Cyano samt "höga värden"Po4,NO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #16
    Ursprungligen postat av MattiasL
    Ska man köra med den vanliga dosen general tonic 5ml 20 liter eller något annat vid Cyano?
    Vet ej, men jag körde med det som stod på flaskan. Nu är de borta i alla fall, men har nu fått ett nytt krig att utkämpa.

    TRÅDALGER i mängd, har dock inte hunnit grunna på varför de kom. Troligen hittade de "käk" när cyano slog ut...

    Vad tror ni andra ??

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.

      Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.

        Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.
        ok, tack.
        Tycker du jag skall försöka plocka bort trådalgerna "mekaniskt" eller skall det få vara kvar med tanke på "fotosyntesen" dvs att det det går snabbare att "stabilisera" det hela om de är kvar, alternativt att växterna kan får svårt att "ta över" om man inte renser bort trådalgerna ?!
        Många tack !

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #19
          Jag brukar rulla upp dem på en gammal tandborste eller träpinne. Obs du får gratis tandtråd på köpet! :-)
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #20
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Jag brukar rulla upp dem på en gammal tandborste eller träpinne. Obs du får gratis tandtråd på köpet! :-)
            och vacka gröna tänder....

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Om du orkar är det naturligtvis bra att ta bort så mycket du kan mekaniskt. Problemet är att dom har en tends att sprida sig ännu mer om man rycker dom utan att göra vattenbyte efteråt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Om du orkar är det naturligtvis bra att ta bort så mycket du kan mekaniskt. Problemet är att dom har en tends att sprida sig ännu mer om man rycker dom utan att göra vattenbyte efteråt.
                Ok, vi kör så..rensar o byter imorn...ska jag vara så offensiv att jag tar 50% tycker du..kan ju ta det med löpande in o ut över ngn timme ?!

                Kommentar

                • stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.

                  Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.
                  well..jag vet inte vad jag skall tro...efter en dos CT är cyanot borta....fick iofs trådalger istället och dessa bekämpar jag nu mekaniskt...
                  Det som dock stör mig är att PO4 o NO# har lika höga värden, och bla. trots ett 50% vattenbyte igår.....växterna kommer dock bra nu....i princip känner jag för att strunta i testerna så länge fiskarna o växterna ser ut att trivas och växa..men jag fattar inte varför inte värdena går ned trits vattenbytena...karet är ju inte "skitigt" eller...har "vräkt i" nya växter nu...får se vad som händer...jag har heller inte gödat med PMDD på 3 veckor, pga att värdena mätt upp som höga och växterna tar sig så starkt...vore trevligt att nolla ned värdena och börja från grunden sas.....förvirrad..men förtröstansfull

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jag har också sett "oförklarligt" höga fosfatnivåer under problemfaser med akvariet som inte vill gå ner trots att man gör intensivt med vattenbyten, som om något ligger och "läcker" fosfat. Men det klingar av med tiden. Hade varit kul att få veta vad det kunnat vara. Det känns som det typ är järnfosfat som fällt ut i bottnen/filtret under perioder av högt pH som när man sedan rätar upp CO2-nivåerna kan lösas upp igen. Eller nått. Vilda spekulationer.

                    jag har heller inte gödat med PMDD på 3 veckor, pga att värdena mätt upp som höga och växterna tar sig så starkt
                    Trivs växterna kan man absolut hejda sig med PMDD om man vill. Tycker du verkar ha bra koll/känsla.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • stefan.peterson
                      • February 2007
                      • 165

                      #25
                      Det är mäkligt för det ena avlöser det andra...nu är trådalgerna historia, men på ytan flyter små små ljugröna alger, stora som knappnålshuvud....någon som vet vad detta är...vill gärna lägga sig i "mönster" på ytan, ungefär precis som vid algblomning utomhus på sjöar etc, obs det är dock inte en "tjock blågrön hinna" typ cyano, utan dessa ser "friska o fräscha ut"
                      Strange....

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Andmat? Eller är dom mindre än så?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • stefan.peterson
                          • February 2007
                          • 165

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Andmat? Eller är dom mindre än så?
                          Jaja, de är mycket mindre än andmat...inte mycket större en en punkt i detta forum (beror såklart på din upplösning, men ungefär), skulle uppskatta dem till mindre än 1mm, andmaten är väl typ 2x4mm ?

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #28
                            Skulle pröva med att se till att ha lite cirkulation på ytvattnet. Ang. Cyanon? var det länge sedan du rengjorde botten, jag hade problem i ett halvår med cyano, provade både det ena och det andra. Fram tills jag slet upp växterna i halva akvariet och rensade sanden med en "bottensug" eller vad man skall kalla den...
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • stefan.peterson
                              • February 2007
                              • 165

                              #29
                              Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??

                              Kommentar

                              • 022helpek
                                • November 2010
                                • 626

                                #30
                                Ursprungligen postat av stefan.peterson
                                Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??
                                https://picasaweb.google.com/1108548...47233040505394
                                Hmm har du någon gödning runt fötterna? Tropicas aqua care gelkapslar plus botar det mesta har jag märkt
                                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...