Bara andmaten som trivs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Bara andmaten som trivs

    Hej

    Har haft ett 120L kar nu i ca ett år och har aldrig fått några växter att trivas, förutom andmaten som växer så det knakar. Har/har haft Cabomba, Hornsärv, svärdplanta, Tigervallisneria, limnobium, crinum. Kanske andra växter också men det är det jag kommer på nu.

    Men det är inga av växterna som riktigt tar sig utan efter kortare eller längre tid så dör de, gulnar, bladen blir liksom genomskinliga och de dör helt enkelt. Andmaten däremot frodas oavsett hur de andra växterna mår.

    Har haft i växtnäring i både flytande- och tablettform (kommer inte ihåg märke men är köpt på "vanlig" djuraffär) men det verkar inte direkt ha någon effekt.

    Förutom de ständigt döende växterna så finns i karet även 2 botier, 2 ancistrus, 1 panda pansarmal (tidigare 3 men 2 dog antagligen pga att gruset var för vasst, har bytt grus nu), samt 7 stycken glödbandstetror. Ljuset är tänt 9 timmar just nu, har haft tänt ca 10 timmar tidigare men vi drog ner ljuset efter att vi fick problem med vad som såg ut som cyanoalger, la sig som "klumpar" på botten och uppe vid ytan i andmaten.

    Någon som har tips vad jag kan göra för att få mina växter att trivas, är ingen akvarieveteran så har ni invecklade lösningar försök förklara dem så detaljerat som möjligt
  • O-Jonsson
    • October 2010
    • 262

    #2
    Hur gammalt är lysröret och vad är det för märke? Man ska ju byta typ en gång per halvår även om det funkar.. Sen kan ju andmaten ta för mycket ljus från resten av växterna om den täcker stor del av ytan

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      En gång om året räcker det att byta lysrör. Det är smart att skriva datum på lysröret när man sätter i det.
      Jag tror också att det kan vara lysröret, men det finns ju fler faktorer.

      Vad har du för bottensubstrat?
      Finkorning sand kan bli så packad att rötterna inte kan andas utan ruttnar bort.

      Har du tagit bort krukorna och stenullen runt rötterna?
      De ska inte sitta kvar eftersom de också kan bli för täta för rötterna.

      Om du har väldigt lite fiskar kan du behöva tillföra lite växtnäring. Men eftersom andmaten trivs så tro jag inte det är problemet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • frida.L
        • December 2010
        • 164

        #4
        Tack för era svar!

        Har också funderat på om det är andmaten som stjäl allt ljus, när vi rensar undan andmat så tar det ändå bara ca en vecka innan den täcker hela ytan igen, rensar vi inte så dröjer det inte länge förrän det blir ett ca 1 cm tjockt täcke över hela ytan.

        Har ganska så finkornig sand som växterna är planerade i (alltså inga krukor eller stenull kvar).

        Har ju i växtnäring men kan det vara så att andmaten tar både ljuset och näringen från de andra växterna? För om det vore näringsbrist så borde väl inte andmaten heller växa? Eller är de mer tåliga?

        Nytt lysrör börjar det snart bli dax för att köpa sitter och funderar på nu när det egentligen var vi köpte akvariet men borde vara strax under ett år sen (10 mån kanske...)

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Andmaten kan bli rolig att få bort, att ta bort alla synliga räcker ibland inte...
          Vad för sort växtnäring har du?

          Några lysrör som är bra för växter: power-glo, sylvania aquastar och aquarelle (som är bäst men produceras inte längre, kan finnas i lager..)

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Andmat är fullt möjlig att få bort, det gäller bara att vara ihärdig.

            Håva upp så mycket det går, ta bort slangar och filter så att man kommer åt i hörnen. Gnugga bort allt som sitter på rutorna, även ganska torra blad kan ge upphov till mer. Sen fortsätter man att håva och håva vartenda litet pytteblad man ser. Ibland far de ner under vattenytan, då får man fortsätta håve efter en stund när de flutit upp igen.
            Om man sveper med håven i samma riktnning hela tiden så skapas en ström i vattnet som för med sig ny andmat fram till håven.

            Sen får man titta till vattenytan varje dag i ett par dagar och nypa varenda liten grön andmatsprick man ser.

            Men går gör det!!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • KORSARKOFF
              • August 2010
              • 327

              #7
              Hade fullt med andmat innan...

              Men nu har mina Äppelsnäckor ätit upp alltihop.
              Dom sätter sig vid ytan och mumsar i sig.

              Inte ett spår av andmat längre.
              40L Yngel
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
              240L Sällskap
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

              Kommentar

              • frida.L
                • December 2010
                • 164

                #8
                Hej tack för alla nya svar som kommit sen jag sa tack nyss

                När det gäller andmaten så vet jag inte om jag vill bli av med den helt. Får försöka hålla efter den för att den inte ska explodera okontrollerat, eller finns det något problem med det? (förutom att den ev täcker ytan och minskar ljuset för övriga växter)

                Det var någon som undrade vad jag använde för näring det är saker jag köpt på vanliga djuraffärer, en heter Sera Florena Komplett gödning (den är flytande) sen har jag nåt som heter JBL Ferrotabs (tablettform).

                Vet inte vad jag har för lysrör, de som satt i rampen när jag köpte akvariet, kommer inte ens ihåg vad mitt akvarium heter...

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag har lite andmat i mina kar för att hålla ev. alger borta och jag rensar med håv varje vattenbyte. Jag är väl bland de enda som gillar att ha detta i karet

                  Ser inga problem med att ha lite andmat, men det får inte bli för mycket så att växterna tar stryk av för lite ljus.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Pia, du kan skänka mig det du håvar ut
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Inga problem
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • KORSARKOFF
                        • August 2010
                        • 327

                        #12
                        Skicka mig bara ett PM när du har en påse över..
                        40L Yngel
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                        240L Sällskap
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                        Kommentar

                        • MVN
                          • September 2009
                          • 181

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Andmat är fullt möjlig att få bort, det gäller bara att vara ihärdig.
                          Aldrig sagt att det inte går, bara att det behövs mer än att ta bort allt en enda gång.

                          Frida: När du har använt upp all gödning så kan du gå över till PMDD. Det är löjligt billigt i jämförelse med vad du använder idag.
                          Förresten jag hade tagit bort all andmat, men även ökat dosen med flytande näring. De växter du har, iallafall en del av dem är snabbväxande och vill gärna ha mer näring än andra långsammare växter. Samt skaffat en reflektor till lysröret när du ändå byter ut det.
                          Senast redigerad av MVN; 19 December 2010, 18:03.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...