Anubias med stort hål i och blad som gulnar...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Anubias med stort hål i och blad som gulnar...?

    Hej!

    Ett av bladen på min anubiasplanta har fått ett stort hål i sig och ett annat blad har börjat gulna på kanterna...är det mina ancistrus som har börjat käka på bladen eller vad kan detta bero på?

    Jag har börjat använda Easy- life Easycarbo och Profito igen så anubiasbladet kan väl inte ha börjat gulna av näringsbrist?

    Bilder på anubiasbladen:
    http://s1088.photobucket.com/albums/...%3DAnubias.jpg

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Tacksam för svar!

    //Sofia
  • Kaptenen
    • May 2011
    • 6

    #2
    Troligen så är det inte näringsbrist nej. Anubiaser kan påverkas mycket negativt av att ha flyttats runt mycket vilket oftast tenderar att ge gula blad med små hål. Även mycket gamla blad kan få detta i resultat av att plantan försöker föryngra sig en aning. Men som jag nämnde med cryptocorynen. Föändringar i ljus, näring, vattenflöde, vattenvärden osv påverkar växterna, antingen positivt eller negativt. Växterna har tre "baspelare" för att överleva och det är kol, näring och ljus. Höjer man den ena måste man oftast höja de andra en aning, men om du har standardbelysning så borde du inte behöva höja pga en anubias och den lär ha gott om näring att nöja sig med, speciellt om den inte haft något innan. Om du har planterat en snabbväxare t.ex H.polysperma eller hornsärv och låtit dem växa så kan de sluka all näring, och på så sätt lämna mindre näring kvar till anubiasen än det var innan den nya gödningen kom.
    Water forever, life forever

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      okej, så bra att det troligen inte är näringsbrist Jag hade bara haft anubiasen i 1 vecka och har inte flyttat den sedan jag planterade den första gången. Ja, många faktorer spelar tydligen in.

      Kommentar

      Arbetssätt...