Får ingen fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Blir växterna bleka så är det ett rätt bra tecken på järnbrist. Polysperman blir blek av det i alla fall
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #17
      Blek å blek, polysperman finns inte kvar ens, för utom två ynka strån på ett par cm!!! Till och med javaormbunkarna har gett upp med några blad kvar men många skälkar är fortfararnde gröna..... Inledningsvis blev (de mjukbladiga) gula. En medelsnabbväxande växt vilket jag inte vet namnet på fick små brunkantiga hål på bladen. Har några cabombaliknade växter (ej cabomba) som har bra rötter men vägrar bli högre än 8-10cm..... (Tack och lov har algerna börjat gett upp!!!)

      Kommentar

      • TheRoblin
        • July 2007
        • 310

        #18
        Har hittat Heekes blogg med näringskalkylator där det står rekomenderade värden och förhållande sins emellan!!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Det blir lite meckigt ett tag men du får snart igång det igen!

          Med PMDD får du allt du behöver, då kommer det andra naturligt. Easycarbo funkar bra ihop med PMDD, om du inte har mossa för då dör den.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Med oxidering kan de kanske bli lite problem med järn och kanske annan kelaterad micro näring. Eventuellt får du satsa på stickor i sanden i stället. Eftersom du tänker satsa på rejäl hi-tech kanske du skulle fundera på trycksatt CO2.
            ansjo som är riktigt fena på detta är nog på semester. Men du kommer en bra bit på väg med PMDD skulle jag tro.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #21
              Hmm, oxideringen ja!! Har ju inte tänkt att ha så mycket växter men att de ska ta sig bra och vara fina. Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2. När man tittar på lite bilder där många kört hightec växtkar så verkar det ta flera månader innan någonting händer.....så jag kanske,tidigare, har haft "tur" inledningsvis...:-)

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2.

                Det beror antingen på att 1) Du hade enormt skitigt kranvatten, t ex egen brunn eller 2) Du skippade vattenbyten så näringsnivåerna generellt var höga och fina till växterna.

                Du gjorde sannolikt inte 10-50% vattenbyte en gång i veckan med kliniskt rent E-tuna-vatten.

                Rent kranvatten och grus är ingen jättebra "mylla" för växter Överbefolkat och övermatat akvarium med få vattenbyten är däremot rena himmelriket för växter förutsatt att dom har bra med ljus..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • mick12
                  • August 2011
                  • 123

                  #23
                  Men överbefolkat och övermatat borde de inte lysa varningslampor överallt då ja menar dör inte fiskarna och allt bort då?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det beror på om man vill ha levande växter i akvariet eller inte =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • TheRoblin
                      • July 2007
                      • 310

                      #25
                      Hmm, fick hem ett par testset idag! Järnet är sågott som obefintligt i kranvattnet och Ph var aningen högre än när jag mätte med ett något för gammalt test ( ph 7.0). Har enl. sera (det nyinköpta) mellan 7.5 och 8.0....fan, lite högt!!

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #26
                        Men som defdac skrev så är väl vattnet kliniskt.....

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Så där ja! Om man skriver PMDD några gånger i en tråd så kommer mäster defdac (vilket jag väntade på)! Hej på dig och god fortsättning.

                          Till er andra lyssna nu på vad defdac säger, då blir det oftast rätt.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Ursprungligen postat av TheRoblin
                            Hmm, fick hem ett par testset idag! Järnet är sågott som obefintligt i kranvattnet och Ph var aningen högre än när jag mätte med ett något för gammalt test ( ph 7.0). Har enl. sera (det nyinköpta) mellan 7.5 och 8.0....fan, lite högt!!
                            Hade du egen brunn där du bodde tidigare? Nu är jag sur för att defdac kom på detta med flytten.
                            Det är normalt bra vatten i E-tuna, var förr i alla fall men jag tror dom pH buffrar nu för tiden. Kanske också kör kloramin.
                            Ring vattenverket och kolla.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • TheRoblin
                              • July 2007
                              • 310

                              #29
                              Bodde tidigare centralt men har flyttat ut till Skogstorp (ett par km utanför centrlorten). Nu kommer vattnet från annat håll tror jag! Ska kolla med V-verket!!

                              Kommentar

                              • TheRoblin
                                • July 2007
                                • 310

                                #30
                                Har mekat lite med järntillskott ( easylife Ferro) och kollat med sera Fe-test. I går mätte järnhalten som var så gott som obefintlig (ca 0,1) varvid jag doserade Ferro för att öka nivån till ca o,5. I dag mätte jag och det visade sid att nivån sjunkit snabbt och mer än halverats ( mellan 0,1 och upp mot 0,2). Troligen är det järnrester som ligger på ytan då fingret luktade järn/rost efter ett lite dopp. En liten del av min Btn som har lite fuktig påväxt som nu har blivit rostfärgad! Kan detta vara ozonet som oxiderar järnet??

                                ( Vågar nu inte tillföra mer järn på ett tag ifall att det är seratestet som strular)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...