PMDD och Estimative Index (EI), myter, fördomar, sanningar och funderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Näring I low-tech,
    Här händer lite andra grejor än i ett high-tech. Framför allt i botten. Man får ofta rätt varierande pH, syrenivåer, etc. Ofta blir det syre saturerat vid ytan under dagen, med relativt högre pH. Under natten sjunker ofta de båda lite och vattnet blandas kanske lite pga en liten tempskillnad. Ofta är det lite varmare på ytan om dagen när lampor etc. är på. Närmare botten har vi oftast lägre syre och pH än vid ytan och i själva botten kan det ofta vara både surt och syrefritt. I den miljön blir det lite oxidering och saker och ting bryts ned av icke syrekrävande bakterier. Vilka frigör både koldioxid, kväve och fosfor. Järn och andra spårämnen oxiderar inte häller så mycket. Troligtvis spelar växternas rotsystem en mycket viktigare roll här.


    Min slutledning är att ett sånt akvarium kan fungera mycket bra kanske med en liten tillsats av micronäring lite beroende på vatten kompositionen. Här måste vi nog kompensera för sterilt kommunalt vatten. Vatten från en gammal hederlig grävd brun har ofta lite godsaker i sig.


    Vi måste också vara mer lyhörda med både val av djur och växter. Vissa arter kommer inte att trivas så utbudet och valmöjligheterna blir kanske lite begränsat.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #77
      Diana Walstad förklarar ingående i "The Ecology of the planted aquarium" varför det fungerar att köra akvarier enligt "den gamla metoden" och det är därför dom benämns Walstadburkar men även "Lowtechs"..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Ursprungligen postat av defdac
        Diana Walstad förklarar ingående i "The Ecology of the planted aquarium" varför det fungerar att köra akvarier enligt "den gamla metoden" och det är därför dom benämns Walstadburkar men även "Lowtechs"..
        Jag har inte läst henns bok! Har skickat efter 2 ggr och båda gångerna har de försvunnit på posten! Köpte också en pdf bok men blev blåst där också. Hoppas jag kan skicka efter nu när jag kommer till Sverige!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #79
          Jag har den inte själv, men har snappat upp hennes förklaringar på de forum hon är med i.

          När jag först hittade hit till zoopet blev jag duktigt förvånad över dessa otroliga vattenomsättningar man rekommenderade. Speciellt i växt kar. Samma med VB. Jag säger inte att det var bättre förr
          Du måste ha missat alla inlägg om lowtechs/walstadburkar som inte får några vattenbyten öht, vilket gör att din svepande generalisering om zoopets växtavdelning känns som den är ute på en gnutta djupt vatten 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #80
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag har den inte själv, men har snappat upp hennes förklaringar på de forum hon är med i.


            Du måste ha missat alla inlägg om lowtechs/walstadburkar som inte får några vattenbyten öht, vilket gör att din svepande generalisering om zoopets växtavdelning känns som den är ute på en gnutta djupt vatten 8)
            Jag är ofta ute på djupt vatten!
            Det blir ofta så när man försöker se allt från olika vinklar och inte köper en viss sak rakt över.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #81
              Ursprungligen postat av defdac
              Förutom att orsaka kvävebrist hos växter eller hur menar du nu?
              Beror väl på input, dvs hur mycket kväve som tillförs. Jag är inte ute efter att sprida något evangelium kring denitrifierande filter och rekommenderar det inte som "metod", menade bara att det inte nödvändigtvis behöver vara dåligt om man nu har ett sådant i en växtburk.

              Måste se till att få tillbaka min Walstadbok, den försvann som ett pris i en tävling för ett tag sedan. Trivsam läsning, även om jag inte delar alla uppfattningar.

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 April 2011, 07:14.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                Jag förstår inte. Med denitrifierande filter eldar du ju KNO3 för kråkorna? Vad är det för bra med det? Om det inte är bra måste det vara dåligt
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...