Dör algerna utan vatten och ljus `?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Otto
    • March 2003
    • 28

    Dör algerna utan vatten och ljus `?

    Jag har ett 100 L kar som jag haft drygt 1 år, hmm fick alger för ca 3 veckor sedan sen(tror dem kommer från en växtgödning jag häller i, har slutat med det nu) dess har jag bara stått där och sugit upp alger med min lilla slang, vilket jag tröttnat på nu. Där för har jag nu slängt alla växter och lagt mina rötter i skåll hett vatten så att algerna ska dö men undrar om algerna kommer dö utan ljus rampen och vatten över 3 dygn eller ska det vara en längre tid utan ljus `? Algerna är slaskiga, typ slemmiga, ill gröna, som ett skin lägger det sig på växterna och rötterna !! Oj vad lång det blev Snälla vill ha tips & Svar !
    MvH Otto^
    _____________________

    Det är inte lätt när det är svårt
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Det låter som blågrönalger (cyanobakterier). Brukar dyka upp när allt inte är som det ska, t.ex. för mycket nitrit, nitrat eller fosfat. Jag brukar få det i nystartade kar, och så försvinner de som regel när karet blivit inkört, men det är klart att det kan bli problem i gamla kar också. Har du mycket fisk, t.ex., eller matar mycket, blir det desto viktigare att byta vatten ofta för att hålla vattenvärdena acceptabla.
    Om du har slängt bort alla växter: tänker du skaffa nya? Snabbväxande växter är ju ett effektivt sätt att hålla nere ev. näringsöverskott i vattnet. Allt blir helt enkelt enklare med växter, och efter ett tag vill de förstås ha lite gödning för att fortsätta växa, men bara man tar det försiktigt med gödningen, och, återigen, byter vatten regelbundet, skall det inte leda till blågrönalger. Kör med lätta växter som vattenpest, hornsärv eller
    Limnophila sessiflora.
    Har du ett ordentligt filter som kan hjälpa till med nedbrytningen av ammoniak/ammonium och nitrit? Desto viktigare om du inte har växter.
    Detta var lite om hur man långsiktigt förebygger och förhindrar blågrönalger. Men det skiter du väl i just nu ;-) - hur blir jag av med eländet NU undrar du ju! Och det är rätt enkelt, faktiskt.
    Man mörklägger helt enkelt akvariet totalt i ca 5-7 dagar. Dvs. det räcker inte att ta bort ljusrampen, utan akvariet skall göras kolsvart, t.ex. kan du klä in det i aluminiumfolie och hänga några badlakan över, så det inte slipper in en gnutta ljus. Sätt gärna in en luftpump med syresten om du inte har en sån där redan, och vänta. Alla blågrönalgerna kommer att dö, de klarar sig inte så länge utan ljus. Klappat och klart, men sen gäller det att tänka på att skapa långsiktig balans i karet, så de inte kommer tillbaka.
    Men nu ser jag att du tydligen har tömt ur allt vatten ur akvariet? Är gruset kvar? Då skulle jag rekommendera att du tömmer i lite vatten igen, så inte alla nyttiga bakterier i gruset dör. Sätt helst inte igång med att göra rent allt grus och så vidare - det innebär bara att akvariet kommer att bli ett nystartat akvarium med alla de problem det innebär. Var håller fiskarna hus förresten?
    (Tyckte du att ditt inlägg var långt ;-)?)

    Kommentar

    • Sunny_67
      • January 2003
      • 146

      #3
      Jag tackar....otto för att han tog upp detta ämne...mitt 112 Liters är nämligen algbetäckt. Efter att ha körts i över ett år.
      Tackar även skr :-) För svaret...ska själv testa detta nu...undrar bara om man kan ha kvar firrarna när man mörklägger..tror iof.s inte det är nåt problem...
      http://www.babbel.biz

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Mörkläggning funkar mot blågrönalger och (i vart fall tillfälligt) mot svävalger. Mot vanliga grönalger är det däremot ganska ineffektivt. Om man inte mörklägger typ en månad då, men då dör växterna också. Mot vanliga grönalger får man ta till andra metoder (massor av snabbväxande växter, algätande fiskar etc.)
        Fiskarna skall klara sig under mörkläggningen, förmodligen är det skonsammare mot dem än att hålla på och flytta runt dem. Min egen privata teori är dock att det kanske kan bli syrebrist i karet om man har mycket fisk och/eller mycket växter. Därav rådet om luftpumpen.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Brukar dyka upp när allt inte är som det ska, t.ex. för mycket nitrit, nitrat eller fosfat.
          Det som triggar Cyanos är ofta en spik av ammonium som är den enklaste kväveformen för växter och alger att ta upp. Detta förekommer ofta i nystartade akvarier, eller akvarier där det ligger död fisk eller pågår annan proteinrik förruttnelse (överbliven räkmix/fryst foder).

