Pmdd dos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av jenmad
    Jag började med PMDD och inom några veckor hade mina tidigare praktfulla vallisnerior i princip ruttnat bort. Det tog ett tag innan jag såg sambandet och testade med en annan gödning - vallisarna frodades. Gick tillbaks till PMDD - de försvann. Nu kör jag inte med PMDD längre... De andra växterna verkade inte bry sig. Märkligt.

    Hälsningar
    Jennifer
    Intresant!
    Det var en diskussion angående detta för ett tag sedan och defdac som är en klok man har lite kul idéer.

    Exempelvis att ”karbonat knaprare” som vallisneria inte gillar EasyCarbo. Men det tycks som om e kan vänja sig och ofta kommer tillbaks, vilket är ganska vanligt bland andra växter också när man ändrar näringstillförseln. Jag planterade Vallisneria i min ”svenska burk” I höstas och det tog ett tag för dessa att komma i gång men nu tar de över burken och tycks även konkurrera ut ett par svärdsplantor som tidigare var kungar. Full dos PMDD eller mer beroende på vattenbyte. Jag har också relativt grovt grus med lite skit i vilket de tycks gilla.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #17
      Tjo, vattenbyte 1 gång i veckan ca 20 - 30 %
      Jag har reflektorer
      Kör ca 9 h om dagen
      co2 ligger på ca 20 ppm

      Ursprungligen postat av bossep
      Det är ju lite av tycke och smak men jag skulle låta det bli lite mer lummigt.
      Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du? Instinktivt har du kanske lite dåligt med ljus men jag har sätt burkar med samma ljusmängd och det växer så det knakar! Har du har reflektorer eller?
      Att växterna stannar upp lite på vintern är nog ganska normalt. Troligen känner dom av de korta dagarna om du har lite dagsljus i rummet. Hur länge kör du ljuset?
      Vad har du för sorts tester? Normalt visar No3 fel! Men om du kan mäta Kh och Ph vore det bra ihop med CO2.
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #18
        ok. Jag hade vallisnerior förra gången och hade då plant nutrition och då växte dessa så det kan vara som du säger.

        Ursprungligen postat av jenmad
        Jag började med PMDD och inom några veckor hade mina tidigare praktfulla vallisnerior i princip ruttnat bort. Det tog ett tag innan jag såg sambandet och testade med en annan gödning - vallisarna frodades. Gick tillbaks till PMDD - de försvann. Nu kör jag inte med PMDD längre... De andra växterna verkade inte bry sig. Märkligt.

        Hälsningar
        Jennifer
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #19
          Jo kan vara så men jag vill inte göda för mycket heller. har precis haft grönvatten och det vill jag inte trigga igång, sjukt jobbig alg.

          Ursprungligen postat av MVN
          På nya blad eller gamla? Är de bara vitare och speciellt på nya blad så låter som järnbrist (micro+ brist).

          Edit: säkrast är att öka hela pmdd-dosen för att behålla jämna nivåer.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Exempelvis att ”karbonat knaprare” som vallisneria inte gillar EasyCarbo.
            Hm. Jag har började med Easy Carbo samtidigt som jag slutade med PMDD. Ingen aning om vad det betyder?

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av jenmad
              Hm. Jag har började med Easy Carbo samtidigt som jag slutade med PMDD. Ingen aning om vad det betyder?

              Hälsningar
              Jennifer
              Det kommer att visa sig med tiden. Jag menar inte att EC tar död på Vallisar eller andra växter men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
              Ingenting är skrivet i sten!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av Robbs
                Jo kan vara så men jag vill inte göda för mycket heller. har precis haft grönvatten och det vill jag inte trigga igång, sjukt jobbig alg.
                Ok jag har problem att få mina svävalger att växa just nu! ”underliga äro herrans väger”. Skratt.
                Svävalger kan vara riktigt svåra då de är mästare på att ta till sig minsta lilla näring. Men det är oftast ett symptom att något är i obalans. PMDD frambringar INTE svävalger men om de av någon anledning slutar ta till sig kväve har du massor av annat dessa gillar typ fosfor och sedan ammonium från exempelvis fiskarna eller massdöd av bakterier så säger det bara pang. Svävalger är riktiga opportunister och Moder naturs sätt att reglera obalans på ett snabbt sätt.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #23
                  Jo jag har läst något liknande om dessa och det blev bra av sig själv så det borde ha ordnat upp sig iaf :P
                  Hade inte gjort något ovanligt innan dessa kom.
                  Kolla värdena nu och jag hade visst lite mer co2 än jag hade sist.... Har bara stickor kvar och dom är inte så jätte precisa
                  Men enligt dessa ska jag ha ca 50 ppm.... Lite väl mycket.
                  Har sänkt lite nu och ska läsa av imorgon. ska komma ihåg att köpa ordentliga tester.
                  Enligt stickorna hade jag ca
                  kh 10
                  ph 6
                  no3 0

                  Har legat enligt stickorna på
                  kh 6-7
                  ph 7-7,5
                  no3 20 ca

                  men som sagt är dessa inte tillförlitliga..



