olika tillväxttakter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    olika tillväxttakter!

    När jag köpte räkor så slängde expediten en liten kvist av en planta i påsen med räkorna. När jag kom hem så planterade jag hemma den lilla kvisten. Och jag noterade att jag förmodligen redan hade den varianten av växt sen innan.
    Efter 1-2veckor senare så hade den den etablerat sig fint.
    Nu den senaste veckan så har den växt flera decimeter. Det är ok om inte min gamla växt bara tagit sig med ett par centimeter under samma tidsperiod...

    Bildadressen nedan e från idag. (Dax att ansa!) Där e min gamla växt som är mitt i förgrunden + ett par i mitten framför dödkallen den nya växten har växt till ytan och sen tvärs längst med hela långsidan med massa rötter och nya skott. Den syna mitt i bilden framför suddiga siamessisen.


    Frågan är varför tillsynen samma växt växer olika fort i samma kar!?
    Senast redigerad av Lusse; 13 March 2011, 17:53.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Kanske du kan fixa 2 bilder som bara visar varje växt, den där bilden ser mest ut som en enda stor soppa, annars märk ut vilka du menar på bilden, finns ju flera växter som ser ganska lika ut några av dom du har så det kan säkert va 2 olika arter du har.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är förmodligen L. sessiflora du menar. Den växer hur snabbt som helst.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Har försökt ta reda på arten och kommit fram till att det bör vara Hygrophila polysperma.
        Men det är mycket
        L. sessiflora i karet och de växer också snabbt.

        Finns det olika arter/varianter av Hygrophila polysperma som ser snarlika ut?

        Skall fixa bättre fotto!

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Nu har jag ritat på bilden för att illustrera vad jag menar.

          1. Det röda strecket är den nya plantan som har växt uppskattningsvis 40cm på en vecka + slängt ut flertalet sidoskott.
          2. De svarta cirklarna är mina gamla plantor av tillsynes samma art som har växt under samma tid 4 cm.


          Varför växer inte mina gamla plantor eller varför växer den nya upp emot 10ggr snabbare? Kan mina gamla plantor vara "växttrötta" så de inte längre har någon större växtkraft?

          De har ju EXAKT samma beskaffenhet när de är i samma kar!

          Har noterat på andra arter att de växer slött fastän karets beskaffenhet har förbättrats under årets/årens lopp... (bättre lysrör, bättre gödning osv...)

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            kan ju vara olika växter. din gamla se ut som H.polysperma men frågan är om den nya är det.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det är förmodligen L. sessiflora du menar. Den växer hur snabbt som helst.
              Precis, det va den första som poppade in i huvudet när jag såg bilden.

              Nu är det väl dock nån polyspermaliknande växt, även där finns ju några som ser relativt lika ut så jag tror fortfarande det är 2 olika växter iaf.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Klipp av en bit av varje växt och fota nära, så kanske man ser skillnaden om man kan jämföra dem.

                Hygrophila polysperma växer oerhört fort, detta gör att den blir lång och ranglig precis som på bilden. Du kan få den att bli tätare som en buske om du trimmar den - då växer två nya skott ut där du klippte av den senast.

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #9
                  Jag rensade upp och efter mindre än en vecka så e den nya växten minst 15cm längre medan de gamla växt högst ett par ynka cm.

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Och så här såg de mittersta plantorna ut den 14:e efter ansning. Den vänstra e den nya o den högra e den gamla. De var nästan jämn höga då.

                    Här ser man att det bör vara samma art?
                    Senast redigerad av Lusse; 20 March 2011, 16:50.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...