Ljusgrönt slem mellan bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    Ljusgrönt slem mellan bladen

    Har fått ljusgrönt nästan genomskinligt slem som sätter sig mellan bladen på mina Heteranthera zosterifolia och Egeria densa. Är det blå-gröna alger? Vad ska man göra åt det? Karet är på 310 liter med ganska mycket växter, 1 aquarelle och 1 grolux (ska bytas mot TL-D 965), gelatin-co2 och TMG, 10 ml vid varje 50% vattenbyte en gång i veckan. Invånarna är 9 Kejsartetror, 2 Ancistrus och en räka av något slag. Växterna växer bra men ser inte så kul ut när bladen klibbar ihop, står och petar och drar bort slem varje dag....har även haft lite skäggalger som verkar vara på tillbakagång och lite gröna prickar på glasen.

    M.W
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag gissar på kväve(nitrat)brist och/eller för hög fosfatnivå.

    För mig personligen fungerade det att ha riktigt hög och fin CO2-halt och göra 50% vattenbyten (med rejäla slamsugningar) varannan dag i 1,5-2 veckor tills att mitt PO4-test inte gjorde utslag längre. Varje vattenbyte doserades adekvat mängd TMG och KNO3 så att järnhalten låg på 0.1-0.2 ppm och nitrathalten låg på 5 ppm.

    Toffsalger/Cyanobakterier/Grönvatten försvann och har inte kommit tillbaks.

    JBL:s tester är att föredra när man ska kolla gödningsnivåer i växtakvarier då dom är exakta på dom lägre nivåerna. JBL:s nitrattest är t ex markerat 0,1,5,10,20 ppm, medans t ex Tetras är markerat 0, 12.5, 25, 50.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Joo jag kom på att jag glömde vattenvärdena och det är just Tetras nitrattest som jag har. Tycker det är lite stort hopp direkt till 12.5 ppm, men enligt vad jag kan se så ligger jag inte riktigt på 12.5..... Mina värden är ph 7 (JBL), nitrit <0.3 ppm (Tetra), nitrat <12.5 ppm, gh 100 ppm = 5.6 och kh 60 ppm = 3.36 (Hagen Nutrafin). Får nog skaffa ett fosfat test och Fe test nu i veckan. Har även märkt att det gärna kom alger på botten där jag petat ner Sera Florenette A tabletter, så det slutade jag med. Jag misstänker att min pump inte är mycket att ha, innerfilter Crystal R20 duo, det går med full fart för att få någon snurr på ytvattnet. Har beställt ett Fluval 404 som jag väntar på, och den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge....

      M.W
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Tetras nitrattest som jag har. Tycker det är lite stort hopp direkt till 12.5 ppm, men enligt vad jag kan se så ligger jag inte riktigt på 12.5.....
        Ett annat problem med Tetras nitrattest är att det alltid slår över till lite under 12.5 ppm efter att man väntat 10 minuter som det står att man ska göra - även med kranvatten. Med JBL:s test så blir det verkligen 0 ppm NO3 i kranvattnet. Det betyder att du mycket väl kan ha omätbara nivåer av nitrat trots att Tetratestet visar mer, vilket ger kvävebrist hos växter men inte hos Cyanobakterier då dom till viss del kan fånga kvävgas. 0 ppm NO3 och över 0.1 ppm PO4 är förhållanden Cyanobakterier gillar skarpt. Förhållanden som är lätta att få i växtakvarier med fisklast där man matar normalt.

        För några dagar sedan så köpte jag ett JBL NO3-test och det visade på 20 ppm NO3 och Tetratestet visade 12.5 (som vanligt). Efter ett 75% vattenbyte så visade JBL-testet på 5 ppm (perfekt för växter och extremt logiskt) och Tetras visade 12.5 som vanligt.

        nitrit <0.3 ppm (Tetra)
        Ajaj. Det tyder på att filtret inte orkar med och/eller att den biologiska filtreringen inte riktigt fungera så bra som den borde. Jag gissar att det blir bättre när du får din Fluval 404:a. Ammonium och NO2-halter ska alltid vara omätbara och NO3-halten ska sakta stiga under veckan mellan varje vattenbyte. Då fungerar den biologiska filtreringen perfekt.

        Rejäl cirkulation förhindrar även att det bildas näringsfria zoner runt växternas blad samt ser till att växterna får syre på natten vilket är viktigt för den mörka respirationen. Kör man perfekt vattengödning (0.1-0.3 Fe, 5 NO3, <0.1 PO4, adekvat CO2) kommer man märka att det växer bäst där cirkulationen är bäst. Bra cirkulation är när man kan se att alla växter rör lite på sig.

        Har även märkt att det gärna kom alger på botten där jag petat ner Sera Florenette A tabletter, så det slutade jag med.
        Ja bottengödning är verkligen värdelöst. Man vet inte vad för skit dom stoppar in i dom där bomberna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...