Bruna alger...Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Golfbollen
    • February 2003
    • 389

    Bruna alger...Vad göra?

    I mitt 222 liters akvarium har det dykt upp bruna alger på växterna och rutorna.
    Det är ju självklart väldigt fult när det blir så här, så jag blir ju tvungen att städa det då.
    Men efter 3 dagar händer samma sak igen.
    Vad kan detta bero på?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Bruna alger tyder på för lite ljus. Hur länge har du ljuset tänt, har du kanske gam mla rör?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Golfbollen
      • February 2003
      • 389

      #3
      Jag har pro sun som lysrör och det är nyinköpt.
      tiden det är tänt är mellan 15-20.00.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Du ska ha tänt mellan 10-12 timmar/dygn. Tycker du har för kort lystid, mår dina växter bra?
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • hollowman
          • March 2003
          • 139

          #5
          bara 5 timmar det är det som är felet varför har du det tänt så lite du kan då ha det tänt 10-12 timmar
          240 liters växtakvarium hightech
          4 st svarta scalarer
          k 2 st pigen blood diskusar
          siamensisar+ ockulentisar

          Kommentar

          • Golfbollen
            • February 2003
            • 389

            #6
            Men killen i djuraffärn sa att dem tiderna har han själv och att dem funkar utmärkt.
            Växterna ser normala ut förutom det bruna.

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              5h är alldeles för lite. Jag är inte så haj på växter men det finns folk här som är det. Vänta ett tag och se om någon annan kan förklara lite. Under tiden kan du läsa lite här: http://web.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Belysning
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Golfbollen
                • February 2003
                • 389

                #8
                Jag får väl hoppas att Kjell tittar in.

                Kommentar

                • Ante1
                  • December 2002
                  • 385

                  #9
                  ett gäng små ancistrusar fixar bort algerna fort och håller dom borta men gör också som tidigare inlägg säger, mera ljustid
                  -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Växter kan, och föredrar, att utnyttja 10-12 timmar ljus per dag. Mår dom bra och växer så kan inte alger sätta sig på dom eftersom växternas syreutveckling samt avsaknaden av deras normala kolkälla (HCO3) kommer få dom förvirrade och börja satsa på respiration istället för fotosyntes. Växter har ett mycket effektivare och bättre sätt att ta skydda sig mot deras avfallsprodukt (syre). Undantaget prickalger och alger som sätter sig på sidorna av bladen där syreutvecklingen är minimal.

                    Har du bara ett fåtal växter så blir du dock förmodligen inte så mycket gladare av att växterna är fina eftersom du med största sannolikhet kommer byta ut dom lågljusutnyttjande brunalgerna mot högljusutnyttjande grönalger. Du kommer bara byta ut ett problem mot ett annat om du enbart ökar ljusmängden.

                    Om du dessutom bara gnider bort algerna från stenar/glas/växter när du städar utan att även göra ett stort vattenbyte så innebär det i princip bara att dom lossnar, flyter omkring, och därefter sätter sig fast igen på första bästa ställe. Det skulle inte förvåna mig om dom dessutom släpper ut en jäkla massa sporer så att tillväxten blir ännu bättre.

                    Oavsett om du ökar ljusmängden (och får växterna att må bättre) eller inte så råder jag dig till att du gör 50% vattenbyten med försiktig slamsugning (virvla inte upp gruset - sug bara upp det översta flytande lagret av skit) efter varje algskrapning. På det sättet får du följande roliga bieffekter:

                    1) Det blir det en önskvärd syreknäpp varje vattenbyte vilket hjälper nitrifikationen och får algerna att må dåligt.
                    2) Det bilogiska och kemiska syrebehovet minskar radikalt vilket gör att syrenivån hålls högre i vattnet.
                    3) Du minskar fosfathalten kraftigt varje vattenbyte, och fosfat är godis för alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det ska väl även klargöras att syresten *inte* ökar syrehalten i vattnet eftersom luftpumpar pumpar luft. Inte syre.
                      På sin höjd får man alltså lite bättre exponering mot luften i rummet och därmed ungefär samma syrenivå i vattnet som i luften - förutsatt att man inte har en jäkla massa nedbrytningsprocesser som snor syre, vilket man alltid har i det biologiska filtret i pumpen och i gruset.

                      Enda sättet att få hög syrehalt är direkt efter ett vattenbyte eller från växternas fotosyntes. Eller eventuellt från en oxydator/syrgastub, vilket man oftast inte har =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Crille_d2
                        • February 2003
                        • 300

                        #12
                        Jag har samma problem men mitt beror nog på för gammalt lysrör. Men det ska jag fixa på måndag då jag kommer släppa ner 3 st vuxna skäggmunsmalar och deras 50 yngel. Mina algproblem lär inte bli långvarigt och malarna får ju gratis mat!!!
                        Mvh//Christofer
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                        Kommentar

                        Arbetssätt...