Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.

    Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.
    Vi är nog ganska eniga men jag tror Ljus och kol skall styra mängden PMDD. Ju mer kol ju mindre alger, under förutsättning att det finns Nitrat i tillräcklig mängd. Sedan blir det helt annat med algodling som du säger. Då dra man ned på kolet och byter ut Nitrat mot Ammonium.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.

      Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.
      De där är exakt den uppfattning jag också har och framförde mkt på saltsidorna. Redfieldkvoten tror jag bara är intressant ur den aspekten att man får information om vilket ämne som kommer ta slut först, dvs vilket ämne som blir begränsande. Men så länge alla tre ämnen finns i överskott spelar det ingen roll i vilka proprortioner dom finns i...algen, växten , planktondjuret...eller vad det nu må vara...är nöjt så länge den har tillgång till N, P o C...oavsett dess proprortioner. Så är min tro..;-)

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Men så länge alla tre ämnen finns i överskott spelar det ingen roll i vilka proprortioner dom finns i...algen, växten , planktondjuret...eller vad det nu må vara...är nöjt så länge den har tillgång till N, P o C...oavsett dess proprortioner.
        Ja och det är det "Estimative index" går ut på, att ge växterna allt i överflöd utan risk för att något tar slut plus att de relativt stora vattenbytena gör att man aldrig riskerar för tokhöga näringsnivåer.
        Växterna vill ändå ha mycket högre näringsnivåer än algerna så de relativa nivåerna blir ointressanta - men i saltvatten där man kör sjukt begränsat så blir det andra bullar. Då hade jag nog som bossep klurat en hel del på vilka relativa nivåer som ger de trevligaste algerna eftersom algerna har relativt liten konkurrens där.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          defdac och Jonasroman, ni kan naturligtvis ha rätt och har det troligtvis också. Enligt EI säkerställer man mängden N:P + micro men vad skall C vara för att inte bli begränsande?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.
              OK det är det jag räknar efter. Skall bli kulat se hur allt stämmer när jag får riktiga mätresultat.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Äldre blad repar sig sällan om man haft näringsbrist under en längre tid och Anubias är erkänt skitsvår att få helt algfri. Lyckas du kan du väl berätta hur du gjorde =) Prickalger tyder på iofs på fosfatbrist men en fulldos varannan dag låter ganska kraftigt hmm..
                Jag tycker bilderna visar att det ser ganska bra ut, men jag känner igen panikkänslan när man detaljstuderar algangripna blad. Lilaeopsisen ser fantastisk ut med tanke på att den är minst lika svår som Anubias att hålla algfri.

                Tror du är på rätt väg.
                Då kanske Anubis och Lilaeopsis egentligen inte är det bästa valet om man vill ha algfria växter..
                Dock så känns det som just dom 2 är angripna mer av bruna/svarta alger än övriga arter.

                Vad finns det för bra alternativ till en kort, gräsliknande förgrundväxt som inte är en algmagnet?


                Ursprungligen postat av bossep
                Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
                Hur stor fiskbelastning har du?
                Jag byter 50% samma dag, 1 gång i veckan. Min fiskbelastning är förhållandevis liten i det här karet, 4 siameser 1 Ancistrus och 10 rödmuns tetror



                Ursprungligen postat av defdac
                Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.
                Det får gärna någon förklara hur man får fram PPM i jämförelse emot bubblor i bubbelräknaren.
                Nu vet inte jag om jag gör rätt men jag matar på efter PH och Kh sedan vad det blir i bubblor per min eller PPM har jag inte den blekaste om..


                En annan sak, har fortfarande problem med mina mossor. Tawian, java och string, tar alltså bara några få dagar så är dom nästintill döda. Tappar alla sina "blad" förtvinar och mörknar (Java och Taiwan) String har blivit gul, som när grönt gräs torkar... Har "spottat" ut den här frågan på många andra forum, men verkar vara en svår knäckt nöt!
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  (Dina bilder visar hårda prickalger som är ett tecken på fosfatbrist, dvs att du är för snål med PMDD:n. )
                  hmm jag har likadana alger och kan bekräfta att jag med flit har get för lite fosfat för att testa deldac ideer ... så nu skall jag köpa kväve och fosfat till mitt akvarium
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det får gärna någon förklara hur man får fram PPM i jämförelse emot bubblor i bubbelräknaren.
                    Nu vet inte jag om jag gör rätt men jag matar på efter PH och Kh sedan vad det blir i bubblor per min eller PPM har jag inte den blekaste om..
                    När man börjar med CO2 så bör man skaffa ett pH-test med en fin skala runt ph 6-7, samt ett KH-test. Några dagar när man är ledig tycker jag man ska ta sig lite tid att mäta precis innan ljuset tänds, när halva ljusperioden gått och precis innan ljuset släcks och notera antalet bubblor/sek.