          Det som gör att Cyanos är svåra att bli av med är att dom kan binda atmosfäriskt kväve och kan gro i vatten med endast spår av fosfat. Dvs spelar det inte så stor roll om man byter vatten frenetiskt i försök att hålla nere nitrat/fosfat-halter när dom väl blommat upp.

          Det jag kommit fram till är att fosfat-begränsning tillsammans med nitratberikning och snabbväxare är det effektivaste sättet att få slemmet på knä. Detta går i princip inte att genomföra i akvarier med fisklast utan snabbväxande växter eftersom varje matning direkt ger spår av fosfat (och därmed är det grundläggande näringsbehovet för Cyanobakterierna tillgodosett).

          I min nitratberikade högljusburk med extremt mycket växter och normal fisklast går det däremot bra med frenetiska vattenbyten - eftersom vattenbytena tar bort den största fosfatmängden och snabbväxarna tar upp de kvarvarande spåren av fosfat. Matar jag försiktigt under dessa förutsättningar så går fosfatet direkt till dom hungriga växterna.

          Jag ser numera Cyanobakterier som visuellt fosfat.

          Gör man enbart en mörkläggning utan frenetiska vattenbyten/slamsugningar så kan man ju gissa vad som händer med dom fosfatladdade Cyanobakterierna när dom dör/bryts ner. Fosfatet släpps åter ut, och även om man faktiskt lyckats döda alla Cyanobakterier med mörkläggningen så har man en fosfatbomb som sedimenterats i både filtret och bottnen som ligger och väntar på minsta spor av Cyanobakterie (från t ex vattenbytesslangen, håven etc).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • skr
            • December 2002
            • 267

            #6
            Hmmm.. Intressant! Jag har några frågetecken, dock.

            "Det som triggar Cyanos är ofta en spik av ammonium" - det låter ju vettigt, och stämmer överens med mina erfarenheter att cyanobakterier framför allt dyker upp i nystartade kar (eller iofs i misskötta kar). Men sedan skall de alltså inte behöva någon ammonium-"spik" för att växa och frodas vidare, utan kan i princip fortsätta att föröka sig i all evighet, bara de har tillgång till det minsta lilla fosfat? Det får jag inte riktigt ihop med mina egna erfarenheter. Jag har flera gånger fått cyanobakterier i nystartade kar, och inte gjort annat än plockat bort de jag sett för hand. När karet sedan körts in har cyanosarna försvunnit av sig själva. Nu senast verkade de dock lite svåra att få bort, så då körde vi en mörkläggningskur - det är ett par månader sen och ännu har jag inte sett röken av några cyanobakterier där. Och det utan frenetiska vattenbyten (om du inte räknar 50 % i veckan som frenetiskt).
            I vilket fall är det klart att en sak skulle lagts till mina "råd" ovan, och det är att alla synliga cyanobakterier skall bort innan man inleder mörkläggningen. Eller hur?
            Var kommer de förresten ifrån från början?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Men sedan skall de alltså inte behöva någon ammonium-"spik" för att växa och frodas vidare, utan kan i princip fortsätta att föröka sig i all evighet, bara de har tillgång till det minsta lilla fosfat?
              Ja eftersom dom kan binda atmosfäriskt kväve (ammonium, nitrit och nitrat är kväveföreningar). Naturligtvis krävs det även övriga spårämnen av alla de andra mikroämnena, men vanligt kranvatten duger gott för att täcka det grundläggande behovet - speciellt om man matar.

              Det får jag inte riktigt ihop med mina egna erfarenheter. Jag har flera gånger fått cyanobakterier i nystartade kar, och inte gjort annat än plockat bort de jag sett för hand.
              Jo det går precis ihop med det jag skrev. Cyanos är visuellt fosfat. Plockar du bort Cyanobakterierna plockar du bort fosfatet.

              Rent principiellt så skulle det bara behövas sugas upp allt slem man hittar hela tiden, men ofta har man så stora mängder sedimenterat fosfat i filtret och i bottnen samt att det hela tiden kommer ner nytt fosfat via matningen att det blir ett evighetsjobb.

              I vilket fall är det klart att en sak skulle lagts till mina "råd" ovan, och det är att alla synliga cyanobakterier skall bort innan man inleder mörkläggningen. Eller hur?
              Exakt. En extremt viktig del.

