Små hål - brist eller nån som äter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #16
    Nej jag ändrade inte näringsmängd. Är så lite jag satt dit och det är osäkert om det ens kommer att funka då jag har så lite ljus (är osäker då främst gällande triandan. Ja jag har reflektorer som jag skrivit ovan.
    Tack för hjälpen. Har haft så mycket strul med alger och brister, och sen dubblat PMDD och tillsatt EC och det började bli jättefint och så nu detta. Blääää.
    Är det nån som vet om det är physor eller posthorn som är mest benägna att tugga växter eller om det är lika illa för båda?

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #17
      Råder delade meningar om vilka som äter växter. Kan vara både physor och posthorn även om jag tror mer på physor, posthorn i sig räknas som ohyra då de kan föröka sig explosionsartat om de får en chans. Dina amanoräkor äter dock äggen (vet att andra räkor gör det så jag tror amano också äter äggen) så de förökar sig inte lika snabbt.
      Jag hade tagit bort båda sorterna för räkorna slåss delvis med sniglarna om maten. Tar du bort sniglarna kan du också stödmata malarna och amanoräkorna mer utan risk för att posthorn tar över akvariet och om malarna ger sig på växterna kanske de slutar med det sen med lite mer mat i form av algtabletter.
      Är bara att krossa alla sniglar du ser mot rutan, fiskar och räkor bör sköta resten (äta upp det som är kvar). Fast klart sniglar gör sin nytta också så det är en uppvägning du får göra.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #18
        Blev lovad av killen jag köpte posthornen av att de inte käkar växter men alla verkar ha olika erfarenheter av det.

        Hade såna otroliga algproblem som varken otosar eller räkor rådde på så därför skaffade jag posthornen. I samma veva som jag fick dem upptäckte jag två physor och de har också blivit många många fler. Skaffade anentome helenor tidigare för att bli av med alla miljontals små kanelbullar men några physaägg verkar ha överlevt (och tydligen även kanelbullar för de börjar titta fram igen också). Frågan är hur jag lyckas bli av med physorna utan att ta bort posthornen för de skulle jag nog gärna vilja ha kvar ändå, de är så vackra och nyttiga. Om de inte äter växter. Ja det är svårt att veta vad man ska tro. För 12 dar sen inte ett hål på någon växt och nu är det fullt överallt. Skumbanan.

        Var gör man av sniglar man tar bort? Jag har karantänkaret fullt av helenor som jag inte vet var jag ska göra av för att jag har så svårt att bara kasta eller avliva dem. Hur dödar man sniglar lättast? Och var kastar man dem? Spolar ner dem?

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #19
          Är du säker på att det är physa du har och inte dammsnäckor? Jag har själv aldrig haft problem med att physa käkar på växterna men dammsnäckor däremot - veritabla växtkvarnar som käkar allt grönt!

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #20
            Om du vill försöka sortera: ta en 0,5L flaska o dela på mitten eller lite ovanför mitten, vänd sedan toppen inåt så d blir ett avsmalnande hål in i flaskan. I fällan lägger du mat. Kan hända att ottosar och räkor också tar sig in då de är rätt små men har du korken på kanske du kan borra ett hål i den så bara sniglar tar sig in. Sen har du sniglar i fällan och de du vill bli av med ger du till helenorna.
            Helenorna kan du kanske sälja via annons på exempelvis redbee.se, zoopet eller till akvarieaffär.

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #21
              Ursprungligen postat av hawkse
              Är du säker på att det är physa du har och inte dammsnäckor? Jag har själv aldrig haft problem med att physa käkar på växterna men dammsnäckor däremot - veritabla växtkvarnar som käkar allt grönt!
              Har kollat på bilder av dammsnäckor och jag tycker de ser lite annorlunda ut?

              Jag vet ju som sagt var inte om någon käkat upp hålen eller om jag har någon brist. Har haft snäckorna i två månader (både physa och posthorn) men det är senaste veckan hålen har kommit (tog som sagt var kort för 12 dagar sen och då var det inte ett hål någonstans). Vet inte vad jag ska tro.

