Små hål - brist eller nån som äter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Små hål - brist eller nån som äter?

    Har på sista tiden hittat små hål på växter, på alla sorter. På svärdplantorna är det på nya blad mellan röda nervtrådar, men även små hål på helt gröna blad eller betydligt störra hål på blad som först blir gula fläckvis. Hittar även små hål på nya anubiasblad samt små hål och stora partier borta på javaormbunken som dessutom blivit brun och ful.

    Har i karet: amanoräkor, otocinclus, physasnäckor och posthornssnäckor. De första två har funnits i karet länge, snäckorna sedan slutet av november. De sitter dock inte så mycket bladen där hålen är, har för mig att de inte ska käka växter samt isåfall inte mer "tjocka blad" som annubias och javaormbunke?

    Någon som kan hjälpa mig? Kan det vara kaliumbrist? Nåt annat?

    Tillägg: lägger in gurka/zuchini till otosarna varje/varannan dag och de är fulla av snäckor på morgonen, så samtliga algätare borde ha nog med mat?

    Tillägg 2: Karet är 200 l, kör 2 enkeldoser PMDD/v, vattenbyte á 25%/v, ca 3,75 ml easy carbo/dag samt har 2x30 w (0,3 w/l) aquarelle lysrör med reflektorer.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av vickson; 29 December 2010, 18:28.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    jag vet inte hur man lyckas ha svärdsplantor UTAN att få upp uppkäkade. speciellt inte om man har nån sorts pleco.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Ursprungligen postat av roosterboy
      jag vet inte hur man lyckas ha svärdsplantor UTAN att få upp uppkäkade. speciellt inte om man har nån sorts pleco.
      Det har inte drabbat bara svärdsplantor och jag har ingen pleco.

      Kommentar

      • KORSARKOFF
        • August 2010
        • 327

        #4
        otocinclus och snäckorna lär vara "bovarna" i detta drama..
        40L Yngel
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
        240L Sällskap
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Hmm jo tror det är djuren men vissa växter visar brister. Prova lite mer EC.

          Edit: skrev pmdd när jag menade EC. Förresten skuggas vissa svärdsplantor? får det intrycket men vet inte om det är kameran som spelar ett spratt.Svärdsplantor ska inte stå tätt, de ogillar skugga...
          Senast redigerad av MVN; 29 December 2010, 19:32.

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Ursprungligen postat av KORSARKOFF
            otocinclus och snäckorna lär vara "bovarna" i detta drama..
            Otosarna har jag haft i ett halvår och hålen har börjat komma först nu. Physasnäckorna har jag haft förut utan hål och posthornen lovade han som sålde inte skulle ge sig på växterna för han har dem själv i växtkar. Frågan är i så fall vilka av alla det är, för jag vill inte göra mig av med djur i onödan. Men äter de inte mest på "lättuggade" blad och inte grova som anubias?

            Ursprungligen postat av MVN
            Hmm jo tror det är djuren men vissa växter visar brister. Prova lite mer EC.

            Edit: skrev pmdd när jag menade EC. Förresten skuggas vissa svärdsplantor? får det intrycket men vet inte om det är kameran som spelar ett spratt.Svärdsplantor ska inte stå tätt, de ogillar skugga...
            Vill inte ha i mer EC eftersom jag har räkor. Svärdplantorna står inte jättetätt och inte i skugga, inte tätare än de stått senaste halvåret i alla fall och det har inte varit några problem förut förutom med alger.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Kolla det här diagrammet. Tänkte skriva Kalium-brist men jag tycker allt att Svärdsplantan på översta bilden till höger ser mal-tuggad ut.