              Var kommer de förresten ifrån från början?
              Fiskars avföring, växter, kranvattnet etc.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Otto
                • March 2003
                • 28

                #8
                Tyvärr, så hade jag inte tillgång till internet(pga att vårt internet e lite cpe )Så jag gjorde inte riktigt som jag skulle
                Så jag tömde ALLT vatten, slängde alla växterna, lade alla fiskarna i en spann över 2 dygn. Efter dessa 2 dygn fyllde jag karet med vatten, förminskade antalet timmar med ljus så nu kom jag upp i kl 11.00-8.00 :| Ett bra ljusantal ? Sen lade jag i fiskarna, ja vad ska man säga det blev väldigt snyggt fastän jag bara har en växt hittills (men den är stor ) Hum ..
                tack för all hjälp
                MvH Otto^

                __________________________________________
                Det är inte lätt när det är svårt

                Kommentar

                • skr
                  • December 2002
                  • 267

                  #9
                  Otto: Kul att det är snyggt nu, men du får nog räkna med att risken är att cyanobakterierna kommer tillbaka. Förmodligen har du också lyckats ha ihjäl en massa nyttiga bakterier, så du kan (särskilt om du har mycket fisk) få problem med höga ammonium och nitritvärden nu i början (lite beroende på om du har ett bra filter och hur länge gruset fick stå och torka o så där). Det blir helt enkelt som ett nystartat akvarium om man gör rent allting för noggrant. Om jag var du skulle jag 1. Gå och köpa några kilo vattenpest 2. Byta (en del av) vatten ofta och 3. Mata fiskarna väldigt lite eller inte alls de närmaste veckorna.
                  Defdac: Nu har mina hjärnceller gnisslat i flera dagar =), och jag har lite svårt att "köpa" hela resonemanget. Om det nu är så att cyanobakterier bara behöver en liten smula fosfat för att växa och frodas, och dessutom "början" till dem kan finnas lite överallt, t.ex. i kranvattnet, så borde det ju finnas cyanobakterier i vartenda kar som har det minsta lilla fosfat. Men mig veterligen finns det ju massor av "skitiga" övermatade kar som inte drabbas av cyanobakterier. Även helt växtfria kar som hålls igång med ett effektivt biofilter klarar sig ju ofta utan cyanobakterier. Hur går det ihop? Och även om jag, som jag sa, plockat bort cyanobakterierna för hand, har jag ju knappast fått bort varenda "smula", och i vilket fall har jag ju återigen tillfört fosfat vid matning etc. Ändå har cyanobakterierna försvunnit när karet kommit igång.
                  Och vad menas egentligen med att de binder atmosfäriskt kväve? Att de inte går upp till ytan och andas förstår jag ;-), men hur går det till?
                  Kom igen! =)

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Om det nu är så att cyanobakterier bara behöver en liten smula fosfat för att växa och frodas, och dessutom "början" till dem kan finnas lite överallt, t.ex. i kranvattnet, så borde det ju finnas cyanobakterier i vartenda kar som har det minsta lilla fosfat.
                    Ja men det var ju inte så jag sa. Jag citerar mig själv:
                    "Naturligtvis krävs det även övriga spårämnen av alla de andra mikroämnena, men vanligt kranvatten duger gott för att täcka det grundläggande behovet - speciellt om man matar."

                    Det är viktigt att det ofta är Ammonium som triggar igång en Cyanobakterieblommning. När den kväveföreningen, tillsammans med andra (nitrit, nitrat) är förbrukad så kan Cyanobakterierna livnära sig på atmosfäriskt kväve N2 som kommer ner via ytrörelse samt fosfatet från matningen. Dom kan livnära sig, men kanske inte föröka sig i någon större omfattning.

                    Plockar du i detta läge minutiöst ut alla Cyanobakterier du hittar så plockar du ut fosfatet, varpå det blir allt svårare för Cyanobakterierna att föröka sig. Har man ovanpå det en massa växter som sprutar ut syre så mår dom väldigt illa. Dom slutar förökar sig och dom kommer inte tillbaks.

                    Även helt växtfria kar som hålls igång med ett effektivt biofilter klarar sig ju ofta utan cyanobakterier. Hur går det ihop?
                    Därför att det effektiva biofiltret effektivt förhindrar ammonium från att någon längre stund befinna sig i vattnet. Stäng av filtret och lämna några döda fiskar ligga och ruttna (ammoniumspik) så kommer Cyanobakterierna tillbaks. Direkt.

                    Och även om jag, som jag sa, plockat bort cyanobakterierna för hand, har jag ju knappast fått bort varenda "smula", och i vilket fall har jag ju återigen tillfört fosfat vid matning etc.
                    Ja. Fosfatet i sig triggar inte Cyanobakterier. Finns bara svårtillgängligt nitrat och du plockar bort Cyanobakterierna gång på gång tillsammans med vanliga vattenbyten så har du en miljö visserligen Cyanobakterier kan leva i, men förkningstaketen är inte hög.

