Gödning, ett måste??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Gödning, ett måste??

    Hej,

    Jag undrar om jag måste använda växtgödning? När jag startade mitt första kar i våras använde jag jag ingen alls och alla växter frodades och jag hade inga alger. Var det bara ren tur?

    Nu använder jag såna där lerkulor och små lerpellets med div näringsämnen och annat i, som man stoppar i bottensubstratet, mest "för säkerhets skull".

    Pmdd hör man talas om ofta här på forumet. Ska jag använda det även om växterna frodas? Om jag bara "orkar" hålla på med en typ av gödning är det pmdd jag ska välja då?

    Tacksam för svar!

    Sarah
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av SarahE
    Hej,

    Jag undrar om jag måste använda växtgödning? När jag startade mitt första kar i våras använde jag jag ingen alls och alla växter frodades och jag hade inga alger. Var det bara ren tur?

    Nu använder jag såna där lerkulor och små lerpellets med div näringsämnen och annat i, som man stoppar i bottensubstratet, mest "för säkerhets skull".

    Pmdd hör man talas om ofta här på forumet. Ska jag använda det även om växterna frodas? Om jag bara "orkar" hålla på med en typ av gödning är det pmdd jag ska välja då?

    Tacksam för svar!

    Sarah
    Om dina växter trivs och du med dom ser jag ingen anledning varför du skall göda. Men om du skall så tror jag PMDD och vettenbyten enligt EI är rätt väg.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Om man har ett kar som fungerar perfekt utan tillsatser .. Kör då på det utan tillsatser .. Men om inte så precis som ovanstående skrivit. Pmdd i rätt dos gör susen i mu*en


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Bossep: vattenbyten enligt EI? Betyder?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          EI är förkortning för "Estimative Index" som är ett begrepp myntat av akvarieväxtgurun "Tom Barr". Begreppet kommer av att man uppskattar mycket grovt, och gärna med råge, hur mycket av varje grundläggade näringsämne växterna tar upp. Dessa uppskattningar för varje näringsämnesgrupp bildar ett index som ser ut såhär:

          Nitrat: 5-30 mg/L
          Fosfat: 1-5 mg/L
          Kalium: 20-100 mg/L
          Järn: 0.1-0.3 mg/L
          CO2: 20-40 mg/L

          Akvaristen väljer en dosering inom detta index, som t ex kan se ut såhär:

          Nitrat (via KNO3): 10 mg/L
          Fosfat (via KH2PO4): 1 mg/L
          Kalium (via K2SO4): 20 mg/L
          Järn (via kelaterad mikrogödning, t ex MikroPlus): 0.2 mg/L
          CO2 (via trycksatt CO2-tub): 30 mg/L

          Detta doseras t ex efter ett 50% vattenbyte en gång i veckan - eller hur ofta/sällan man vill med hur stora/små vattenbyten man vill med den enda regeln att det ska vara regelbundet och alltid samma mängd och alltid efter vattenbytet.

          Det fiffiga med det här är att växterna klarar ett stort spann (indexet ovan) och man garanterar att växterna åtmistone efter vattenbytet alltid har allt dom behöver för att trivas. Men det fiffigaste av allt är att övergödning blir fysikaliskt omöjligt.
          Senast redigerad av defdac; 06 January 2012, 12:33.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Ojoj! Det där verkar avancerat. Jag byter 20% 1 ggr/vecka, men då tänker jag ju enbart på fiskarna. Det verkar funka. Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp.

            Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det? Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?

            En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?
            Senast redigerad av SarahE; 06 January 2012, 14:39.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av SarahE
              Ojoj! Det där verkar avancerat. Jag byter 20% 1 ggr/vecka, men då tänker jag ju enbart på fiskarna. Det verkar funka. Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp.

              Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det? Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?

              En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?
              Det fiffigaste med EI är att du inte ens behöver mäta en massa. Jag hoppas defdac kan förklara detta då han kan det MYCKET bättre än jag.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #8
                Då hoppas jag på defdac!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av SarahE
                  Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp.

                  Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det?
                  Eftersom dina växter trivs så behöver du inte det. Du ligger således inom indexet.

                  Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?
                  I ditt fall är det extra enkelt. Du behöver inte ändra någonting alls.

                  Ser man näringsbrister och det växer dåligt kan man först börja halvera vattenbytesmängden. Det fulla resultatet av en förändring i ett akvarium utan CO2 får man dock tyvärr vänta ganska länge på: 2-3 veckor. Detta betyder att det kan ta oerhört lång tid att nå sin "sweet-spot", eftersom turnaround-tiden är så jäkla lång.

                  Detta är anledningen till att EI existerar. Man vet vilka nivåer växterna gillar, så man doserar dom efter veckovattenbytet. Veckovattenbytet innebär att koncentrationen asymptotiskt går mot ett gränsvärde = övergödning omöjlig.