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Kolla det här diagrammet. Tänkte skriva Kalium-brist men jag tycker allt att Svärdsplantan på översta bilden till höger ser mal-tuggad ut.
                Ja det var ett blad jag hittade lite under, det kanske inte syns så mycket på bilden men det är ganska gult. Vissa av svärdplantebladen blir gula först fläckvis och sen mer och mer och det blev även innan jag fick hål i blad. Så där vet jag inte om de blivit ätna på för att det är gula och försvagade blad eller om det skulle ha blivit ätet på ändå. Har kollat bilden, och enligt den funderar jag på om jag kan ha fler brister (eftersom bladen är gula). Har dock redan ganska hög PMDD-dos i förhållande till ljus/kol-källa (dubbeldos). Tror jag.

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Jag tycker helt enkelt du kan klippa bort de slitna bladen. Det borde trigga plantan att skjuta nya igen. Håll koll på de äldsta bladen för att se om de i sin tur då utvecklar dessa hål eller om det är slumpvis nya och gamla. I så fall skulle jag misstänka djur som betar (om det är slumpvis).

                  Själv brukar jag få sådana där små hål i de av snabbväxarnas blad som är äldst och befinner sig längst ned på stjälken där det oftast är mörkt. Tror det är mer eller mindre ofrånkomligt med snabbväxarna men svärdsplantorna brukar ju klara sig bättre. De är ju dessutom så pass robusta att det krävs ett ganska våldsamt djur för att skada den. Du har inga praktbotier?

                  Vad gäller Javaormbunken kan det bero på att du kör med Easy Carbo. Javaormbunkar, Vallisneria och mossor har det jobbigt med EC i karet.

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #10
                    Det är mest nya blad som ser ut på det här viset (förutom javaormbunken där alla ser ut så) och då blad som det inte växer några alger på. Inga praktbotior. Det är liksom gröna, fina blad med små runda hål på. Med undantag av de blad som blivit gula där det är betydligt mer hål i det gula.

                    Kommentar

                    • MVN
                      • September 2009
                      • 181

                      #11
                      Jag har bara lyckats få javaormbunke att bli dålig när jag närmat mig 1.4ml per 50L och vickson ligger under normaldosen på 1ml/50L...
                      Räkor klarar sig bättre än snäckor och fiskar av EC. PMDD däremot kan göra att räkorrna slutar föröka sig......

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        #12
                        Jag har kört ECn några månader och javan har växt utan problem. Det är nu sista två veckorna som den blivit brun och trasig.

                        Mjo, jag vet att det råder delade meningar om hur känsliga räkor är men har blivit rådd från flera håll att köra max halva dosen.

                        Kommentar

                        • MVN
                          • September 2009
                          • 181

                          #13
                          Javaormbunke gillar no3 o blir lite som de bladen du har vid brist. Tror det är makrobrist.... tyvärr även det om jag minns rätt som räkor inte vill ha?

                          Edit: fast du doserar redan mycket pmdd så jag undrar lite hur det hänger ihop. Hur mycket växtmassa har du? och har du många snabbväxande?
                          Senast redigerad av MVN; 29 December 2010, 22:26.

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #14
                            Angående växtmängd - lägger in en bild från 12 dagar sedan (har efter det planterat lite Marsilea hirsuta och Elatine trianda i förgrunden men det är för tidigt än att säga om de växer och trivs eller inte. Lägger också till en bild på javaormbunken från samma datum - hur fina som helst och det är alltså 12 dagar sedan. Såg inga hål på några växter då.

                            Gällande no3 har jag haft ett litet överskott länge, senast jag kollade (10 dec) låg det på 5 ppm efter vattenbyte före att jag tillsatt PMDD.

                            Har amanoräkor så de ska inte vara lika känsliga för no3 som många andra.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • MVN
                              • September 2009
                              • 181

                              #15
                              Så du har en större mängd växter än tidigare. Ändrade du PMDD dosen vid den tidpunkten? om inte skulle jag öka något. 2 doser pmdd i ditt fall är inte så mycket, men är du osäker öka sakta eller invänta defdacs svar.
                              Jag tror som sagt det är en kombination av djur och brist. Först när jag skrev EC tänkte jag att det kunde vara ljuset (0.3W/L, fast gissar på att du har reflektorer också) som begränsar, men det har fungerat tidigare med din ljusmängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...