Cyano vs. bottenlevande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Cyano vs. bottenlevande fisk

    Nu kommer jag ge mig ut på riktigt tunn is eftersom det här är ett område som jag inte alls behärskar. Så ni får ha överseende om jag är helt ute och cyklar och om frågan är luddigt formulerad

    Jag har 5 st akvarier i drift och har drabbats av Cyano i ett av dem. Jag driver samtliga på liknande sätt och har ungefär samma fiskbelastning, växtmassa och kör med normaldos PMDD. I fyra av dem har jag bottenlevande fisk (corydoras och botior), men i akvariet som jag har fått Cyano i har jag inte några bottenlevade fiskar (inte ens malar). Jag började fundera på om det kunde finnas något samband mellan akvarier som inte har bottenlevande fiskar och Cyano. När jag kikat runt på forumet verkar många akvarier som drabbats av Cyano inte ha bottenlevande fisk, möjligen undantaget malar som Ancistrus och liknande (jag har inte gjort någon omfattande undersökning, men av de trådar som jag har läst verkar så vara fallet).

    De flesta verkar vara eniga om att det är förhållande mellan N och P som triggar igång Cyano, och då när P-nivån är större än en 1/7 jämfört med N-nivån.

    Nu till min frågeställning:
    Många säger att det är bra att övermata något när man drabbats av Cyano. Jag antar att det handlar om att öka N-nivån jämfört med P-nivån. Om man nu övermatar är det då inte bättre om maten äts upp av fiskarna än att maten ligger och ruttnar på botten? Det vill säga, lämnar inte foder som ligger och ruttnar på botten efter sig mer P än om fiskarna äter upp fodret? Påskyndas inte också kvävecykeln om maten äts upp och sedan kommer ut som aminosyror än att processen sker via förruttnelse på botten?

    Att bottenlevande fiskar rör runt i gruset/sanden och på så sätt förhindrar eller minskar Cyano tror jag dock inte på. Jag har vänt ner mängder med Cyano i gruset under en månads tid utan tillsynes förändrat resultat. Cyanon behöver nog begravas under ett ton med grus om den inte ska komma krypa upp igen nästkommande dag.


    Som sagt jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tar tacksamt emot svar.
    //Stefan Lindgren
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Jag delar inte dna erfarenheter.
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av olof b
      Jag delar inte dna erfarenheter.
      Det finns säkert många som inte gör det, men utveckla gärna.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • olof b
        • March 2005
        • 262

        #4
        OK, det verkar rimligt. Det jag menade var att jag vid upprepade tillfällen fått cyano även i akvarium med bottenlevande fiskar som geophagus, gymnogeophagus, corydoras etc.

        Mina erfarenheter styrker altså inte din teori.

        mvh

        olof
        Malmö Lund Cycle Chic:
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Ursprungligen postat av olof b
          OK, det verkar rimligt. Det jag menade var att jag vid upprepade tillfällen fått cyano även i akvarium med bottenlevande fiskar som geophagus, gymnogeophagus, corydoras etc.

          Mina erfarenheter styrker altså inte din teori.

          mvh

          olof
          Jag påstår inte att man inte kan få Cyano i akvarier med bottenlevande fisk. Cyano kan dyka upp i alla sorters akvarier. Det jag menade var att många omedvetet eller medvetet övermatar sina akvarier, och då underlättar det om man har bottenlevande fisk som tar hand om överblivet foder. Foder som ligger och ruttnar på botten ger ifrån sig mer P än foder som bryts ner till aminosyror av fiskarna. Jag kan givetvis ha helt fel, därav min undran.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            De flesta verkar vara eniga om att det är förhållande mellan N och P som triggar igång Cyano,
            Nej det är inte triggern. Triggern är (som alltid när det gäller alger) svängningar i ammoniumnivåerna, intimt sammanflätat med variationer i syrenivåer (t ex ruttnande mat som tar syre).

            När triggern kommer kan diverse näringsnivåer kanske göra att vissa algsporer vaknar lite extra snabbt och i fallet med Cyano så är det den enda algen som kan överleva i väldigt kvävefattiga förhållanden. Dvs när man haft en trigger och man nollat nitratnivåerna under en längre tid så är det större sannolikhet att Cyanon tittar fram än andra alger. Men som alltid så är det ganska mycket lotteri med i spelet.

            Du kommer garanterat inte märka någon skillnad i affinitet för cyano att titta fram om du jämför NO3:PO4-förhållanden typ 7:1 och 10:1. Det är möjligt att man kan befästa någon statistiskt signifikant skillnad mellan dessa förhållanden i labbmiljö, men det tror jag först när jag sett det med egna ögon..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • olof b
              • March 2005
              • 262

              #7
              Jag tror faktiskt att du har fel. Mängden fosfor (P) i akvariet bestäms av hur mycket som tillsätts via maten. Det är i detta avseende helt ovesäntligt om maten äts upp eller inte. Min erfarenhet är snarare att cyano dyker upp i akvarier där man matar för lite. Eventuellt pga. att nitratbrist uppstår.

              Totallt sett tycker jag det är mycket svårt att förstå sig på cyano. Det dyker liksom upp där det enligt all literatur inte borde finnas.

              mvh

              olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Min erfarenhet är snarare att cyano dyker upp i akvarier där man matar för lite. Eventuellt pga. att nitratbrist uppstår.
                Samma här, men ett NO3:PO4-förhållande på 7:1 (dvs 7 ppm NO3 och 1 ppm PO4 eller mer) kommer inte leda till nitratbrist. Det är först när man nollat nitratnivåerna länge som man har högre risk för cyano och därmed är det inbördes förhållandet mellan NO3 och PO4 ointressant..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Det är möjligt att jag letar efter ett samband som inte finns.
                  Tack för svaren.
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof b
                    Jag tror faktiskt att du har fel. Mängden fosfor (P) i akvariet bestäms av hur mycket som tillsätts via maten. Det är i detta avseende helt ovesäntligt om maten äts upp eller inte. Min erfarenhet är snarare att cyano dyker upp i akvarier där man matar för lite. Eventuellt pga. att nitratbrist uppstår.
                    olof
                    Nja, akvariet som jag har fått Cyano i är där jag matat mycket i föhållande till fiskbelastning.
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Nej det är inte triggern. Triggern är (som alltid när det gäller alger) svängningar i ammoniumnivåerna, intimt sammanflätat med variationer i syrenivåer (t ex ruttnande mat som tar syre).
                      ..
                      Givetvis har du helt rätt, dåligt formulerat av mig.
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • olof b
                        • March 2005
                        • 262

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Triggern är (som alltid när det gäller alger) svängningar i ammoniumnivåerna, intimt sammanflätat med variationer i syrenivåer (t ex ruttnande mat som tar syre).
                        Intressant.

                        mvh

                        olof
                        Malmö Lund Cycle Chic:
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...