Näringslösning i växtfattigt akvarium - behövs det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    • July 2002
    • 62

    Näringslösning i växtfattigt akvarium - behövs det

    Hej,
    I mitt blivande Malawiakvarium på drygt 150 liter så tänkte jag mig Anubias och Javaormbunkar Frågan är bara om jag behöver tillsätta näringslösning i vattnet när det är så få växter?
    (1 Anubias som blommar fn och ca 5-6 Javaormbunkar)

    Eftersom de inte kommer sitta fast i bottensubstratet så är det kanske en nödvändighet?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Näringslösning tillsätter du i vattnet och inte i bottensubstratet. Omdu vill ha bra tillväxt så köp TMG och ett järntest. Du kommer inte att behöva tillsätta mycket, och växterna kommer att växa och se bättre ut. Dessvärre så tror jag inte att du kommer att få dom växterna att trivas särskillt bra. Jag skulle prova vallisneria och tillsätta lite bikarbonat i vattnet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Nemesis
      • May 2003
      • 161

      #3
      Varför skulle de inte trivas? Vad jag vet är Anubias och Javaormbunkar de enda växterna som är omöjliga att få att INTE trivas. Om man dessutom har stora fiskar är det ju bra med växter som de inte kan råka slita upp, och då är ju växter som växer på sten och rot det absolut bästa möjliga.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Steget från att klara sig till att växa ordentligt är långt. Om en växt "trivs" eller inte är inte helt lätt att säga. Jag får ursäkta min klumpiga formulering. Anledningen till att jag rekomenderar vallisneria i stället är att dom kommer från samma förhållanden som fiskarna. Dom klarar kolupptaget genom att på något sätt omvandla bikarbonat till kol (istället för att använda co2 som annars är normen). Exakt hur detta går till får du fråga mike om (räkna bara inte med att du förstår utan en rejäl teoretisk bakgrund).
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Nemesis
          • May 2003
          • 161

          #5
          Jo, det har du rätt i, fördelen med växter på lavasten är ju egentligen bara att de är svåra för fiskarna att gräva upp... Men om man köper en ofantlig mängd Vallisneria och låter dem få fäste i sanden ett par månader med mycket ljus och gödning funkar det nog ganska bra... En skog av Vallisneria kan vara ganska snygg, även om jag personligen misslyckades brutalt med mitt senaste försök.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Synd!!
            Men nu när du lär dig såmycket nytt såkanske det är dags för ett nytt försök?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Nemesis
              • May 2003
              • 161

              #7
              Jag har fortfarande kvar ett gäng, det är bara att de liksom ser ut att tyna bort De blir lite genomskinliga och blir håliga och trasiga, sedan ramlar hela bladet av...

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Berätta lite om vattnet, gödning och ljus så kanske vi kan hjälpa dig.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Nemesis
                  • May 2003
                  • 161

                  #9
                  Skapade ny tråd i växtforumet om detta.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av syrolis
                    Frågan är bara om jag behöver tillsätta näringslösning i vattnet när det är så få växter?
                    Kan berätta att mina Vallisnerior behövde näringslösning i mitt Tanganyika pga järnbrist. Akvariet är inte särskilt tätplanterat. Jag gör nu så att jag tillsätter 1/3 dos TMG i veckan.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Precis som Tropfrog säger så blir växterna i Tangayika och Malawi väldigt beroende av bikarobonat som kolkälla eftersom det är högt pH, och därför är Mikes tips att bara använda 1/3-dels TMG-dos perfekt eftersom det är betydligt svårare för växterna att använda bikarbonat som kolkälla. Därför kan växterna aldrig växa speciellt snabbt, och därmed heller inte ta upp speciellt mycket vattennäring. För mycket vattennäring under dessa omständigheter gynnar algerna väldigt mycket.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • davide
                        • February 2003
                        • 1093

                        #12
                        Alla mina nya Vallisneria blad blir gul/röda. De förökar sig som tusan, men stiger nästan inget i höjden + att de nys plantorna blir gul/röda.
                        Misstänker själv näringsbrist.
                        Om det är näringsbrist finns det då någon lämplig punktgödning?

                        Tacksam för svar...
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det röda är tecken på nitratbrist - är du väldigt duktig med vattenbyten och har få firrar och kan tänkas ha väldigt låg nitrahalt?

                          Det gula är gissningsvis kalium eller eventuellt järnbrist.

                          TMG+KNO3 tror jag du kommer långt med. Om du har extremt lite växter så börja dosera extremt försiktigt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • davide
                            • February 2003
                            • 1093

                            #14
                            OK. Nitratbristen har du nog rätt i. Jag har gjort ganska stora vattenbyten på sistone för att en brunaktig alg började krypa fram. men efter några stora vattenbyten så är den nästan borta. Men tydligen till föjljd av nitratbrist.

                            Får väl prova med lite flytande näring då när den kommer (beställde från hjortgatans för ca: 3 veckor).

                            Tack för hjälpen.
                            MVH David
                            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...