Hjälp! Jag har fått massor med alger på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna J
    • November 2002
    • 190

    Hjälp! Jag har fått massor med alger på växterna

    Hjälp! Jag har nu plötsligt börjat få alger på växterna i 54 liters. Jag har vattenpest, javamossa, hygrophila corymbosa siamensis och Valisneria american.

    Vad kan man göra? Jag har haft karet sedans i januari och aldrig sett alger förut i det karet. Stenarna verkade vid första anblicken inte vara angripna, men när jag tittade närmare så har det kommit som små, små bruna tofsar på dom. Växterna däremot är alldeles luddiga av alger. Får det plats med någon annan sorts algätare också som tar dom alger som inte ancistrusen tar?
    Jag har 9 platy, 10 kardinaltetror, 3 pansarmalar och en ancistrus.
    Jag ska köpa ett 375 liters i september. Kanske man kan köpa t.ex siamesisk algätare ett par stycken som jag sedan för över till det stora karet i september. Dom växer väl inte så fort om man köper små eller?

    Kan det av någon anledning blivit någon obalans i karet eftersom algerna kommit så plötsligt. Belysningstiden i det karet är 11 timmar.

    Alla tips på vad man kan göra mottages tacksamt!

    Johanna
    ________________________
    100 liter: Tomt men ska snart befolkas
    54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
    ________________________
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    #2
    Är även de alger som sitter på växterna bruna? Bruna alger är Kiselalger, och det finns (vad jag vet) inga fiskar som äter dem. De flesta andra sorters alger kan man få bort med Cardina Japonica, en mycket trevlig liten genomskinlig räka. Jag har för ofantligt länge sedan haft ett par stycken, och de var både roliga, annorlunda och åt alger.

    Köp fem-tio stycken så är det algfritt sedan.

    Kommentar

    • Johanna J
      • November 2002
      • 190

      #3
      Algerna på växterna är gröna så det är nog någon annan sort. Finns det någonstans man kan se bilder på olika alger så man vet vilka man har?

      Det verkar kul med räkor, men jag har aldrig sett det i någon zooaffär häromkring Linköping.

      Hur är det med siamesisk algätare annars, är dom bra på att äta alger på växter som inte ancistrusen bryr sig om?

      Johanna
      ________________________
      100 liter: Tomt men ska snart befolkas
      54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
      ________________________

      Kommentar

      • Nemesis
        • May 2003
        • 161

        #4
        Jag tycker att det är onödigt att köpa siamesiska algätare innan du skaffar den stora burken. Jag vet av egen erfarenhet att köp av stora akvarier aldrig blir av

        Annars kan du skaffa ett stim otoclinus, en mycket trevlig, hungrig algätande liten sugmal som bara blir 4-5 cm lång. Skaffa 6 stycken så håller de rent.

        Kiselalgerna (har jag för mig) blir riktigt många när det är för mörkt i akvariet för att de högre växterna skall kunna ta upp näring. Näringen är orörd, och de inte lika kinkiga algerna börjar växa. Öka ljusstyrkan med reflektorer till lysrören, eller eventuellt en lysramp till för att bli kvitt dem.

        Kommentar

        • Johanna J
          • November 2002
          • 190

          #5
          Jo, risken finns ju att det tar längre tid än beräknat innan man köper det stora karet. Så då är det nog dumt att köpa siamesiska algätare redan nu...så det får nog vänta. 5 -6 stycken Otocinclus kan jag ju testa, dom bör väl få plats i karet.

          Det stämmer nog rätt bra att det är kiselalger, för jag har en del växter som har blivit väldigt stora och skymmer ljuset och dessutom har jag en del flytväxter. Så det är nog lite för mörkt i karet.
          Jag har en sådan där heltäckande ramp till det karet så ett lysrör till är nog svårt att få dit, men jag kan ju testa reflektor.

          Jag är lite sugen på att skaffa räka också så småningom. Jag får ta och fråga på zooaffären så kanske dom kan ta hem sådana. Dom verkar lite annorlunda och skojiga att ha i karet.

          Tack för tipsen!

          Johanna
          ________________________
          100 liter: Tomt men ska snart befolkas
          54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
          ________________________

          Kommentar

          • jak621212
            • January 2003
            • 23

            #6
            Jag har haft liknande problem i mitt 300l Juwel.
            Det jag gjorde var p.g.a jag ville sänka ph värdet
            litet (av andra skäl) lade i lite naturlig torv.
            Detta verkade ha en viss hämmande effekt på algtofstillväxten.
            Efter detta har jag haft akvariet nedsläckt en vecka ibland vilket
            hämmar all tillväxt och det har haft bra effekt.
            Om det är en kombination av detta eller bara nedsläckning under längre tid som gett önskad effekt är svårt att säga.
            Obehandlad torv finns att köpa i Tannefors uteväxtaffär i Linköping.
            Mvh Stefan.

            Kommentar

            • Johanna J
              • November 2002
              • 190

              #7
              Tack för tipset! Hur använder man torv?
              Jag har gjort en storrengöring av alla stenar och växter nu, samt att jag beställt massor med nya växter från Hjortgatan, så jag får se först vad som händer efter det.
              Just nu ser det algfritt ut efter jag knipsat av alla blad som var algbeklädda.

