Nystartat pmdd och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Nystartat pmdd och alger

    Jag har Skrivit tidigare om mitt akvarium o koldioxidinköpen.
    Mitt bekymmer eller det som oroar mig är att så fort jag började med pmdd..som förvisso bara är två doser/veckor hittills har jag fått alger.
    Efter första dosen såg jag redan dagen därpå att bakgrunden var helt brun o rötter o stenar också en tråkigare färg än innan. Växterna bubblar möjligen lite mer men dom bubblade bra innan pmdd gödning också.
    Det verkar som om mina växter med bubblet som kvitto ej varit N o P begränsade,, ännu i alla fall. Jag har faktiskt en hel del snabbväxare..så

    Brukar det vara så här i början?..behöver växterna en inkörningsfas på de nya näringsnivåerna?..
    Jag doserade min andra dos igår o jag ser mkt tydligt idag mer alger..mest bakrutan. Hmm..dock lite mer bubbel idag än jag tidigare sett.
    Är det bara att vänta?..är det vanligt med alger i början av pmdd.

    Skall ju villigt erkänna att det funkade väldigt bra innan pmdd..
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja det kan vara lite ostadigt om man har mycket ljus och lite växter. Det är ganska få som lyckas med den kombinationen (jag har inte sett någon, men du kan ju bli den första

    Det man gör i sådana situationer är att trottla ljuset, antingen genom att rikta ljuset enbart på växterna mha spottar eller köra staggered lighting med "fulldos"-ljus bara någon timme mitt på dagen och resten av tiden riktigt liten ljusmängd. Ytterligare alternativ är att fylla i med snabbväxare och låta dom täcka ytan tills att stabilitet uppnåtts då man sakta gallrar bort dom.

    Belysta ytor utan skuggande växter kommer bli algbeklädda - med eller utan PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Tack för svar...jag insåg så fort jag skrivit ner min fråga att jag har för lite snabbväxare. Har i detta nu precis placerat ner ett knippe eloa densa samt två krukor av ngn annan mkt snabbväxande sort, glömde namnet precis.
      Ljus har jag egentligen ganska lite, bara två t5 or med förvisso reflektorer, o med dessa gör jag redan det du skriver, vinklar dom MIT snabbväxarna. Nu avvaktar jag ngr veckor så får vi la se;-)

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Hoppas det är ok att jag lånar tråden.

        defac: Av egen erfarenhet vet jag att det är lite svårt med diskus och växter (i alla fall för mig). Jag håller på att planera för nyinredning i mitt kar och tänker inte ha några växter planterade i substratet. Jag har en jätterot (11,8 kg) som jag tänker binda fast anubis och javaormbuske på, men hur gör jag då med växtnäring, behöver jag det?
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har för mig att discus gillar ungefär samma förhållanden som växter, surt och mjukt vatten - där även PMDD funkar extra bra eftersom kelaten inte riskerar att denaturera som om man kör högt pH.

          Om man gör en massa vattenbyten utan att köra extra CO2 förstår jag dock om man kan få problem med växterna. Då riskerar man att få växter som inte riktigt vill anpassa sig till låga CO2-nivåer och så att säga "håller andan" mellan vattenbytena då växterna kommer ovanför vattenytan och kan få sig en rejäl CO2-shot.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Problemet är ofta tempen, ligger man runt 30 grader brukar det inte vara så poppis bland många av växtsorterna utan co2.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Problemet är ofta tempen, ligger man runt 30 grader brukar det inte vara så poppis bland många av växtsorterna utan co2.
              Vill inte ha Co2, ska ju "bara" ha anubis och javaormbuske eller bara rötter
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Har för mig att discus gillar ungefär samma förhållanden som växter, surt och mjukt vatten - där även PMDD funkar extra bra eftersom kelaten inte riskerar att denaturera som om man kör högt pH.

