Alger pga av pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melvin
    • August 2010
    • 1

    Alger pga av pump

    Jag o min son startade för ett år sen upp mitt gamla akvarium, på ca 54 liter.

    För en månad sen så inhandlades en ny pump då den gamla gav upp. Efter det har vi fått gröna alger i akvariumet. Kan det bero på pumpen?

    Det växer lite på botten, på växterna, på pumpen. Det är mest i närheten av pumpen.

    Hade idag tänkt att göra en storstädning i det (tvätt av både sten o växter), men efter att ha läst lite här inne så är tydligen det inte skadligt för vattnet eller fiskarna.

    Hur ska jag göra? Städa som vanligt eller ta i med hårdhandskarna?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    städa inte. lägg gärna upp en bild så kan vi avgöra vilken typ av alger det är o komma med en bra åtgärd. algerna beror inte på pumpen.

    välkommen hit föresten

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Som hannesc sa, ni ska inte göra något alls än. Faktiskt eftersom ni bytte pump bör ni skippa ett vattenbyte eller två (beroende på hur ofta ni gör dessa).

      Algerna beror på att när ni bytte pump tog ni bort en stor del av bakterierna som satt i den gamla pumpen som omvandlar ammonium (från fisk, mat och annat som bryts ner) till nitrit för att sedan till sist omvandlas till nitrat (hela processen tar ca 30 dagar från den dag ni satte i pumpen, egentligen kortare men för enkelhetens skull räkna med 30 dagar). Algerna förökar sig när det kommer en ammoniumtopp som filtret tidigare tog hand om. Ha koll på fiskarna ifall de ser stressade ut eller ser ut att flämta/stå vid ytan och vilja ha luft (dvs bryter sitt tidigare beteende) för då är de påverkade av ammonium eller nitrit och något behövs kanske göras exempelvis som att göra ett vattenbyte två dagar i rad.

      Att städa kan, beroende på alg, göra att de sprider sig mer (ganska vanligt fel som görs för så länge ammonium finns kommer algerna föröka sig). Många gånger kan man vänta ut dem tills ni får en balans i det nya filtret i pumpen och sen städa samt göra vattenbyte efter städningen, detta för att minska befintliga sporer i vattnet som kommer när ni städar.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ord MVN!

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #5
          Jag håller inte riktigt med MVN, gör flera små vattenbyten för att hålla nivåerna rimliga. Bakterier finns ju inte bara i filtret utan även i substratet. Under rätt förhållanden förökar sig bakterier mycket fort (men inte fiskar) de kommer att kolonisera det nya filtret i alla fall. Gör täta och små vattenbyten så slipper du någon fiskdöd.

          Kommentar

          Arbetssätt...