              Johanna
              ________________________
              100 liter: Tomt men ska snart befolkas
              54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
              ________________________

              Kommentar

              • walle_1
                • April 2003
                • 221

                #8
                Johanna: Du behöver inte knipsa av alla blad som är algbetäckta. Ta en vanlig disksvamp som inte innehåller slipmedel. Sedan putsar du helt enkelt bort algerna från växterna, duscha av växten i duschen och ta bort eventuella dåliga blad. Riktigt algbetäckta blad kan tas bort också. Efter denna rengöring får plantan mer kraft och brukar kunna motstå alger. Blir det alger igen så är det bara att upprepa proceduren. Jag har gjort detta och mina har inga alger på sig nu för tiden.


                MVH Martin
                MVH Martin
                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • jak621212
                  • January 2003
                  • 23

                  #9
                  Man bryter helt enkelt en lagom stor bit
                  torv och lägger i akvariet. Torven flyter runt
                  ett par dagar till den blir mättad på vatten
                  och sjunker.

                  När det sedan gäller hur länge man ska ha den kvar
                  i akvariet är upp till dig själv.

                  Själv har jag en förkärlek till att låta naturen ha sin
                  gång i akvariet så långt som möjligt. Kanske är det därför jag
                  fortfarande har kvar torven ,men samtidigt är det lite av ett experiment som nästan allt är som sker i akvariet.
                  Ibland bör man nog göra saker snabbare men ibland kan
                  det vara bra att ge det ekologiska systemet en chans över tid.

                  Kommentar

                  • Wikman
                    • June 2003
                    • 30

                    #10
                    Kanske en självklarhet, men att byta vatten oftare brukar hämma grönalgerna. Kiselalgerna (tofsarna) hämmas bäst genom att man gör vattnet mjukare.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen skickat av walle_1
                      Johanna: Du behöver inte knipsa av alla blad som är algbetäckta. Ta en vanlig disksvamp som inte innehåller slipmedel. Sedan putsar du helt enkelt bort algerna från växterna, duscha av växten i duschen och ta bort eventuella dåliga blad. Riktigt algbetäckta blad kan tas bort också. Efter denna rengöring får plantan mer kraft och brukar kunna motstå alger. Blir det alger igen så är det bara att upprepa proceduren. Jag har gjort detta och mina har inga alger på sig nu för tiden.


                      MVH Martin
                      Att dra upp växterna är inte att föredra. Jag har inte ryckt i mina växter sen jag planterade förett år sedan. Om växterna växer bra så kan man hellre bekämpa alger genomatt ta bort algbevuxna blad. Man vet inte varför, men i kraftigt planterade akvarium med rätta näringsnivåer finns sällan alger. Tillväxt blir då ett självändamål.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Johanna J
                        • November 2002
                        • 190

                        #12
                        Jag har knipsat av dom bladen som varit mest algbetäckta samt tagit bort en del växter som varit fula och planterat ut mer växter. Jag gjorde också ett lite större vattenbyte än vanligt (jag brukar byta 10 liter varje vecka). Än så länge verkar det bra och inga nya alger har synts till.

                        Tack för alla tips!

                        Johanna
                        ________________________
                        100 liter: Tomt men ska snart befolkas
                        54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
                        ________________________

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Man vet inte varför, men i kraftigt planterade akvarium med rätta näringsnivåer finns sällan alger. Tillväxt blir då ett självändamål.
                          Tom Barr undersöker det här fenomenet. Hur kommer det sig att alger går tillbaks och växter frodas trots att man har gödning i vattnet?

                          Alger, i motsats till växter, är nästan aldrig kolbegränsade då dom har en fenomenalt effektiv CCM (Carbon Concentrating Mechanism). Börjar man trycka ner ordentligt med CO2 så blir inte växterna begränsade och kan därför fotosyntetiserar effektivt och höjer syrehalten i vattnet över 100%. Vattnen blir supermättat på syre.

                          Under dessa extrema syreförhållanden så börjar algerna fotorespirera, dvs dom tar upp syre och släpper ut CO2 och i processen så läcker dom P glycolat som är en stark fotosenteshämmare. När växter fotosyntetiserar så läcker även dom P glycolat.

                          Växter har ett mycket bättre sätt att ta hand om P glycolat än vad alger har (Peroxisom), och påverkas därför inte lika mycket av denna fotosynteshämmare. Växterna kan fortsätta fotosyntetisera och algerna börjar läcka CO2, vilket naturligtvis är bra för växterna och dåligt för algerna.

                          Man kan säga att man "kör skiten" ur algerna när man trycker ner CO2 vilket får dom att fotosyntetisera som galningar, men samtidigt släpper dom ut biprodukten P glycolat som i kombination med dom höga syrennivåerna får dom att göra en helomvändning och börja fotosrespirera som i slutändan gör att dom förlorar den viktigaste ämnet: Kol.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • anifre
                            • January 2003
                            • 50

                            #14
                            Hej!
                            Jag började få kiselalger i mitt akvarium för 1 1/2 månad sedan. Akvariet är uppstartat i januari -03 och är på 90 liter. Där gick då tre siamesiska algätare bland flera andra sorter. Framförallt på roten fanns algerna. Från att roten hade haft sin fina ljusa färg så blev den helt brun av kiselalger. Jag införskaffade en Ancistrus dolichopterus, skäggmunsmal, och döm om min förvåning då jag idag, 2 veckor senare, har en rot som börjar återfå sin tidigare färg. Malen befinner sig nästan hela tiden på roten. Dessutom är det en mycket söt liten rackare med sina uppstickande ögon. Jag är jättenöjd.

                            MVH
                            Anita

                            Kommentar

                            Arbetssätt...