                  Ett alternativt sätt som också helt kringår problematiken med den långa turnaround-tiden är att sluta göra vattenbyten helt. Detta är ofta det absolut bästa sättet i akvarier som inte får extra CO2. Här är det dock teoretiskt möjligt med övergödning, men i praktiken så kommer akvaristen riva ut så mycket biomassa varje vecka när växterna börjat ta sig att problematiken paradoxalt nog blir den omvända: Att man antingen måste börja mata fiskarna mer eller stödgöda med PMDD - vilket ofta leder till att man börjar köra EI istället så man slipper bry sig.

                  En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?
                  Det stämmer. Slutar man göra vattenbyten och rota omkring i bottnen så kommer den utveckla en mikrobiologi som effektivt omvandlar fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp. Det kallas mineralisering.

                  Det är en inte helt enkel process att styra, men startar man akvariet med gammalt akvariegrus eller blandar i lite torv/jord och använder slam från ett inkört filter brukar mineraliseringen hoppa igång ganska omgående. Eller så skiter man i att bekymmra sig om det och kör EI..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • SarahE
                    • August 2011
                    • 199

                    #10
                    Tack för din insats defdac! Jag läste allt du skrivit igen och tog hjälp av min personliga kemist här hemma (maken). Det var ju inte så svårt egentligen, att förstå alltså. Att utföra det kanske inte är lika lätt, men nu verkar det ju inte som att jag behöver det eftersom det tycks funka fint som det gör.

                    Men..har en liten fråga till: Du skriver att om man slutar rota runt i botten utvecklas en microbiologi som tar hand om all skit osv...detta är ju bra. Utifrån detta är det alltså INTE bra att tex köra runt med en sån "dammsugare" i gruset, som en del anser att man SKA göra. Jag har trott att jag gör ngt tokigt som typ aldrig (kanske 3 ggr på 9 mån) "dammsuger". Det är ju så slabbigt och det blir ju så äckligt med all skit man rör upp. Ska jag helt skippa dammsugeriet?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ja, låt botten vara! Ifall det blir massa synlig skit som retar dig så ta bort det lilla, dock inte för mycket.

                      Jag rör inte min botten i något kar, däri bor det massor med godsaker för allt levande i karet. Håller man karet för rent kan man få svårt att få bra balans. Jag kör på Malaysiska sandsnäckor, de bor i sanden och rör runt den. De käkar även överbliven mat, vilket är ganska trevligt


                      Edit: Kul att både Bosse och Defdac finns med i tråden, jag blir lika hänförd varje gång!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • SarahE
                        • August 2011
                        • 199

                        #12
                        Haha, ja det är riktigt nice med dessa kunniga akvarister som tar sig tid att svara och förklara! Allt jag har lärt mig om akvarium på dessa 9 mån jag haft det, har jag lärt mig här på Zoopet och på AkvariefiskiFokus.

                        Jag har inte sand så sandsnäckor skulle nog tycka det var öken att bo hos mig, moahaha! Skämt å sido, känns ju bra då att jag varit snål med dammsugningen. Men eftersom gruset är ett par tre mm så kanske det kommer ner lite syre i botten ändå? Nu har jag just planterat staurogene repens (stavning?) som jag hoppas ska sprida sig över botten. Det borde väl vara bra på tal om att "ta hand om" bajs...

                        Tack än en gång för all hjälp!

                        Kommentar

                        • rune.
                          • October 2011
                          • 37

                          #13
                          Trivs sandsnäckor i fint grus på 2-3mm också?

                          Rune.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Du skriver att om man slutar rota runt i botten utvecklas en microbiologi som tar hand om all skit osv...detta är ju bra. Utifrån detta är det alltså INTE bra att tex köra runt med en sån "dammsugare" i gruset, som en del anser att man SKA göra. Jag har trott att jag gör ngt tokigt som typ aldrig (kanske 3 ggr på 9 mån) "dammsuger". Det är ju så slabbigt och det blir ju så äckligt med all skit man rör upp. Ska jag helt skippa dammsugeriet?

                            Om du har växter vill du nog inte rota runt för mycket nej, bara virvla upp sådant som ligger på ytan av gruset. Var dock lite uppmärksam på om stora växter med stora rotsystem dör - då kommer det vara en massa biologiskt nedbrytbart material i bottnen som kan dra ner syrenivåerna så långt att det börjar bildas sumpgas.

                            Det hände mig nyligen när jag klippte av alla blad på en stor moderplanta av Cyperus helferi. Jag var helt säker på att den skulle börja skjuta ut nya blad, men istället så ruttnade hela rotsystemet och det luktade inte godis när jag vid dagens vattenbyte rotade upp den förmultnande "stubben". Då är det på sin plats med lite djupare slamsugning i problemområdet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • SarahE
                              • August 2011
                              • 199

                              #15
                              Danke schön!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...