Nödvändigt med CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nödvändigt med CO2?

    Jag har startat upp ett växtakvarium med näringssubstrat i botten och funderar vad so ska hända sedan.
    När jag läser i forumet verkar det som om de flesta (alla ?) med mkt växter använder CO2 och gödning. Går det över huvud taget att lösa en god tillväxt utan CO2?

    Om det nu är så att man "måste" ha CO2 är ju mitt akvarium alldeles nystartat. Har läst att växterna egentligen kommer igång först efter 4 veckors igångkörning. Ska man börja med CO direkt eller vänta tills efter de 4 veckorna?

    Ni som kör med EC, är det en ersättning för CO i gasform? Fungerar det lika bra?

    Tänker ibland på akvariet som fanns i mitt hem när jag växte upp. Inget filter, ingen pump. Bara fiskar och växter och 2 st 40w glödlampor. Vi fick rensa och slänga växter varje månad.....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    #2
    CO2 ger väl nästan alltid en bättre tillväxt men beroende på vilka växter du har kan du få ett fint växtakvarium utan. Personligen kör jag utan CO2 men med pmdd och det växer ordentligt.

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Kolla upp vad dina växter kräver i växtdatabasen. För väldigt många växter är det inte nödvändigt med verken C02, EC eller gödning.
      Dessa används mest av oss som är lite växtnördar för att få lite bättre tillväxt. Själv kör jag med EC och PMDD.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        njau....alla blommor behöver mat, prexis som fiskar och folk.

        för eller senare så kommer blommorna att krympa ihop när näringen är helt slut.

        de som stryker med först är enklare blommor, ex hornsärv, de brukar ge upp efter 2 månader utan näring.

        större saker, ex svärdplantor har normalt ett bra förråd med näring inom sig, och klarar sig längre.

        anubias som växer långsamt kommer att hålla ut längst.


        men för eller senare så tar det slut.


        tillför man enbart PMDD (eller liknande) så kommer det att hålla sig ganska länge.

        men alla blommor behöver kol, antingen via gas (Co2) eller flytande (EC) för att överleva i längden.

        så, skall man ha blommor, så får man vackert se till att de får vad de behöver.

        sedan behöver man nog inte börja dag 1 med Co2/EC, bristerna kommer inte förrän efter flera månader.

        själv kör jag minimalistiskt med gödningen till blommorna.

        de får 25% av rekomenderad dos av både PMMD och EC.

        vilket innebär att jag behöver bara klippa vallisarnas stänger kanske 15-20cm / månad.

        istället för 15-20 cm varje vecka.





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          CO2 underlättar betydligt ifall man vill skapa ett växtakarium, precis som ordentligt ljus, övrig näring och ev. bottennäring. Utan detta blir det mera "random" vilka växter som klarar sig, och precis som sagts klarar sig växter som växer långsamt, t.ex. crypto eller anubias bäst sådana förhållanden. Dom kan t.o.m. trivas bättre i ett kar "utan filter och med glödlampor till belysning".
          Däremot mycket ljus och växter men ingen CO2 är oftast en svår väg att gå..

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            njau....alla blommor behöver mat, prexis som fiskar och folk.

            för eller senare så kommer blommorna att krympa ihop när näringen är helt slut.

            de som stryker med först är enklare blommor, ex hornsärv, de brukar ge upp efter 2 månader utan näring.

            större saker, ex svärdplantor har normalt ett bra förråd med näring inom sig, och klarar sig längre.

            anubias som växer långsamt kommer att hålla ut längst.


            men för eller senare så tar det slut.


            tillför man enbart PMDD (eller liknande) så kommer det att hålla sig ganska länge.

            men alla blommor behöver kol, antingen via gas (Co2) eller flytande (EC) för att överleva i längden.

            så, skall man ha blommor, så får man vackert se till att de får vad de behöver.

            sedan behöver man nog inte börja dag 1 med Co2/EC, bristerna kommer inte förrän efter flera månader.

            själv kör jag minimalistiskt med gödningen till blommorna.

            de får 25% av rekomenderad dos av både PMMD och EC.

            vilket innebär att jag behöver bara klippa vallisarnas stänger kanske 15-20cm / månad.

            istället för 15-20 cm varje vecka.

