alger av pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KaOl

    alger av pmdd?

    Hej,

    en bekant till mig använde ingen växtnäring i sitt 54l akvarium och hade inga alger. Han började använda pmdd ca 2 veckor sedan och har nu skitmycket alger, vad kan det bero på?

    Färgen på alger är brun. Jag vet inte alls mycket om alger så jag vet inte namnet på just de, men antar att brunalger?

    Kan belysningen vara orsaken, det är ganska dåligt med ljus i akvariet enligt min mening?

    De flesta växterna ser ok ut, men några har brunt i stjälken och har "smält" på något konstigt sätt.

    Ska han fortsätta använda pmdd eller sluta med det? Kan ordentligt vattenbyte hjälpa? Eller mer ljus? Kanske mörklägga akvariet ett par timmar under dagtid?

    Ni får gärna ge mig tips och råd så jag kan visa honom svaren sen.

    Måste tillägga att jag använder samma pmdd (vi delade påsarna) i mitt 126l akvarium utan några som helst problem Växterna växer som det knakar!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ljuset är viktigt. vad har din bekant för ljus nu?

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Jag har samma erfarenhet att pmdd ökar algtillväxten markant. Det har blivit bättre sen jag drog ned på vattenbytena till max 20% veckan. Samt skaffade siamesiska algätare som glufsar i sig tofsalgerna. Även easycarbo varje morgon kan ha gett viss bättring.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • KaOl

        #4
        Ljuset är bara "en glödlampa under locket", ingen höjdare alltså... Han får väl skaffa bättre belysning och flera växter. Samt göra mindre vattenbyten och skaffa en siamesisk algätare

        Tackar för svaren allihopa

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          Min erfarenhet är den samma att innan jag började med pmdd så hade jag alger och växterna växte sådär, senare då jag började med pmdd så växte växterna så det knackade men även algerna , konstigt då algerna borde konkurreras ut...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            för mig var det tvärtom.
            hade inte jätte algproblem men det fanns ändå alger av olia slag. men efter dubbeldoas av PMDD o 494W/kvm yta ( eller 1W/Liter) + co2 så har algerna krypit tillbaka o växterna frodas.

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Ursprungligen postat av KaOl
              Ljuset är bara "en glödlampa under locket", ingen höjdare alltså... Han får väl skaffa bättre belysning och flera växter. Samt göra mindre vattenbyten och skaffa en siamesisk algätare

              Tackar för svaren allihopa
              Har han bara 54 liter bör han titta på andra algätare än siameser som blir upp mot 15 cm. Hans alger är nog förövrigt kiselalger. Kiselager är bruna och kommer ofta i nystartade akvarier eller akvarier med för lite ljus.
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • robbanbobban
                • February 2011
                • 407

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                för mig var det tvärtom.
                hade inte jätte algproblem men det fanns ändå alger av olia slag. men efter dubbeldoas av PMDD o 494W/kvm yta ( eller 1W/Liter) + co2 så har algerna krypit tillbaka o växterna frodas.
                Så bra fräs har inte jag på ljuset jag har drygt 0,5 W/ Liter + mäsk men jag säger inte att jag har fått alger utav pmdd utan att dem har parallelt med växterna ökat i tillväxt, vilket kan bero på att jag har en ojämn balans på CO2 men det hör inte till saken ..host host
                Så jag tror om man har en bra balans i karet och kör pmdd så blir det kalas
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klotte
                  Har han bara 54 liter bör han titta på andra algätare än siameser som blir upp mot 15 cm. Hans alger är nog förövrigt kiselalger. Kiselager är bruna och kommer ofta i nystartade akvarier eller akvarier med för lite ljus.
                  Helt rätt siameser skulle inte passa i det lilla karet.. kanske några snäckor
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag skulle nog råda honom att fortsätta med enkeldos PMDD och veckovattenbyten som vanligt tills växterna fått chans att acklimatisera sig, vilket tar extra lång tid med väldigt lite ljus. Tippar på att det tar ett par månader innan dom växlat om och han kan börja skörda frukterna.

                    Smältning är ganska vanligt när näringsnivåerna förändras snabbt. Jag gissar att det är ett extremt acklimatiseringsförlopp där växten satsar allt på nytillväxten som är bättre anpassad till de nya nivåerna/förutsättningarna. Ytterligare en gissning är att växterna som är anpassade för extremt begränsande nivåer har en del maskineri på plats för att extrahera den lilla näring som finns, och överbelastar man det systemet så suger växterna in för mycket näring vilket leder till kollaps. Lite som att man inte bör häva i sig vatten om man är extremt uttorkad.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Jag tycker personligen man kan fundera över att skippa macro (KH2PO4 och KNO3) om man har en del fisk. Eller åtminstånde mäta värdena innan. NO3 ligger ofta en bra bit över de värden man tillför (5ppm vid enkeldos?) och de värden växterna behöver förutsatt att man inte har ett extremt växtakvarium. Har man 10-20ppm (vanliga värden, tom ganska låga) kommer man bara skapa ett ännu större överskott som algerna växer av.

                      Sen är det ju som sagt förändringar som algerna är snabbast på. 2 veckor är fö kort tid för att dra slutsatser.
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Innebär det att skippa flaska 1 och 2 i Hacks pmdd-variant?
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Har man 10-20ppm (vanliga värden, tom ganska låga) kommer man bara skapa ett ännu större överskott som algerna växer av.
                          Märker du skillnad i tillväxthastighet på alger mellan 10 och 50 ppm NO3 menar du? Det skulle jag vilja avskriva helt, så om du inte orkar göra experimentet som bevisar det så kan jag göra det.

                          Kan vi avskriva detta så innebär det att 5-10 ppm extra NO3 från PMDD inte gör någon skillnad alls.

                          Men den största anledningen till att man absolut *inte* ska sluta med KNO3/KH2PO4 (flaska 1 och 2) är att man då inte längre heller doserar kalium vilket egentligen går åt i större mängd än vad man bara får av KNO3...

                          Innebär det att skippa flaska 1 och 2 i Hacks pmdd-variant?
                          Nej. Det är generellt en mycket dålig idé att fippla med doseringarna på det viset. När du totalbegränsar inflödet av KNO3/KH2PO4 kommer det inte dröja länge innan växterna rusar in i en kväve eller fosforbegränsning som kan ge tvärnitande tillväxt med ammoniumsvängningar som beror dels på att växterna slutar ta upp ammonium och dels på att dom läcker ammonium när dom är näringsstressade.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Skippa KNO3 samt K2PO4 och tillsätt/öka mängden K2SO4 så du får tillräckliga kaliumnivåer (K alltså). PMDD-kalkylator kan räkna ut exakt åt dig men jag tror det är ca 3 till 5 x K2SO4 dos om du skippar KNO3 och K2PO4.
                            Investera i ett mät-kit. Många "all inclusive" stickor mäter NO3 men jag tror det är eget test för PO4.
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • KaOl

                              #15
                              Tackar alla för svaren

                              sme_h, jag ska ta mina stickor med mig när jag åker till min kompis och mäta vattnet om han inte gör det.

                              Annars så har jag berättat era tankar och tips för honom så nu tror jag han är totalt förvirrad

                              Tack allihopa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...