                    Den som har/har haft Cyanobakterier kommer alltid se dom ligga på lur längs framkanten på rutan - i väntan på en ammoniumknäpp.

                    Ändå har cyanobakterierna försvunnit när karet kommit igång.
                    Jupp. Självklart =)

                    Och vad menas egentligen med att de binder atmosfäriskt kväve? Att de inte går upp till ytan och andas förstår jag ;-), men hur går det till?
                    Precis som det finns O2 i vattnet så finns det N2.

                    Kom igen! =)
                    *pfft*
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Thomaslj
                      • May 2003
                      • 704

                      #11

                      Defdac:
                      Är du nån slags professor eller vad är det frågan om?. Är allt detta självlärt, eller har du gått nån biolog, botanisk eller akvarisk utbildning?


                      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Är du nån slags professor eller vad är det frågan om?. Är allt detta självlärt, eller har du gått nån biolog, botanisk eller akvarisk utbildning?
                        Vad gäller Cyanobakterier så har jag brottats med dom i 3 år. Oavbrutet. Jag har testat varenda litet trick man kan tänka sig och läsa om. 3 mg Erythromycin per liter var ett trick som fungerade. En gång. När dom kom tillabaks gjorde dom det med besked - resistenta.

                        All min växtakvariekunskap kommer ifrån Aquatic Plant Digest (APD), som du hittar på http://fins.actwin.com/aquatic-plants/ och Google. Det var t ex där den berömda Sears Conlin uppsatsen med PMDD-receptet publicerades (http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9604/msg00009.html) 1996 som vände uppochner på hela växtakvariescenen.

                        Om jag vill ha något svar om växtakvarier söker jag t ex såhär i Google om jag är nyfiken på Cyanobakterier och Erythromycin:

                        site:fins.actwin.com Erythromycin Cyanobacteria

                        katten Pejst in i Google så får du 103 mycket relevanta träffar från APD, sedan är det bara att läsa tills ögonen blöder och man inte förstår någonting av alla motsägelsefulla svar 8-)

                        Dessutom ska jag väl erkänna att jag oftast söker typ såhär:

                        site:fins.actwin.com Erythromycin Cyanobacteria Thomas Barr

                        Då får jag svar skrivna av min husgud Tom Barr, som däremot är påväg att bli professor (nåja doktorand tror jag han är). Allt han säger testar jag, och det fungerar jämt. Man kan säga att jag är Barr-evangelist 8-)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Otto
                          • March 2003
                          • 28

                          #13
                          Detta är ju sjukt, efter ungefär 2 dar kom lagerna tillbaka därför tänkte jag göra som ni sa ta folie och lakan och mörklägga akvariet i en vecka, kan jag ha fiskarna och vattnet i samtidgt som jag har det kål svart en vecka ? Alltså klarar sig fiskarna ?

                          MvH Otto^

                          _________________________________________
                          Det är iten lätt när det är svårt

                          Kommentar

                          • skr
                            • December 2002
                            • 267

                            #14
                            Sjukt kanske, men ganska naturligt. Frågan är nu om du inte skall vänta med mörkläggningen tills du fått balans i karet, om det nu blev så att du hade ihjäl alla nyttiga bakterier. Så länge du inte har en ordentlig bakterieflora i akvariet (och i filtret) kommer du ju att ha fortsatt höga halter av ammonium etc. även efter mörkläggningen och risken är då stor att cyanobakterierna kommer tillbaka ändå. Jag skulle följt mina egna råd och gjort så här: 1. Skaffa en massa snabbväxande växter 2. Gör delvattenbyten (ca 1/3 av vattenmängden) varannan-var tredje dag och slamsug då bottnen och sug bort alla blågrönalger 3. Mata fiskarna ytterst lite. 4. Skaffa ett ammoniumtest och ett nitrittest (om du inte har det redan), och vänta tills värdena sjunker till acceptabla (dvs. i princip omätbara)nivåer (kan ta uppåt två månader). OM blågrönalgerna fortfarande kommer tillbaka efter detta kanske du kan ta till mörkläggningen. Fiskarna (och växterna) brukar klara det utan problem.
                            Jag vet inte om det behövs, men jag vill ändå poängtera att lösningen på problem i akvariet i princip ALDRIG är att ta upp allting och göra en storrengöring. Det skapar bara mer elände. I stället måste man försöka ta reda på vilka orsakerna till problemen är och åtgärda dessa med varsam hand. Ett akvarium funkar som bäst när det är ordentligt inkört.
                            Eller vad säger professor Defdac ;-)?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Låter som perfekta tips =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...