PMDD förstört mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Vår vän kanske inte alls skall göda med n o p?...
    Med tanke på hur extremt lite fisk han har i den burken lutar jag åt att det är tvärtom. Dvs kväve- och fosforbrist. Det stämmer även bra in på algtypen på bakgrunden, dvs prickalger.

    Jag skulle nog antingen hålla PMDD-doseringen minst en månad eller öka den till det dubbla.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #17
      Fosfor/fosfat är lurigt i burkar utan CO2. Känner mycket väl till det med olika nivåer och vad Barr/mfl har testat, men tycker det är klockers att man får mer alger med fosforgödning i burkar utan CO2. Själv har jag kört många burkar utan CO2 och de brukar normalt sett funka fint enten med enbart mikrodelen alternativt med mikro samt kaliumnitrat. Fosfor kan lugnt skippas utan några problem. I övrigt är ytterligare en rackarns bra anledning till nitrat istf ammoniumgödning att man enkelt dödar fisk/djur med de mängder som skulle krävas.

      Tror inte (läs övertygad om att det inte är så) att PMDD i sig har tagit kål på växterna, men det är en hel del Cryptocoryne. Enig med ovanstående att de kan påverkas av många olika saker. Bladen kan då smälta, enten helt eller delvis. Det man ska hålla koll på är nya blad samt om de ser friskare ut än de gamla.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 March 2011, 09:33.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        men tycker det är klockers att man får mer alger med fosforgödning i burkar utan CO2.
        Jag håller i princip med, men du måste även erkänna att det är i burkar med fisklast där det defacto är en ansträngande ammoniumingång.

        Det som händer när man göder med PMDD är att man slänger bensin på en majbrasa som inte är tänd. Fosfat är väl närmast raketbränsle i sammanhanget.

        En gnista i form av ammonium och det tar hus i helvete.

        Därför är det bra om man börjar med PMDD när det är stabilt eller åtminstone kan ta udden av eventuella ammoniumsvängningar med en massa snabbväxare på ytan.

        Det är *INTE* fosfatet eller nitratet som triggar. Alla växtakvarister som doserar höga nivåer av dessa ämnen är beviset för det.

        Får man alger med PMDD är det bara ett bevis på att man inte riktigt har alla tomtar på loftet när det gäller nitrifikationen/ammoniumstabiliteten. Vilket kan vara lite pinsamt att erkänna för erfarna akvarister...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Mja... fosfatet har jag testat i flera stabila burkar också, inga stora ändringar i filter/fiskbelastning/matning. I en del av burkarna har det också funnits rätt extrem filtrering (med fokus på nitrifiering). Överlåter åt andra att klura på vad som hänt, men jag är numera mycket försiktig med fosfat i burkar utan CO2. Det som tillförs via matningen räcker. Burkar med CO2 funkar annorlunda.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #20
            Själv har jag kört PMDD i 2 veckor kanske och växterna ser piggare ut än någonsin. Så något bra gör den nog.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Mja... fosfatet har jag testat i flera stabila burkar också, inga stora ändringar i filter/fiskbelastning/matning. I en del av burkarna har det också funnits rätt extrem filtrering (med fokus på nitrifiering). Överlåter åt andra att klura på vad som hänt, men jag är numera mycket försiktig med fosfat i burkar utan CO2. Det som tillförs via matningen räcker. Burkar med CO2 funkar annorlunda.
              Så burkarna har ingång på fosfat så att växterna överlever men extra fosfat utöver det som redan finns skulle ge mer alger?

              Nej. Det resonemanget håller inte om du inte på något sätt tror att växter kan begränsa alger på fosfat...
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #22
                Resonerar inte just nu, meddelar mina observationer... *s* ...och fortsätter vara försiktig med/skippa fosfat i burkar utan CO2.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?

                  Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.

                  Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.

                  Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.

                  Det krävs en tonåring med några få månders erfarenhet för att vara så bombsäker på att nitrifikationen var perfekt som du ger sken av att vara Patrik..

                  Usch det lät taskigt, men du kan säkert nypa tillbaks 8)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Så burkarna har ingång på fosfat så att växterna överlever men extra fosfat utöver det som redan finns skulle ge mer alger?