            .
            Det blev ett svar som jag faktiskt begrep vilket känns bra. Det är en del bokstavskombinationer här i forumet som tar ett tag att lära sig.
            PMDD SA CA etc. etc. Finns ett lexikon för nybörjare någonstans?

            Börjar så smått fatta varför jag inte fått kläm på det hela förut. Känner igång ordningen i nedgången på plantorna.
            Grejen är att jag inte har något emot pyssel men vill gärna hålla igen maskinparken lite. Frun börjar redan le ansträngt åt de nya förslagen. Så en komplett CO2-anläggning med 2 kg tub etc. etc. sänker nog stödet rejält

            EC (Easy-Carbo för oss nybörjare i forumet) är det en hygglig genväg? Nu är ju nystarten på gång och allt lär väl starta upp efter ca en månad. Så det brinner inte men vill inte stå där och se en växtsörja på botten om det kan undvikas.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              CO2 underlättar betydligt ifall man vill skapa ett växtakarium, precis som ordentligt ljus, övrig näring och ev. bottennäring. Utan detta blir det mera "random" vilka växter som klarar sig, och precis som sagts klarar sig växter som växer långsamt, t.ex. crypto eller anubias bäst sådana förhållanden. Dom kan t.o.m. trivas bättre i ett kar "utan filter och med glödlampor till belysning".
              Däremot mycket ljus och växter men ingen CO2 är oftast en svår väg att gå..
              Om det nu behövs hur ser sniklösningarna ut? Är nu stadig gäst och i stort familjemedlem på akvarieaffären där jag bor men känner för att hitta en fartgräns på utgifterna bara. Är det bara mäsk och hembränning som gäller då?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Som herr Olofsson säger så måste växter ha mat som annat folk.
                Har man ett akvarium utan fisk och bakterier men med växter blir det snart ganska dålig tillväxt.
                Dina växter behöver Ljus, Kol, Kväve och Fosfor samt spårämnen. Det mesta av det får du faktiskt tillsatt när du matar dina fiskar. Fiskarna, precis som vi andas in syre och ut CO2. Samma sak sker med många av de bakterier vi har i akvariet. Syre in CO2 ut. När fiskmaten bryts ned frigörs både Kväve och fosfor.
                Så det går mycket bra att hålla växter utan vare sig PMDD eller CO2. Men det blir betydligt känsligare och mera okontrollerat. Vill man sedan att växterna skall bli sådär krispiga och fina och kanske mer eller mindre algfria är det bra om de växer fortare och då är det bra med lite näringstillskott. Man kan kanske säga att en prunkande manikurerad engelsk trädgård behöver mer skötsel och gödning mm. Medan en urskog inte kräver några tillsatser. Det växer i båda men i urskogen kan vi inte styra vad som växer.
                Sedan är det en smaksak vad man tycker är finast.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Om det nu behövs hur ser sniklösningarna ut? Är nu stadig gäst och i stort familjemedlem på akvarieaffären där jag bor men känner för att hitta en fartgräns på utgifterna bara. Är det bara mäsk och hembränning som gäller då?
                  Japp sniklösningen är att bränna hemma. Men jag tycker att EC är bättre och mer lätt att kontrollera än mäsk.... Men det ärbjag det, finns andra som sägar annat, men hur som haver, varför spendera mer än vad som behövs innan man vet om man är växtnörd eller normalnörd eller kanske stennörd och bara har malawis?
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Om det nu behövs hur ser sniklösningarna ut? Är nu stadig gäst och i stort familjemedlem på akvarieaffären där jag bor men känner för att hitta en fartgräns på utgifterna bara. Är det bara mäsk och hembränning som gäller då?
                    Om du nu skall ge dig på det här med växter som trivs tycker jag du först och främst skall skaffa boken Ecology of the Planted Aquarium av Diana Walstad. Om du lägger den på sängbordet och läser och förstår en snutt var kväll så kommer du nog att rädda både äktenskap, bankonto och få ett fint akvarium! Väl investerade pengar alltså.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Om du nu skall ge dig på det här med växter som trivs tycker jag du först och främst skall skaffa boken Ecology of the Planted Aquarium av Diana Walstad. Om du lägger den på sängbordet och läser och förstår en snutt var kväll så kommer du nog att rädda både äktenskap, bankonto och få ett fint akvarium! Väl investerade pengar alltså.
