Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ello02
    • December 2011
    • 3

    Malawiciklider

    Vilka växter kan man ha, utan att de blir uppätna, när man har malawicklider?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Väldigt få malawi äter växter - det är en myt att dom är växtätare.
    Däremot gräver de en hel del så om man har växter i ett malawiakvarium så välj gärna växter som man kan binda fast på stenar eller rötter, eller växter som får ett vittförgrenat rotsystem (dessa bör man se till att förankar genom att lägga stenar runt roten så att fiskarna inte kommer åt att gräva upp dom - efter en tid så har rötterna förgrenat sig och då är det inget problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Konkret, javaormbunke, anubias, jättevallis..

      De äter inte växterna, dock kan de lätt skrota dem ändå. Mina Auratus lustmördar vallisen ordentligt ibland, dock är det mest roligt att kolla på då de verkligen sliter för sin sak
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vanlig vallisneria har jag faktiskt utan problem haft i malawiakvarium åtskilliga gånger
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag med, som jag nämnde ovan så är det bara ett gäng Auratus som har haft dille på dem
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • one__akvarium
            • June 2008
            • 163

            #6
            Har märkt att mina malawi får ibland för sig att vissa växter är mat och väldigt goda. Då käkar dom ner dom direkt så provar man 2 månader senare med samma växt och då låter dom växten vara. Jag har fått pröva mig fram helt enkelt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Sedan har man herbivora malawi så SKALL de ha mycket grönfoder i kosten annars är risken stor att de ger sig på växterna i brist på annat.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...