                    Nej. Det resonemanget håller inte om du inte på något sätt tror att växter kan begränsa alger på fosfat...
                    Hmm..alltså...defdac: beträffande nitrat så kan vi vara överens att växterna kan ta hand om detta lite lättare. Däremot tror jag inte det stämmer som du skriver att algerna från början inte har nitratreduktas o så att säga först tvingas bilda detta vid behov. Då skuille dom som en överlevnadsinstinkt börja syntetisera nitratreduktas i en välfungerande växtburk...där har vi ju rätt mkt nitrat men inget ammonium...där finns uppenbarligen ofast väldigt lite alger. jag tror algerna från början har sitt nitratreduktas på plats, vilket isfåall stöder min tro att en burk med nitrat, utan växter, triggar algerna. Jag vet att den situationen förvisso är en teoretiskt konstruktion...för ingen doserar ju pmdd i ett kar utan växter...men det belyser bara det jag så länge eftersöker, en mindre generalisering att nitrat inte ger alger. Att uttrycka sig så är fel, det är inte nitrat högt eller lågt som är det intressanta, utan andra faktorer, som förvisso ett högt nitrat i sig kan stimulera..ja som tex en ammoniumkonsumption då i ett växtkar.

                    Fosfat: där har vi inte samma skillnbad eller om det ens är någon alls mellan växter o alger, tror jag. Jag tror alger kan ta upp detta precis lika bra som växter, eller till o med lättare. Så även i en växtburk, så borde en för hög fosfatnivå kunna trigga alger. Särskilt när man doserar de andra näringsämnena också...inte minst då alger så såvrt kan näringsbegränsas som du själv återkommer till defdac. Överkott av Fosfat blir som att hälla bensin på glödande kol beträffande algerna. Det förutsätter dock att det jag tidigare envisats med att tro stämmer...nämligen att algernas tillväxtkurva inte planas ut så snabbt som du anser, uan vid högre närinsnivåer. dvs, att det går att gasa på et bra bit över ultralåga näringnivåer. Skall du övertyga mig där får du posta ngt bevis. Å andra sidan behöver vi inte övertyga varandra, det är inte vad en diskussion alltid handlar om. Utan diskussionen ger oss erfarenhet o underlag att vidga våra vyer och eventuella kompetens
                    Senast redigerad av Jonasroman; 21 March 2011, 11:35.

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?

                      Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.

                      Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.

                      Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.

                      Det krävs en tonåring med några få månders erfarenhet för att vara så bombsäker på att nitrifikationen var perfekt som du ger sken av att vara Patrik..

                      Usch det lät taskigt, men du kan säkert nypa tillbaks 8)
                      defdac...jag tror faktiskt du underskattar, eller snarare är överdrivit ödmjuk inför nitrifikationen och dess eventuella nyckfullhet. i de kar jag kört, o där är det ingen skillnad mellan salt o sött...har jag aldrig aldrig sett en nitritspik efter en mogndadspocess på 3-4 månader. jag pratar om ett normal kar som sköts såklart. Självklart kan du missköta ett filter, ett bottesediment, mata hysterisk mkt mm...o då slå ut nitrifiaktionen...men jag om jag förstår dig rätt så pratar du om nitrifikationens instabilitet i ett normal kar, med normalt god skötsel..?..rätta mig om jag missuppfattar dig...men under sådana förhållanden tror jag inte vi behöver fundera eller oroa oss så mkt över inadekvat nitrifikation.

                      Kort om nitrifikationen, så är det ju aututotrofa bakterier. Kanske inte alla har full koll;-) att nitrifikationen är den process när bakterien genom oxidation av ammonium, tillskanskar sig energi i form av ATP. Dessa atp går sedan åt till, precis som vid fotosyntesen, att ur koldioxid bilda socker. Kemosyntes kallas ju det. MEN, nitrifierarna är också heterotrofa. Dvs vid brist på ammonium eller nitrit, så kan dom köra på organisk kolkälla. Det är en bra överlevnadsstrategi.
                      Men det skall nämnas att själva nitrifieringen är ganska energikrävande process...bakterien måste oxidera rätt många ammonimmolekyler för att kunna bygga en sockermolekyl. Tror det krävs 18 ATP molekyler för detta, vilket nog är runt 6 oxidationsvarv...men den biten får jag kolla upp. Står nog i min skrift rent av;-)
                      Senast redigerad av Jonasroman; 21 March 2011, 11:31.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Ammoniumspikar är så pass kortvariga att dom är sedan länge borta när du väl sliter fram ditt gamla vattentest för att mäta ammonium. Ammoniumet har redan väckt vilosporer och det spelar ingen större roll om nitrifikationen är på plats eller inte. Den är förmodligen ganska tunnsådd om man har mycket växter, för det finns inte mycket att nitrifiera.