                      Eller så börjar man långsamt med tåliga blommor. Kör lite snikvarianter på kolet och gödningen provar sig fram och känner efter vad man tycker om olika blommor hur de växer läser mer här får ett mer intresse eller inte....det är sällan man börjar köra F1 direkt... Man börjar med gokart och jobbar sig uppåt till de dyra sakerna.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #12
                        Som Bosse nämner är Diana Walstads bok att rekommendera om du vill köra "Low tech"-metoden, rätta mig om jag har fel; men det går i stort ut på att inte ha en massa tekniska prylar till karet, tvärtom; Man använder lera i bottensubstratet som mikroorganismerna kalasar på och frigör näring, spårämnen etc. till växterna. Fiskar får syre genom växterna och vice versa. Idén går väl ut på att skapa ett så naturligt ekosystem som möjligt i en balja, utan vattenbyten (bara påfyllning när vattnet dunstar) för att behålla balansen.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Många kloka tankar och bra tips. Det jag gillar mest är väl den delen att det är ok att hitta sina egna vägar. Apropå att köra F1 direkt så är faktiskt inte det ambitionen. Om ens erfarenhet , som min, är att varje växtakvarium så småningom liknar en kompost under vatten så räcker det med trampbil så här långt.
                          Kör nog faktiskt på Kens upplägg i väntan på en egen åsikt med Diana Walstads bok på nattduksbordet så får vi se om det blir trampbil eller stilig Trabant som blir resultatet Ganska bra känsla så här faktiskt. Kul!
                          Senast redigerad av Bluewing; 16 August 2012, 19:16.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av tommy_g
                            Som Bosse nämner är Diana Walstads bok att rekommendera om du vill köra "Low tech"-metoden, rätta mig om jag har fel; men det går i stort ut på att inte ha en massa tekniska prylar till karet, tvärtom; Man använder lera i bottensubstratet som mikroorganismerna kalasar på och frigör näring, spårämnen etc. till växterna. Fiskar får syre genom växterna och vice versa. Idén går väl ut på att skapa ett så naturligt ekosystem som möjligt i en balja, utan vattenbyten (bara påfyllning när vattnet dunstar) för att behålla balansen.
                            Det gör mig ännu mer intresserad av boken. Har förresten lusläst det du gjort med ditt eget växtakvarium. Mkt intressant!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Jag håller helt med Ken Kensa Olofsson! Bästa sättet att lära sig är att köpa enkla och tåliga undervattensväxter eller i vart fall sumpväxter. Gärna från någon akvarist som fått lite växter över.
                              Det är ofta så när man börjar att man vill ha tjusiga lite udda och färggranna växter då blir det ofta så att man får krukväxter som inte alls gillar att bo under vatten. Många traditionella akvarieväxter odlas också ovan ytan i dag och då har de en tendens att krokna när de hamnar under vatten. De brukar ta sig efter ett tag. Men det är lite synd eftersom många försöker rädda livet på växten helt i onödan. Min absoluta favorit är Valisneria det är en enkel och tacksam växt och ser ut som en ”undervattensväxt skall” de är också förnämliga på att indikera hur akvariet mår. Men använd inte EC (Easy Carbo) eller annat flytande kol till dessa. De klarar sig ofta med mycket låga kolmängder men lite extra karbonat uppskattas som stöd kol.

                              Dians bok: Jag tycker den är läsvärd för alla inte enbart för low-tech freaks. Den ger en mycket bra grund och sedan kan man gå åt vilket håll man vill. Begriper man vad hon skriver är det ingen större skillnad på high och low-tech, principerna är de samma.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...