Inte ens snabbväxande växter växer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #16
    Förresten, är dess Grotech extra bra aller?

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #17
      Nu är en Grotech ramp införskaffad, men det var saltkarslysrör i. Har bara två av rörwen tända, och en kvar av gamla rampen, så nu har jag alltså 2x 54W och 1x30 watt till 300 liters karet. Oxå börjat med PMDD. Så nu ska vi se om det bli algexplosion, eller växtexplosion!

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #18
        Kan även tillägga att det verkligen är så att ine ens snabbväxande växter växer,för inte ens andmaten tar sig. Haft två stycken flytande på ytan i flera veckor nu.Kan ju undra vad felet är. Guramisarna stoppar kanske i sig en del, men typ alltihopa? Igår planterade jag krukor växter,så får vi se om de tar sig. vad gör man de de algbeväxta växterna? Kan algerna försvinna på bladen,eller gör man bäst i att slänga dem? Allt är täckt av en "tjusig" gräsmatta. Hur länge skulle ni ha lyset tänt i !"algbekämpningshänseende"r? Bör jag kanske ha alla 4 rören tända fast bara några få timmar?
        Senast redigerad av Föllförfisk; 14 March 2011, 16:51.

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #19
          Jobbar fortfarande på algproblemet. Häromdan var jag o vrålrensade i karet och klippne bort jättemånga blad på växter som är hårt ansatta av alger. Hittar tyvärr inte kameran så jag kan ta kort på det hela! Vet inte om jag än så länge ser nån skillnad. Kan till och med ha blivit snäppet värre.. Rutorna var gräsliga på en vecka, tycker inte det brukar bli såå mkt på rutorna som det var den här gången!

          Kommentar

          • Guldancistrus
            • January 2011
            • 261

            #20
            Ursprungligen postat av Föllförfisk
            Kan även tillägga att det verkligen är så att ine ens snabbväxande växter växer,för inte ens andmaten tar sig. Haft två stycken flytande på ytan i flera veckor nu.Kan ju undra vad felet är. Guramisarna stoppar kanske i sig en del, men typ alltihopa? Igår planterade jag krukor växter,så får vi se om de tar sig. vad gör man de de algbeväxta växterna? Kan algerna försvinna på bladen,eller gör man bäst i att slänga dem? Allt är täckt av en "tjusig" gräsmatta. Hur länge skulle ni ha lyset tänt i !"algbekämpningshänseende"r? Bör jag kanske ha alla 4 rören tända fast bara några få timmar?
            du tar väl bort krukorna från växterna?
            Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

            Kommentar

            • blomqvist00
              • February 2011
              • 90

              #21
              det behöver man inte..

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #22
                Jodå, jag tar såklart bort krukorna och "vadden". Är så himla trist med alger så jag dör! men men får väl vara nöjd det inte är heelt invarderat utan bara nästan helt.

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #23
                  Inser att jag håller på att förlora kampen. Även de nya växterna har fått ett tunt lager alger på sig, det börjar även sätta sig på bottnen av akvaret, på gruset.. Ser inte bra ut det här.. kan det hjälpa att tillsätta typ Easy Carbo? Eller sätta igång med mäsk? Vad tror ni? Lyse har jag ju så jag klarar mig iaf!

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #24
                    Fått tipsen på djuraffären att ha det nedsläckt akvariet i ett par dygn. Kan det hjälpa tro? Tar ju liksom bara bort symptomen men inte grundorsaken? Åsikterna går isär så
                    Öka ljus och näring, eller ta bort båda delarna. Om jag mörklägger, då ska jag inte göda heller gissar jag?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...