                        Ja. I det läget tror jag man ska vara ödmjuk över att nitrifikationen är allt annat än robust och i det skick man tror som akvarist...
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Då skuille dom som en överlevnadsinstinkt börja syntetisera nitratreduktas i en välfungerande växtburk...där har vi ju rätt mkt nitrat men inget ammonium...där finns uppenbarligen ofast väldigt lite alger. jag tror algerna från början har sitt nitratreduktas på plats, vilket isfåall stöder min tro att en burk med nitrat, utan växter, triggar algerna.
                          Du kan ju testa att dosera KNO3 i en burk utan fisk och en burk med fisk och kolla var det blir algodling.

                          Det blir pinsamt tydligt att KNO3 inte triggar alger, det är ammoniumet från fiskarna...

                          Så även i en växtburk, så borde en för hög fosfatnivå kunna trigga alger.
                          Alla världens växtburkar bevisar dig fel. Skyhöga fosfathalter triggar inte alger i en ammoniumfri/stabil värld.

                          Det är du som ligger inne på bevisbördan här Jonas, så fram med dina burkar och placera dina pengar där din käft är 8) En burk utan fisk med KH2PO4 och en med fisk och KH2PO4.

                          Var triggas algerna?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Förslag på setup:

                            Vas 1) Akvarievatten
                            Vas 2) Akvarievatten + normaldos PMDD
                            Vas 3) Akvarievatten + 20 ppm KNO3
                            Vas 4) Akvarievatten + 5 ppm KH2PO4
                            Vas 5) Akvarievatten + Guppy + 20 ppm KNO3
                            Vas 6) Akvarievatten + Guppy + 5 ppm KH2PO4
                            Vas 7) Akvarievatten + Salmiak

                            Eller är det vettigare med rent kranvatten? Tänkte att det blir lite taskigt för guppy-vaserna eftersom dom sannolikt blir betydligt mer kontaminerade med algsporer från fiskskiten. Tar man akvarievatten så blir alla lika kontaminerade tänkte jag.

                            Det gäller ju att få med sig sporer som man kan trigga blomning på.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #29
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Du kan ju testa att dosera KNO3 i en burk utan fisk och en burk med fisk och kolla var det blir algodling.

                              Det blir pinsamt tydligt att KNO3 inte triggar alger, det är ammoniumet från fiskarna...


                              Alla världens växtburkar bevisar dig fel. Skyhöga fosfathalter triggar inte alger i en ammoniumfri/stabil värld.

                              Det är du som ligger inne på bevisbördan här Jonas, så fram med dina burkar och placera dina pengar där din käft är 8) En burk utan fisk med KH2PO4 och en med fisk och KH2PO4.

                              Var triggas algerna?
                              ..."all världens växtburkar säger du"...imponerande att du hunnit kontrollera alla dom...
                              1)klart att iosfat inte triggar i en ammoniumfri värld. Då begränsar ju kväve. Hur kan du vara så säker på att just det specifika akvrium du ger råd om är så till den grad ammoniumfritt så fosfaten inte kommer trigga alger?
                              2) nej...jag blir inte förvånad över att det blir mer alger i den burk som producerar ammonium, så de experimentet intresserar mig inte. Jag skulle vilja se hur det ser ut i en burk utan växter, som du göder med nitrat enbart o en som du göder med ammonium enbart. Dvs du ger algerna inget val. Då menar du att helt mirakulsöt så kommer algerna inte ta upp nitrat utan hellre svälta ihjäl. Återigen, är detta inte en sitation som råder i ett kar, men det återkopplar till det enda jag vänder mig emot i dina uttalanden..att nitrat inte skulle kunna ge alger. Det stämmer säkert att det inte gör det i ett ammoniumfritt vatten, läs mkt växter. Du gör samma ologiska resonemang beträffande fosfat...jämför det inte med en burk utan kväve som du gör i din sista mening(burk utan fisk)..klart de inte ger alger då.

                              Du behöver inte be folk stoppa saker i sin käft bara för att de säger emot dig...genom diskusioner lär man..ta de inte så personligt.
                              Jag avslutar denna debatt nu från min sida.

                              Kommentar

                              • stefan.peterson
                                • February 2007
                                • 165

                                #30
                                Det var intessant så länge det varade....kom på en gammal dålig "skånsk" (är skåning själv) vits...pågar pågar..sloss inte med knytnävarna.....använd knivarna ni fick i julkapp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...