                    Efter ett tag blir man ganska trygg med att gå över till att enbart köra efter bubblor/sek. 1 välupplöst bubbla/sek går sällan fel, även om det kan bli lite kraftigt i pytteakvarier och för lite i väldigt stora akvarier. En bra utgångspunkt där man sannolikt ser ett markant lyft på växterna och en del syresvettningar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mr J.E
                      • June 2009
                      • 276

                      #25
                      Rostar av en gammal tråd.... Karet har gått riktigt bra tills nu.
                      Algerna börjar krypa fram igen eller rättare sagt karet börjar invaderas av en grön slemmig alg.. Täcker växter endast... Tror inte det är Cyano, för den har en tendens att vara mer åt det mörk/grön/blåa hållet samt att den lätt lossnar när man ta på den. Den här är mer grön(svårt att se på vissa växter) slemmig men fastsittande...

                      Enda skillnaden ifrån innan är att fiskbeståndet har ökat med 30st rödmuns tetror, men det tycker jag inte borde påverka så? Har ett Fluval FX5 samt en modul med filterkuddar som sammanlagt ger en gigantisk filtervolym i förhållande till akvarietsvolym.... Annars göder jag på med PMDD varannan dag...

                      Tankar om detta och åtgärder?...Surt att det ska komma bra till påsk när man får massa folk som gärna beundrar karet..
                      Senast redigerad av Mr J.E; 18 April 2011, 17:35.
                      Juwel Lido 120, "räkvasen"
                      Juwel Vision 450, projektet!
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag tror ändå det är cyanobakterier bara det att dom satt sig i betydligt tätare kolonier, som att dom kämpar med att hålla syrenivåerna ute i jakten på att skapa bra förutsättningar för kvävefixering. Som om du trots PMDD ändå har grymt låga kvävenivåer i akvariet.

                        Jag googlade din setup och du har alltså en FX5:a med BioMax? Även jag har kört Fluval med BioMax och hade också stora problem med Cyanobakterier under denna period. Har aldrig någonsin reflekterat över det eller sett något samband, men nu googlade jag lite:

                        Denna webbplats är till salu! oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        "There are numerous types of filter media on the market capable of supporting anaerobic conditions deep within the interior of the media. While the external sections of the media are exposed to oxygen rich conditions, aerobic bacteria that inhabit these sections of the media remove the oxygen so that water reaching the interior sections of the media has sufficiently low oxygen content to support denitrification (nitrate-oxidizing bacteria). Hagen BioMax (no longer manufactured) was such a brand of media."

                        Under samma tidsperiod mätte jag ganska mycket, främst nitrat som proxy för alla näringsnivåer. Tyckte då att akvariet verkade käka enormt mycket (nitrat).

                        Det är nästan så jag har lust att sätta upp en burk med KNO3 filtrerad med BioMax för att se vad som händer med kvävenivåerna...
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Jag har testat lite med alger PMDD och fiskbelastning med 2 relativt lika små akvarier.


                          Dessa har lite olika filtersystem då jag tror detta har stor inverkan. Jag har också introducerat så mycket olika alger jag kan tillsammans med ungefär lika mycket fisk (kraftigt överbefolkat), växt biomassa och typ av växter (vattenpest och hornsärv). Jag doserar också PMDD en gång i veckan efter 50 % vattenbyten. Ingen CO2 och 12 timmar ljus, 0,6 W/l.


                          I akvariet med bra filter fanns inga synliga alger när jag började. Även någon vecka efter alg introduktion.
                          Nu ca 2 veckor efter att ha dubblat fiskbestånd och matning kan lite alger ses på toppen av stenar samt en tunn hinna kiselalger på glaset.


                          I akvariet med vanligt dåligt innerfilter finns en vacker algmatta på stenar och glas. Utvecklingen av dessa var markant när fiskmängden dubblades.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #28
                            Yes jag kör men Fluvals Pre-filter makaroner, samt Fluvals Bio-Max... Hade även lite JUWEL Cirax liggandes som jag placerade i en tygpåse i korg no2, sedan är resten av utrymmet fyllt med filtermatta..

                            En sak som aldrig slår fel är alger på frontrutan! Vad jag menar med aldrig slår fel är att dom yttrar sig på torsdagar. Så på söndagar när man byter 50% av vattnet blir det alltid till att rengöra glaset. Nu på senare tid har även kiselalger yttrat sig längst ner på front rutan..
                            Staurogyne Repens och Marsilea hirsuta gamla blad börjar se ganska tråkiga ut, täckt till 40% med bruna (kisel) alger....