                  Ursprungligen postat av bossep
                  Ok jag har problem att få mina svävalger att växa just nu! ”underliga äro herrans väger”. Skratt.
                  Svävalger kan vara riktigt svåra då de är mästare på att ta till sig minsta lilla näring. Men det är oftast ett symptom att något är i obalans. PMDD frambringar INTE svävalger men om de av någon anledning slutar ta till sig kväve har du massor av annat dessa gillar typ fosfor och sedan ammonium från exempelvis fiskarna eller massdöd av bakterier så säger det bara pang. Svävalger är riktiga opportunister och Moder naturs sätt att reglera obalans på ett snabbt sätt.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Robbs
                    Jo jag har läst något liknande om dessa och det blev bra av sig själv så det borde ha ordnat upp sig iaf :P
                    Hade inte gjort något ovanligt innan dessa kom.
                    Kolla värdena nu och jag hade visst lite mer co2 än jag hade sist.... Har bara stickor kvar och dom är inte så jätte precisa
                    Men enligt dessa ska jag ha ca 50 ppm.... Lite väl mycket.
                    Har sänkt lite nu och ska läsa av imorgon. ska komma ihåg att köpa ordentliga tester.
                    Enligt stickorna hade jag ca
                    kh 10
                    ph 6
                    no3 0

                    Har legat enligt stickorna på
                    kh 6-7
                    ph 7-7,5
                    no3 20 ca

                    men som sagt är dessa inte tillförlitliga..
                    Som sagt stickorna är kanske inte det bästa sättet att mäta på men man kan kanske se en trend?
                    Doserar du bikarbonat eller nått? En skillnad på kh 3-4 borde till och med stickorna fixa.
                    CO2 och stickor är ingen bra kombo. Troligtvis fick du lite Ph svaj och därför svävalger.
                    Hur ser ditt kranvatten ut? Det brukar vara en bra referens även med stickor.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Robbs
                      • December 2009
                      • 242

                      #25
                      Nej det var då jag låg på samma värden flera månader men jag körde med mäsk då och tor att strömmen hade gått för jag märkte senare att timern gick nästan två timmar fel.

                      Har börjat med trycksatt co2 nu och har blåst på lite för bra och detta är efter jag hade det problemet med svävalgerna.

                      Doserar inget annat förutom pmdd.

                      Att det var så högt co2 nu och andra värden på ph och kh måste ju vara att jag har öst på för mycket co2?

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Som sagt stickorna är kanske inte det bästa sättet att mäta på men man kan kanske se en trend?
                      Doserar du bikarbonat eller nått? En skillnad på kh 3-4 borde till och med stickorna fixa.
                      CO2 och stickor är ingen bra kombo. Troligtvis fick du lite Ph svaj och därför svävalger.
                      Hur ser ditt kranvatten ut? Det brukar vara en bra referens även med stickor.
                      The Flyfishing Man
                      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Kanske du skulle titta på en permanent pH test? Då borde du kunna ”skruva in” ett bra läge för ditt CO2. Det finns lite billigare sorter än de digitala men jag har ingen erfarenhet av dessa. Bara en ide!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Robbs
                          Nej det var då jag låg på samma värden flera månader men jag körde med mäsk då och tor att strömmen hade gått för jag märkte senare att timern gick nästan två timmar fel.

                          Har börjat med trycksatt co2 nu och har blåst på lite för bra och detta är efter jag hade det problemet med svävalgerna.

                          Doserar inget annat förutom pmdd.

                          Att det var så högt co2 nu och andra värden på ph och kh måste ju vara att jag har öst på för mycket co2?
                          Om jag inte är totalt ute påcyckeln så kan du inte höja kh med CO2! Det måste vara något annat.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #28
                            Jag kan som sagt inte så mycket om det här men jag har inte gjort något annorlunda sen tidigare förutom att jag kopplat in co2 systemet istället för mäskning.
                            Ska kolla ikväll om det ändrat sig efter att jag justera ner co2 tillförseln.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...