CO2 kopplat till innefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liroj
    • August 2002
    • 28

    CO2 kopplat till innefilter

    Har börjat pyssla lite med CO2 till mitt 540 kar. Kör för närvarande 2st 1,5l flaskor med mesk kopplat till en reningsflaska och därefter till en Eheim 2252 där man har möjlighet att tillföra syre/co2 via en liten slang i utblåset så bubblorna blir ruskigt små och drar drar iväg direkt i cirkulationen. Jag funderar på att införskaffa en riktig anläggning och det jag tänker på då är om jag verkligen måste ha en reaktor? Co2-Bubblorna krossas och blir kanon små redan nu när jag har detta kopplat till pumpens utblås. Vad krävs mer förutom tub? Om jag skulle köpa reaktor och använda den istället .. några fördelar med en sån isf jämfört med att ha det kopplat till pumpens utblås? magnetventil,backventil,diffusor, Vad är det till för och vad behöver man?

    Tacksam för svar!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Når bubblorna vattenytan, vilket dom ofta gör, så är utblåstekniken inte effektiv. Varje bubbla som når ytan är direkt spill.
    Därmed inte sakt att *allt* går till spillo. Det är säkert så att varje mikrobubbla krymper (tas upp av vattnet) lite på sin väg upp till ytan.

    För att svara på frågan om du inte behöver reaktor, dvs om det räcker att använda pumpens utblås, så måste du mäta ditt pH och KH och använda denna tabell:
    http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

    Farsan har precis som jag brandtub, regulator, magnetventil, backventil och nålventil. Han släpper in en bubbla per sekund i insuget till sin Eheim Professional och får på så sätt helt perfekt upplösning. Gör jag samma trick i min Fluval 404 så går den torrt efter några timmar.

    Magnetventil är en "av/på"-ventil som du kan koppla till en vanlig timer och på så sätt styra tillflödet av CO2 från tuben.

    Backventil är ett litet rör där CO2 kan gå åt ena hållet, men vatten kan inte passera åt andra hållet. Förhindrar att vatten kommer ner i tuben.

    Diffusor liknar en syresten, men är ofta gjord av keramik och skapar extremt fina mikrobubblor. Diffusor har man istället för reaktor och vice versa. Ditt pumputblås kan liknas vid en diffusor. Reaktorer har normalt sett högre verkningsgrad.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • liroj
      • August 2002
      • 28

      #3
      Tack för ett snabbt svar..
      Bubblorna går till viss del upp mot ytan men en hel del av dem stiger väldigt sakta och virvlas ner igen av pumpen. Tittar man noga så kan man se att det flyter runt mikroskopiskt små bubblor så jag misstänker att inte allt går till spillo. En annan sak jag också märkt är att en hel del små bubblor stannar kvar på ytan. De försvinner inte av pumpens ström utan ligger kvar så länge jag har jäsningen igång.
      Får ta och jämföra med tabellen och se vad jag ligger runt. Finns det något exakt sätt att mäta detta? Har endast Tetra Test 5 in 1 just nu. Jag började med Co2 för nån dag sen och mätte pH,kH igår och då låg jag på drygt 6.8-7.0 pH och kH 3,5-4. Kanske ska köra med Co2 via denna variant ett tag innan jag mäter för att få exakt resultat?

      Vilken nivå bör jag ligga runt enligt tabellen för att kunna anväda pumpen som diffusor? dKH samma som kH?

      Nålventil?


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Finns det något exakt sätt att mäta detta? Har endast Tetra Test 5 in 1 just nu.
        Stickorna brukar vara lite för oexakta, speciellt på pH. Själv köpte jag en gång ett riktigt Tetra NO3-test och det är totalt värdelöst. Första markeringen är på 12,5 ppm. I växtakvarier måste man kunna mäta hyffsat noggrant från 1 till 10.

        Kanske ska köra med Co2 via denna variant ett tag innan jag mäter för att få exakt resultat?
        Ja det kan ta ett par dagar innan pH:t ligger där det ska.