              Ursprungligen postat av MVN
              Om du vill försöka sortera: ta en 0,5L flaska o dela på mitten eller lite ovanför mitten, vänd sedan toppen inåt så d blir ett avsmalnande hål in i flaskan. I fällan lägger du mat. Kan hända att ottosar och räkor också tar sig in då de är rätt små men har du korken på kanske du kan borra ett hål i den så bara sniglar tar sig in. Sen har du sniglar i fällan och de du vill bli av med ger du till helenorna.
              Helenorna kan du kanske sälja via annons på exempelvis redbee.se, zoopet eller till akvarieaffär.
              Tack för snäckfällebeskrivningen men det är inga problem för mig att sortera ut snäckor. Gurkan/zucchinin är helt överhopad på mornarna. Jag vill dock inte kasta ut snäckor i onödan om det nu inte är de som käkar hål. De jag skulle göra mig av med i så fall är dessutom i första hand physorna och de är inte alls lika intresserade av grönsakerna (vilket iofs kanske tyder på att det är posthornen som käkar hål trots allt). Har kollat bladen med hål i senaste dagarna och det har inte varit en snäcka i närheten av dem dock. Konstigt.

              Men usch, jag stoppade i en physa till helenorna igår men jag mår dåligt när jag tänker på hur den ska bli uppkäkad däri. Är så sabla blödig och känner mig som en mördare. Om jag avlivar dem i stället - vilket är bästa sättet? Var gör ni av snäckor ni rensar bort? Jo jag har tänkt skänka bort alla antome men vill inte skicka runt dem när det är så kallt.

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #22
                Hmm, ja då är det kanske posthornen du vill bli av med då? Går knappt inte att stödmata fiskar utan att dessa övertar akvariet o jag har hellre fiskar än snäckor... Hade jag velat ha en viss sort snäcka hade jag i ditt läge ta undan typ 10st eller liknande till ett karantänsakvarium och låta anatome helena äta upp alla andra i huvudkaret. Sen byter du tillbaka, snäckorna kan du ha i en glassburk temporärt medan du flyttar anatome helena. Jag låter naturen har sin gång (dvs låter fiskar äta upp snäckor eller konkurrerar ut dem på något annat sätt).

                Skonsammast är att döda dem snabbt, krossa exempelvis...

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #23
                  Ja, dammsnäckorna ser annorlunda ut men när de är små tycker iaf jag att de är ganska lika physa.

                  Jag har tidigare skickat physa till folk med kulfiskar men fn är det ju lite väl kallt att skicka.

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #24
                    Ursprungligen postat av MVN
                    Hmm, ja då är det kanske posthornen du vill bli av med då? Går knappt inte att stödmata fiskar utan att dessa övertar akvariet o jag har hellre fiskar än snäckor... Hade jag velat ha en viss sort snäcka hade jag i ditt läge ta undan typ 10st eller liknande till ett karantänsakvarium och låta anatome helena äta upp alla andra i huvudkaret. Sen byter du tillbaka, snäckorna kan du ha i en glassburk temporärt medan du flyttar anatome helena. Jag låter naturen har sin gång (dvs låter fiskar äta upp snäckor eller konkurrerar ut dem på något annat sätt).

                    Skonsammast är att döda dem snabbt, krossa exempelvis...
                    Jag skaffade anentome för att bli av med alla kanelbullar och när de försvunnit blev det total alginvasion. Därför köpte jag posthornen eftersom killen lovade att de inte äter växter. Samtidigt som jag fick dem märkte jag att physorna kommit tillbaka. Att få ut alla anentome har jag hållt på med i två månader nu och jag hittar fortfarande dessa små rävar då och då som jag får plocka upp.

                    Vete sjutton hur jag ska göra. Tack för förslagen!

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #25
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Ja, dammsnäckorna ser annorlunda ut men när de är små tycker iaf jag att de är ganska lika physa.

                      Jag har tidigare skickat physa till folk med kulfiskar men fn är det ju lite väl kallt att skicka.
                      Oj, missade ditt svar. Jag har kollat runt och jag är rätt säker på att det är physa jag har.

                      Jo det kan man ju iofs göra, men som du säger är det för kallt.

                      Skumt att vissa säger att phys/posthorn käkar på växter medan andra hävdar bestämt att de inte gör det.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...