Experthjälp sökes för att fördriva Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Stora regelbundna vattenbyten är bra i vissa fall, har man mycket alger som kommer att förhoppningsvis dö ut, så tar de mycket syre i karet plus att de vanliga syreförbrukarna i karet tar sin del av kakan såsom fisk och deras biprodukt. Växer även växterna dåligt eller mindre bra under tiden gör det inte saken bättre...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Men snälla...skit i om inte ancistrus stämmer med biotopen. Dom gör underverk med kiselalger/brunalger - och andra alger med för den delen. Du kan ju byta bort dom sedan när dom gjort sitt "jobb" - fast jag skulle aldrig byta bort mina - dom är guld värda.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Stora regelbundna vattenbyten är bra i vissa fall, har man mycket alger som kommer att förhoppningsvis dö ut, så tar de mycket syre i karet plus att de vanliga syreförbrukarna i karet tar sin del av kakan såsom fisk och deras biprodukt. Växer även växterna dåligt eller mindre bra under tiden gör det inte saken bättre...
        Ja där har vi nog lite delade meningar I detaljer.
        I min bok är alger och cyano på + när det kommer till syre.
        Stora vattenbyten betyder balans svaj och det är nog vad det här akvariet kan lida av + näringsbrist.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #19
          Jag har alltid prisat Aquarelle-rören men efter en invasion av kiselalger, som jag kämpat med i säkert 1år och efter total omstart aldrig kom tillrätta med skaffade jag en t5 ramp med 1st Hagen powerglo och 1st aquamedic plant grow, efter ca1vecka har algerna närmast mirakulöst dragit sig tillbaka och växterna mår bättre än ALDRIG förr Nu funkar det to.m med ljuskrävande förgrundsväxter! Tydligen en väldigt lyckad kombo på lysrören.... (och aquarelle kommer jag nu inte sakna efter att de försvunnit från marknaden)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Ja där har vi nog lite delade meningar I detaljer.
            I min bok är alger och cyano på + när det kommer till syre.
            Stora vattenbyten betyder balans svaj och det är nog vad det här akvariet kan lida av + näringsbrist.
            JAg kan hålla med dig till viss del, det finns risk för lite svajiga nivåer på både co2 och pH med sådana vattenbyten, men det är lite att välja mellan pest och kolera....
            Att göra 50% vattenbyten är inget som TS behöver fortsätta med i all tid och evighet, men i nuläget tills algerna gett med sig är det vad jag hade gjort.
            Cyanon är inget som jag är rädd eller oroad för, med PMDD motar man förhoppningsvis Olle i grind och jag har personligan aldrig haft några större problem att bli av med cyanon, då är det värre med vissa algsorter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #21
              Tack för alla bra tips!
              Keep em coming!

              Akvariet är nästan fyra år och algerna kom först efter att ja bytt lysrör.
              Jag vet faktiskt inte vad det är för tillverkare av rören.
              De står bara Power-GLO/Life-GLO på förpackningen (Har kvar dem i garderoben)

              Min egna gissning är att det helt enkelt beror på en obalans med näringen, eftersom jag aldrig använt någon gödning, men endå har haft det väldigt tätt planterat. (Jag har som sagt rensat ut väldigt mycket växter nu)

              Och du kanske har rätt Inger. Jag kanske borde se lite mellan fingrarna, vad gäller biotopen, och släppa i en Ancistrus eller två

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Ursprungligen postat av Grodlund
                Tack för alla bra tips!
                Keep em coming!

                Akvariet är nästan fyra år och algerna kom först efter att ja bytt lysrör.
                Jag vet faktiskt inte vad det är för tillverkare av rören.
                De står bara Power-GLO/Life-GLO på förpackningen (Har kvar dem i garderoben)

                Min egna gissning är att det helt enkelt beror på en obalans med näringen, eftersom jag aldrig använt någon gödning, men endå har haft det väldigt tätt planterat. (Jag har som sagt rensat ut väldigt mycket växter nu)