                Om man gör en massa vattenbyten utan att köra extra CO2 förstår jag dock om man kan få problem med växterna. Då riskerar man att få växter som inte riktigt vill anpassa sig till låga CO2-nivåer och så att säga "håller andan" mellan vattenbytena då växterna kommer ovanför vattenytan och kan få sig en rejäl CO2-shot.
                Jag har inget surt vatten, PH ligger på 8,2 och KH på 7, men det är alltid stabilt så diskusarna trivs ändå. Men det är ju det här med växterna då... och gödningen med dom här växterna som jag tänkt mig.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ah, naturligtvis. Temperaturen såklart. Precis som man kan acklimatisera EasyCarbo-känsliga växter som Vallisneria till relativt höga EasyCarbo-doseringar tror jag man kan vänja växter till riktigt höga temperaturer. Men det kräver nog en sakta och försiktig stegring av temperaturen.

                  Det hade jag naturligtvis struntat i och stoppat ner de växter jag haft och låtit de starkaste överleva. En del som går ner sig efter flytt kan komma igen om rhizomen får ligga och fundera lite över tillvaron.

                  Jag ser inga som helst hinder att köra Anubias och Javaormbunke fastbundna på rötter. Om några av växterna börjar visa bristsymptom kan du lägga upp lite bilder så löser vi det då.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Ah, naturligtvis. Temperaturen såklart. Precis som man kan acklimatisera EasyCarbo-känsliga växter som Vallisneria till relativt höga EasyCarbo-doseringar tror jag man kan vänja växter till riktigt höga temperaturer. Men det kräver nog en sakta och försiktig stegring av temperaturen.

                    Det hade jag naturligtvis struntat i och stoppat ner de växter jag haft och låtit de starkaste överleva. En del som går ner sig efter flytt kan komma igen om rhizomen får ligga och fundera lite över tillvaron.

                    Jag ser inga som helst hinder att köra Anubias och Javaormbunke fastbundna på rötter. Om några av växterna börjar visa bristsymptom kan du lägga upp lite bilder så löser vi det då.
                    Då gör jag som tänkt, återkommer när problemen börjar, antar att dom kommer.

                    Måste ge dig en eloge defac för dina sanlösa förklaringar i den här tråden. T.o.m jag fattar, i alla fall lite
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Jag har idag sett en antydan till tillbakagång på algåterväxten på bakrutan. Växterna bubblar som värsta grytan
                      Jag har inte doserat pmdd i fulldos utan halv dos efter vattenbytet o idag en fjärdedelsdos mitt i veckan. Mätte nitrat för skoj skull..mellan 0-5..så min halva dos tycks ha konsumerats redan.
                      Vid nästa vattenbyte kör jag fulldos. Nu har jag rejält med växter o samtliga visar ordentlig tillväxt..så jag hoppas pmdd/co2 konceptet snart skall visa sina fördelar. Ser onekligen rätt lovande ut nu. Jag snappade upp nåt att om man hade punktformiga grönalger, det har jag på en del växtblad, framför allt de äldre, skulle det kunna vara fosfatbrist. Korrekt?? Jag antar att min fosfat följer nitraten rätt så bra då jag startat på mkt låga näringsnivåer o nu doserat i de redfieldkvoter som mostvarar komsumptionen. Det borde vara så att om mitt nitrat ligger då här lågt ligger fosfat motsvarande lågt. Kanske blir bättre på fulldos pmdd..?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ja, ökning av PMDD-doseringen brukar funka bra mot prickalger.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #13
                          Ok defdac..Då skall jag åtminstone gå upp i fulldos...o om jag förstått dig rätt kan ett kar med mkt växter, CO2 etc till o med behöva öka grunddosen 10ml/100l...??
                          Men hur ser jag det lättast defdac?...kan man gå på bubblet som indikator på att inget för stunden fattas?..

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag brukar inte behöva gå upp till mer än dubbeldos förutsatt veckovattenbyte och då har jag ganska fullsmetat med växter. Men jag kör ganska "lean" med relativt svåra och slöväxande växter. En del kör på betydligt häftigare.

                            Tror enkeldos är bra sålänge det bubblar hela veckan.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #15
                              Ok. Men så då kan jag alltså gå på bubblet lite. Avtar detta mot slutet av veckan ökar jag dosen ngt. Jag har ju en del snabbväxare nu.
                              Är det isåfall inte bättre att dosera två ggr i veckan om man skall öka dosen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...