Gödning, ett måste??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Om du har växter vill du nog inte rota runt för mycket nej, bara virvla upp sådant som ligger på ytan av gruset. Var dock lite uppmärksam på om stora växter med stora rotsystem dör - då kommer det vara en massa biologiskt nedbrytbart material i bottnen som kan dra ner syrenivåerna så långt att det börjar bildas sumpgas.

    Det hände mig nyligen när jag klippte av alla blad på en stor moderplanta av Cyperus helferi. Jag var helt säker på att den skulle börja skjuta ut nya blad, men istället så ruttnade hela rotsystemet och det luktade inte godis när jag vid dagens vattenbyte rotade upp den förmultnande "stubben". Då är det på sin plats med lite djupare slamsugning i problemområdet.[/COLOR]
    Det är alltid lika intresant att läsa att även proffsen kan göra fel i bland.
    Jag har som du kanske sett startat ett litet jord/lerbotten akvarium enligt Diana W. Det skall bli riktigt kul att se hur det funkar. Växterna gillar det absolut men i morgon åker det i fisk och då får man se vad de tycker.
    Det var ganska fantastiskt att se hur klart vattnet blev bara efter någon timme! Men man skall nog vara lite försiktig med slamsugen!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Det är alltid lika intresant att läsa att även proffsen kan göra fel i bland.
      Haha, ja och amatörerna lyckas göra rätt ibland. Av misstag liksom . Jag kände ju såklart till detta med "goda" bakterier och att de är livsviktiga för ett akvarium, men den här tråden har lärt mig mycket som jag inte visste. Det blir mer och mer spännande med akvarium ju mer man lär sig!

      Over and out!

      Kommentar

      • Englapengla
        • January 2012
        • 35

        #18
        Ett akvarie jag har hos min syster: växterna visnar efter bara 5 dagar.. 52L
        medans mitt på (mitt rum och ej i akvarieboden) 120L har haft otroligt mycket växter som är grönare än vad jag trodde..

        Alla mina akvarie som är ute i en liten stuga på gården har också en hel del grönt..! Där fins..

        5st 200L
        2st 120L
        10st 52 L
        Och om en vecka ett 120L till..)
        Men syrrans 52L har lite gulare växter..?
        Jag har haft akvarie sedan jag var 8 och mina växter har aldrig blivit gula..har odling på guppy för den delen..!)

        tacksam för svar även om jag är ung..!
        (vissa vill ej svara på mina frågor bara för det)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Jag vet inte om jag har väldigt låga belastningar i mina akvarier, men det är totalt omöjligt för mig att få någon växt alls att överleva om jag inte tillsätter gödning. Om jag inte gödslar så får växterna kloros och tynar bort över loppet av ett par månader. Det gäller även det "low tech" (botten med krukväxtjord & kattsand täckt med fin sand) jag satte upp och som matas tre gånger per dag, och även flytväxter och långsamväxande växter.
          Om jag använder PMDD så funkar det.

          Det kan alltså inträffa att "bara låta akvariet stå" inte ger tillräckligt med näring åt växterna, och att extra gödning krävs.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #20
            Ja, och kanske det kan betraktas som tur om man lyckas få fina växter i ett nystartat kar utan att "hjälpa till" med gödning. I mitt första 54-liters planterade jag från början mycket växter: gälört, svärdsplanta och ngn till som var snabbväxande. Det var åtminstone (utrymmesmässigt) 1/3 växter och nu är det mer tror jag. Det har varit grönt och fint hela tiden. Jag kanske övermatade fiskarna i början och det är därför växterna klarade sig (ej att rekommendera eftersom fiskarna mår dåligt :P). Dessutom fick jag inte en enda alg förrän efter flera månader.

            I mitt andra kar planterade jag inte riktigt så mkt växter från början och jag var betydligt försiktigare med maten till fiskarna. Använde från början lerkulor och flytande gödning (Plantamin). Däri blev det både alger och cyano ganska snart. Jag fattade ju att det var obalans på ngt sätt så jag planterade mera snabbväxande inkl. flytväxter (musselblomma). Slutade med Plantamin. Nu är algerna borta (får lite på rutorna i båda karen) och jag vet ju inte riktigt hur det kommer sig, bara att det verkar vara bra balans.

            Alltså verkar det handla om att pröva sig fram ganska mycket tänker jag. Varje akvarium ställer väl sina specifika krav.

            Englapengla: Vad dumt att folk inte vill svara på dina frågor! Hoppas du fått ut något av den här tråden iaf! Vad har din syster för växter? Jag har ju också så där små kar och det är svårare att få bra balans i dem än i större.

            Kommentar

            • Englapengla
              • January 2012
              • 35

              #21
              Hon har tre växter.. Två lika och en annan.. Kan kolla när jag kommer hem... Är på väg och ska kolla på en ny guppy hane)

              Kommentar

              • Englapengla
                • January 2012
                • 35

                #22
                Det var bara tre växter som växer fort.. Jag har också sånna i mina kar och inget är fel där

                Kommentar

                Arbetssätt...