        Vilken nivå bör jag ligga runt enligt tabellen för att kunna anväda pumpen som diffusor? dKH samma som kH?
        Inom det gröna området. KH:t är alltid konstant om man inte manipulerar vattnet med något buffertmedel, och pH:t varierar med CO2-halten. Om du har KH 4 så ska du ha pH runt 6.6-6.8 för att ha bra CO2-nivåer. Jag brukar lägga mig utanför det gröna området snäppet ovanför (i ditt fall 6.5) för att vara riktigt säker på att det är fint med CO2.

        Nålventil?
        En kran där man reglerar CO2-flödet väldigt exakt.


        [/quote]
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • liroj
          • August 2002
          • 28

          #5
          Får ta och kolla pH:t om ett par dagar och se vad jag ligger runt. På vilket sätt mäter du pH/kH för tillfället?

          Har det någon betydelse om det flyter runt Co2 bubblor på ytan eller?

          Kommentar

          • Ante1
            • December 2002
            • 385

            #6
            om du kopplar CO:n till utblåset på pumpen så luftas ju CO:n bort direkt.
            -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

            Kommentar

            • liroj
              • August 2002
              • 28

              #7
              Nej då. Funkar alldeles utmärkt att koppla på CO2 i utblåset. Bubblorna blir mikroskopiskt små och flyter runt i vattnet. En viss del av dem stiger givetvis upp direkt och försvinner men det är väldigt få.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                om du kopplar CO:n till utblåset på pumpen så luftas ju CO:n bort direkt.
                Man kan tro det, men det fungerar faktiskt ganska bra. Jag lyckades sänka pH:t pågränsen till för mycket i ett 60-liters med en jästflaska direktkopplad till en AquaEl-innerpumps venturi.

                Får ta och kolla pH:t om ett par dagar och se vad jag ligger runt. På vilket sätt mäter du pH/kH för tillfället?
                Jag har dels ett JBL-permanenttest och dels ett vanlig pH-test från JBL för lite exaktare mätningar. Permanenttestet är lite segt ibland.

                Har det någon betydelse om det flyter runt Co2 bubblor på ytan eller?
                Ja det är fult Nej det spelar inte någon stor roll. Om bubblorna dessutom minskar i storlek medans dom flyter omkring har man ett visst gasutbyte mellan vattnet och bubblorna.

                Det största gasberikningen tror jag dock sker där det är som högst tryck i venturin.

                Jag kör faktiskt på ett liknande sätt i min nuvarande hemmabyggda reaktor som kan ses här:
                http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&threa d=450#770

                Med den konstruktionen så fastnar mikrobubblorna i vadden och allt vatten måste gå igenom vatten för att pumpas igenom mitt stora ytterfilter. Jäkligt bra upplösning faktiskt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • liroj
                  • August 2002
                  • 28

                  #9
                  Jo, det ser lite groose ut att ha ett lager på ytan . Har en slang från pumpen till ett rör med en rad små hål där vattnet sipprar ut. Sen längst ut på änden sitten en behållare där jag tillsätter CO2 och sen strömmar det ut på kanten. Kan skicka över ett foto om du vill se hur jag har det nu. CO2 bubblorna sprids enda bort i andra delen av karet så allt verkar inte ligga och flyta på ytan iaf

                  Har checkat en hel del på din sida. Väldigt vackert!! Har du några bra tips på växter som man kan täcka botten med?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kan skicka över ett foto om du vill se hur jag har det nu.
                    Jadå. Skicka! Synd att inte detta forum kan hänga på bilder i forumet *pik till Christian*

                    Har du några bra tips på växter som man kan täcka botten med?
                    Sök i någon växtdatabas på korta växter. Vill man satsa ordentligt på växtakvarier så tycker jag man ska försöka köra med den bottentäckare man tycker passar in i sin design. Oavsett svårighetsgrad. Man har ju ofta en inre bild av hur man vill att burken ska se ut, annars är det lurigt att skapa något annat än en blomrabatt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • krba40

                      #11
                      Hör egentligen inte hit. Men såg en cholkadgurami på sista bilden här på defdac´s länk.

                      http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&threa d=450#770

                      Skoj att någon annan har denna underbara fisk.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...