Ramlösa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #16
    man ska ju inte tillsätta smaksatta grejer
    corydoras.

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #17
      <font color="red">Jag lästen en artikel som var väldigt bra så jag tycker ni också borde läsa den, man lärde sig en hel del, att te.x inte göra impulsköp av en CO2 anläggning osv : http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/index.php?go=visaart&id=2</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #18
        Mike,
        STORT tack för informationen! Lärorikt.
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          har tittat på inehållsförteckningen där det står:

          mineral innehål per liter det är mätt i mg/L
          katjoner: natrium 7,4 kalcium 87,2 kaluim 2,7 magnesium 21,4

          anjoner: hydrogenkarbonat 361,0 fluorid 0,6

          min fråga är då.... är dessa ämnen farliga mot fiskar??
          Nä. Det är hårt, kalkrikt, vatten med en smula salt i.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • gurkan
            • March 2003
            • 632

            #20
            ok.... tack micke noren.... då kan jag använda det vattnet utan att oroa mig
            corydoras.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Jag förstår bara inte vad det skulle göra för nytta att hälla mineralvatten i karet. Om det är salterna man vill åt så finns det bättre och billigare lösningar.Om det är kolsyran man vill åt så hjälper det inte att hälla i mineralvatten. Bubblorna går ju direkt till ytan och diffuseras inte ut i vattnet. Då tyckerjag att vanlig billig co2 av jästmodell är klart bättre.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #22
                Kan heller inte förstå meningen. Som Mange säger så hinner ju inte vattbnet ta åt sig särskillt mycket Co2 och salterna är ju inte så svårt att tillsätta.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • Mariaa
                  • January 2002
                  • 591

                  #23
                  Hej!
                  Skulle bara vilja tillägga att kolsyra och koldioxid inte är exakt samma sak.
                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  • Stenborg
                    • April 2003
                    • 367

                    #24
                    Med andra ord.SKIPPA RAMLÖSAN.
                    MVH Jörgen.

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #25
                      Hejhej. ZeroZ gav en sida om CO2 som också länkade till denna sidan: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/co2.html där det står hur man kan göra en egen anläggning.
                      Min fråga är då; Hjälper det med en syresten som bubblar CO2? Inte fasen diffuseras något nånstans i nånting heller??
                      Och, om man har ett hälften så stort akvarium, ska man minska på jästen, vattnet och/eller slangdiametern?

                      Magnus
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Bubblorna går ju direkt till ytan och diffuseras inte ut i vattnet.
                        Ja. Vattnet i flaskan är supermättat med CO2, och en del börjar genast gå förlorad när man öppnar flaskan. Däremot så blir bubbelefekten väldigt liten när du häller i en flaska mineralvatten i ett stort akvarium. Det CO2-övermättade vattnet blandar sig direkt med akvarievattnet och blir därför inte supermättat längre - och sänker pH:t.

                        Takashi Amano använde denna metod när han började sin växtakvariekarriär.

                        Bekväm metod, men som kostar alldeles för mycket och den lilla detaljen med saltinnehållet gör att man måste byta vatten ofta.

                        På mitt förra jobb fanns dock vattenautomater med kolsyrat ledningsvatten. En kopp sådant vatten om dagen i ett skrivbordsakvarium borde fungerat kanon 8-)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #27
                          finns enkla kolsyre patroner på 300 gram som man kan kolsyra 1,5 liters flaskor med en kork med backventil på, med en enkel tillsats..om vattnet är ganska kallt kan man få i rätt mycket kolsyra i 1,5 liter..sen kan man ju hälla det i karet varje morron & kväll om man känner för det..måste ju vara 100% diffuserat så att säga..hehe.. om det får ligga i kylen över natten & "diffuseras" i flaskan?
                          jag har en sån mackapär som jag brukar kolsyra vin med ibland =)
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...