                Och du kanske har rätt Inger. Jag kanske borde se lite mellan fingrarna, vad gäller biotopen, och släppa i en Ancistrus eller två
                Synd att jag inte tog någon bild när, när det var som värst. Hela bakgrunden var brun - likaså nästan alla växter och på gruset. Försökte få bort det mesta på växterna samtidigt som slamsugen fick vara igång, och dra i sig allt brunt som blev i vattnet.
                Jag köpte till slut två små ancistrus - det här är väl för kanske två månader sedan. Dom gick lös på både bakgrund, växter å grus. Nu är bakgrunden helt ren, en del växter tog stryk, men jag köpte nya snabbväxande samt drog ned på ljustimmarna. Malarna verkar mätta och välbelåtna. Om det är rätt metod, vet jag inte, men det funkade för mig i alla fall.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  JAg kan hålla med dig till viss del, det finns risk för lite svajiga nivåer på både co2 och pH med sådana vattenbyten, men det är lite att välja mellan pest och kolera....
                  Att göra 50% vattenbyten är inget som TS behöver fortsätta med i all tid och evighet, men i nuläget tills algerna gett med sig är det vad jag hade gjort.
                  Cyanon är inget som jag är rädd eller oroad för, med PMDD motar man förhoppningsvis Olle i grind och jag har personligan aldrig haft några större problem att bli av med cyanon, då är det värre med vissa algsorter.
                  Om man nu skall försöka få bort skiten med mekanisk rengöring så är det bra om man är med med slangen och suger bort avskrapet. Då får man fylla på med en ny slatt H2O. Det kan ju bli en hel del i vattenbyten om man är ihärdig.
                  Det blir kanske lite svårt med PMDD doseringen om man inte fått in fingertoppskänslan för just det, om man byter en massa vatten. Nå väl lite färskt vatten skadar kanske inte!
                  Jag tror den stora förändringen var ljuset och det triggade algerna. Det kanske blev fel ljus för växterna och rätt för algerna. Men som du säger så är det ingen egentlig fara och lite tålamod gör underverk.
                  Växterna kommer nog att vänja sig speciellt om de får lite näring i form av PMDD. Därmed kommer algerna att dra sig tillbaks.
                  Här skall man nog vara lite observant om det går fort då en massa döda alger eller cyano ökar belastningen radikalt. Då kan det vara bra att suga bort dessa.
                  Så som du sa tidigare, tålamod och förbättring av växternas betingelser kommer att vara den bästa l

                  Att släppa i Ancistrusar och snäckor kan hjälpa till och dessa är dessutom trevliga individer. Men de bidrar också till en ökad belastning. Det som åker in i ena ändan kommer ut i den andra i form av gödning. Man får då vara med och slamsuga i bland.

                  På tal om det: Kanske lite OT men i alla fall. Jag tror att det här med EI och PMDD samt veckovisa vattenbyten har en bra sekundär effekt. Man passar helt enkelt på att ta bort mulm som annars skulle belasta akvariet! Min devis med lite skit i hörnen faller därmed pladask! Med PMDD skall det vara pedantiskt rent. Då har man minimerat ammonium och optimerat Nitrat.
                  Håller med om cyano och alger. De senare kan vara riktigt svåra om man nu vill bli av med dom! Jag har några som sitter på framrutan i burken i Sverige och de ger även algskrapan en match!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #24
                    Jag har bara två ancistrus i mitt 540 liters - ang. det här med att skita ner. Jag byter fortfarande bara 30-40%vatten i vecka i mitt diskuskar. Så det är bara att hålla alla tummar att div. alger håller sig undan.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Jag har bara två ancistrus i mitt 540 liters - ang. det här med att skita ner. Jag byter fortfarande bara 30-40%vatten i vecka i mitt diskuskar. Så det är bara att hålla alla tummar att div. alger håller sig undan.

                      //Inger
                      Jag vet inte riktigt hur många ancistrus som simmar runt i mitt 250 liters. Men dom är riktigt flitiga och det krävs lite stödmatning med algtabletter ibland. Alger kommer och alger går, resten ancistrusarna får!

                      Jag tycker alger hör till ett balanserat akvarium och jag känner mig lugn när jag har dessa som indikator. Alger och de flesta cyano är mästare på att plocka upp de små mängder av ammonium som bakterier och växter inte klarar. Visst kan de bli för mycket av det goda ibland men då får man ta sig en funderare över vad man ställt till med och rätta till det. De enda alger jag ”botar” är de som fått för sig att växa på framrutan. De får sig en knuff in i alghimlen av algskrapan, man vill ju kunna titta in i burken!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #26
                        Jag undrar om det är brunalger. Är de så svåra att bli av med låter det mera som svarta punktalger (dvs rödalger).
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        Arbetssätt...