                            Lite orutinerat, men upptäckte till min förskräckelse att man inte varit på hugget med att beställa nytt PMDD..
                            Dragit ner akvariet i koma, släckt 2 av 4 Lysrör, minskat Co2 och öka cirkulationen med 600l/h, rätt eller fel?
                            (Till PMDD Bulk kommer)
                            Senast redigerad av Mr J.E; 19 April 2011, 15:57.
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Jag har testat lite med alger PMDD och fiskbelastning med 2 relativt lika små akvarier.


                              Dessa har lite olika filtersystem då jag tror detta har stor inverkan. Jag har också introducerat så mycket olika alger jag kan tillsammans med ungefär lika mycket fisk (kraftigt överbefolkat), växt biomassa och typ av växter (vattenpest och hornsärv). Jag doserar också PMDD en gång i veckan efter 50 % vattenbyten. Ingen CO2 och 12 timmar ljus, 0,6 W/l.


                              I akvariet med bra filter fanns inga synliga alger när jag började. Även någon vecka efter alg introduktion.
                              Nu ca 2 veckor efter att ha dubblat fiskbestånd och matning kan lite alger ses på toppen av stenar samt en tunn hinna kiselalger på glaset.


                              I akvariet med vanligt dåligt innerfilter finns en vacker algmatta på stenar och glas. Utvecklingen av dessa var markant när fiskmängden dubblades
                              Hade du någon steady-state på de här experimenten innan du körde "Big Bang" med alla variabler (flera olika typer av alger, PMDD, CO2, fisk osv)?

                              Jag är lite skeptisk till om man kan dra några slutledningar öht i akvarier när man smackar ihop alla variabler på en gång utan att ha ett steady state man kan utgå ifrån. Detta steady state ska dessutom kunna uppnås med 100% säkerhet varje gång - och inte förrens då börjar ta bort eller lägga till en parameter i taget.

                              Alternativt återupprepa Big-Bangen tusentals gånger redovisa lite standardavvikelser..

                              Det största problemet jag har att bara smacka ihop en massa olika alger på en gång och kolla vad som händer är att det kommer vara grymt stokastiskt vilken alg som står segrande.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #30
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Hade du någon steady-state på de här experimenten innan du körde "Big Bang" med alla variabler (flera olika typer av alger, PMDD, CO2, fisk osv)?

                                Jag är lite skeptisk till om man kan dra några slutledningar öht i akvarier när man smackar ihop alla variabler på en gång utan att ha ett steady state man kan utgå ifrån. Detta steady state ska dessutom kunna uppnås med 100% säkerhet varje gång - och inte förrens då börjar ta bort eller lägga till en parameter i taget.

                                Alternativt återupprepa Big-Bangen tusentals gånger redovisa lite standardavvikelser..

                                Det största problemet jag har att bara smacka ihop en massa olika alger på en gång och kolla vad som händer är att det kommer vara grymt stokastiskt vilken alg som står segrande.
                                Eftersom jag inte fått min utrustning kan jag inte gå in på detaljer och köra något som liknar steady-state. Jag har inte heller möjlighet att köra riktiga matrixer just nu, så det blir big bang.
                                Det kanske inte är vetenskaplikt korrekt, långt därifrån men både akvarier och naturen fungerar ofta på det sättet.
                                Med det jag gör hoppas jag kunna svara folk som skriver: Hjälp jag har fått alginvasion eller jag har fått en släng av cyano.
                                Vad jag tror jag har bevisat är att vissa alger kan trivas om man använder PMDD men gör en massa andra fel.
                                Att avsiktligt göra fel visar ofta hur man skall göra rätt.
                                Jag vill därmed krossa myten att PMDD löser allt vad algproblem heter med och utan växter. En sådan myt gagnar ingen, tvärs om tycker jag.


                                Jag tror också det kan vara viktigt att utröna hur stor vikt man skall fästa på sambandet filter/alger. Jag tror i mitt enfald att detta spelar stor roll.
                                I mitt senaste exprement ser jag till min glädje att PMDD inte tycks motverka svävalger vilket jag var övertygad om. Detta kanske inte är så kul för en akvarist men otroligt viktigt för mig. Det betyder att man kan minska mängden Ammonium men fortfarande har bra ”grönvatten” i fiskodlingar. Vilket i sin tur betyder mindre risk och friskare fiskar.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...