Vad krävs för att ha ett växtakvarium utan fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #31
    Här är växthuset det är ungefär 140cm högt och ca 80cm brett och man kan dra ner dragkedjorna, jag orkade inte göra det + att det låg en massa kuddar ovanpå just nu, detta är våran kallvind så jag ville inte vara där för länge men du har en liten hum om hur det ser ut, den har tre hyllor med som man kan plocka ur om man vill.
    Brukar förodla tomater i detta växthuset innan dom kommer ut i det stora.

    Och jag ska försöka att inte glömma vattna villket är väldigt lätt
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1190461.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,0 KB
ID: 2131748
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Det var förresten inte den växten jag hade men cool var den.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av solis
        Det var förresten inte den växten jag hade men cool var den.
        Visst ser den fräck ut men frågan är om det inte är vild gräslök! Det blir nog att bita i gräset om jag får hem det!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av solis
          Här är växthuset det är ungefär 140cm högt och ca 80cm brett och man kan dra ner dragkedjorna, jag orkade inte göra det + att det låg en massa kuddar ovanpå just nu, detta är våran kallvind så jag ville inte vara där för länge men du har en liten hum om hur det ser ut, den har tre hyllor med som man kan plocka ur om man vill.
          Brukar förodla tomater i detta växthuset innan dom kommer ut i det stora.

          Och jag ska försöka att inte glömma vattna villket är väldigt lätt
          [ATTACH]42432[/ATTACH]
          Jag skulle testa med en lämplig back, kanske fler om riktigt med ljus kommer till. du kan ju också ha en back med vatten och kanske en pava mäsk i tältet. Gör ett försök!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #35
            Vad är pavamäsk för något.

            Egentligen så var jag ju ute efter ett mellanlandnings ställe för överflödsväxter och kanske där en del kan föröka sig bra, just där jag kan ha växthuset står ett kar för tillfället och det karet funderar jag på om jag ska ha som överflyttningskar när jag väl tagit bort småttingarna därifrån.
            Kanske jag provar med växthuset med får fundera lite till.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av solis
              Vad är pavamäsk för något.

              Egentligen så var jag ju ute efter ett mellanlandnings ställe för överflödsväxter och kanske där en del kan föröka sig bra, just där jag kan ha växthuset står ett kar för tillfället och det karet funderar jag på om jag ska ha som överflyttningskar när jag väl tagit bort småttingarna därifrån.
              Kanske jag provar med växthuset med får fundera lite till.
              Växthuset skall du väl ha bara om du odlar med bladen i luften?
              Mäskflaska för att öka CO2 halten i växthuset. Eftersom du tycks ha flera hyllor
              Så kanske du kan jäsa bulldeg där i stället! Fräck kombination eller? Fina växter och alltid färskt bröd!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #37
                Visst skulle jag ha växthuset bara om jag skulle ha bladen i luften, visst hade det varit perfekt med bulldegen men någon ska orka göra bulldegen med haha.
                Får se om jag kommer på någon bra ide med var jag kan sätta växthuset som jag skrev så står där ett kar just nu och i den hallen är det kallt förutom när solen lyser in, har faktiskt haft några soliga dagar nu villket hade varit idyliskt för detta, kanske jag kan sätta den på ovanvåningen men där står en soffa ivägen, hm får klura ett tag till.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #38
                  Nu har jag tömt mitt lilla kar och ställt det på ett annat ställe där jag inte behöver doppvärmare och hällt i sand och petat ner lite växter, barnen har fria händer(så gott som) att sätta i grejor där villket dom tycker är kul.

                  Men det jag funderar på är om sanden är dålig, detta är sand som jag haft i andra kar men tagit upp och tvättat och torkat så det har stått i någon månad och tvättade av den innan jag satte den i karet och det luktar dåligt vatten nu så jag funderar på om jag måste ta upp det igen och tvätta eller om det kommer att lösa sig självt så småningom, jag har släppt i några malaysiska snäckor för att böka i sanden och dom verkar överleva, vet inte om den här unkna lukten är farlig eller inte så jag har inte vågat släppa i några räkor där ännu, vad tror ni.
                  Filtret är samma som jag hade i karet så det är väl inkört ivarjefall och hälften av vattnet är från ett annat kar.
                  Bytte en spann vatten idag för jag tänkte att man kanske fick väck lite av det unkna och det luktade urgel gurgel i spannen efter.
                  Har hällt i filter medium,easy-life både igår och idag.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #39
                    Satte faktiskt i 4 räkor för att se hur dom klarar vattnet och kan städa växterna samtidigt.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...