Alginvasion trots PMDD, flytväxter, och mekanisk rensnng!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Det låter som dom ger upp. De flesta alger tappar färg när dom håller på att ge upp och lossnar väldigt lätt eller pulvriseras när man försöker rulla upp dom. Tror det var sista dödsryckningen och det är *väldigt* lovande att dom inte klarade att sätta sig på Hygrophilans blad. Det är ljuset i tunneln.
    - Jag ska ge den här miljön ett par veckor till iallafall för att se om det går åt rätt håll. Dels för att jag gillar inredningen jag har, och dels för att jag verkligen gillar mitt JD-par som är nyförälskade varje morgon de vaknar : )

    Kan/bör jag öka PMDD-doseringen antingen i mängd/tillfälle eller antal tillfällen? Har hållt mig till exakt dosering eftersom jag varit osäker på hur fiskbeståndet reagerar på sådan gödning i större mängder än rekommenderat.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      men frågan är om det fungerar med Jack Dempsey´s?
      Det låter som du har akvarium för att tillfredställa ditt fiskintresse istället för växtintresse. Det kan jag inte relatera till.

      Men även om jag nu skulle minska vattenbytesfrekvensen - är det bra att fortsätta med PMDD ändå?
      Ja, tills växterna återfår sina normala starka färger och växer bra. Sedan kan du använda det enbart som stödmatning när växterna blir lite bleka.

      Kan/bör jag öka PMDD-doseringen antingen i mängd/tillfälle eller antal tillfällen?
      Nej, nu när du minskar vattenbytesfrekvensen så är det lite samma sak som att öka PMDD-doseringen (sett över en längre tidsperiod).

      Har hållt mig till exakt dosering eftersom jag varit osäker på hur fiskbeståndet reagerar på sådan gödning i större mängder än rekommenderat.
      När växterna påvisar sådana näringsbrister som din Javaormbunke kan du vara helt lugn för att näringsnivåerna är sjukt låga...
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        "Det låter som du har akvarium för att tillfredställa ditt fiskintresse istället för växtintresse. Det kan jag inte relatera till. "

        - Jamen för böfvelen...se bara en halvvuxen JD´s fantastiska färgspektra från ljusrött via blått mot lila. Makalöst vackert att se dem glida fram i kristallklart vatten med ljusstrålarna skimrande mellan växter och stenar.
        Sen är ju fisk hur gott somhelst med potatis och vit sås, dessutom...


        "När växterna påvisar sådana näringsbrister som din Javaormbunke kan du vara helt lugn för att näringsnivåerna är sjukt låga..."

        - Jag förstår inte hur det kan råda kraftig näringsbrist i en tank med PMDD-matning, fiskavföring i lagom doser, normal matning, och tillräckligt med ljus. Trodde snarare att malarna var o nafsade den sjuk i brist på algtabletter.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          - Jag förstår inte hur det kan råda kraftig näringsbrist i en tank med PMDD-matning, fiskavföring i lagom doser, normal matning, och tillräckligt med ljus. Trodde snarare att malarna var o nafsade den sjuk i brist på algtabletter.
          Därför att en norma PMDD-dosering ger motsvarande näringsnivåer som ett ganska litet fiskbestånd ger. Har du redan ett litet fiskbestånd och ökar näringsnivåerna lite till så kommer det avrundas till för lite näring ändå. Speciellt om du har bra med ljus eftersom växterna käkar långt mycket mer näring än vad fiskar normalt sett kan ge dom.

          Men det som alla, inklusive jag själv, har svårt att greppa och förstå är den exponentiella "halvering" av näringsnivåer som 20-50% veckovattenbyten ger. Fiskarna ger dig en linjär liten ökning av näringsnivåerna varje vecka som ett normalt vattenbyte effektivt halverar. Hur många gånger kan du vika ett A4-papper? Betydligt färre än vad du tror. Så effektiv är "halvering". Mycket mer effektiv än vad vi förstår och greppar intuitivt.

          Så din fråga är paradoxalt helt felvänd, den ska egentligen vara : Hur kan det *inte* råda näringsbrist i ditt akvarium?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Därför att en norma PMDD-dosering ger motsvarande näringsnivåer som ett ganska litet fiskbestånd ger. Har du redan ett litet fiskbestånd och ökar näringsnivåerna lite till så kommer det avrundas till för lite näring ändå. Speciellt om du har bra med ljus eftersom växterna käkar långt mycket mer näring än vad fiskar normalt sett kan ge dom.

            Men det som alla, inklusive jag själv, har svårt att greppa och förstå är den exponentiella "halvering" av näringsnivåer som 20-50% veckovattenbyten ger. Fiskarna ger dig en linjär liten ökning av näringsnivåerna varje vecka som ett normalt vattenbyte effektivt halverar. Hur många gånger kan du vika ett A4-papper? Betydligt färre än vad du tror. Så effektiv är "halvering". Mycket mer effektiv än vad vi förstår och greppar intuitivt.

            Så din fråga är paradoxalt helt felvänd, den ska egentligen vara : Hur kan det *inte* råda näringsbrist i ditt akvarium?
            - Med den utgångspunkten borde varje akvarium utan koldioxidtillförsel, rikligt fiskbestånd, och PMDD-matning befinna sig i svälttillstånd.

            Jag hajar, med mitt sparsamma intellekt, att näringsfattigt kranvatten späder ut näringskvantiteten i tanken, men det kolliderar med den allmänna uppfattningen att regelbundna (oftast minst veckovis) vattenbyten är en fungerande metod. Ja oavsett om man tillför näring eller icke, som jag förstått det.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              - Med den utgångspunkten borde varje akvarium utan koldioxidtillförsel, rikligt fiskbestånd, och PMDD-matning befinna sig i svälttillstånd.
              Ja om förutsatt stora veckovattenbyten. Skippar du veckovattenbytena kan det räcka med att övermata ett rikligt fiskbestånd och bara stödmata med en mikrogödning. Denna typ av växtakvarium brukar benämnas "Lowtech" eller "Walstad" eftersom Diana Walstad berättar i sin bok "The ecology of the planted aquarium" hur man kör ett växtakvarium utan vatenbyten.

              Jag hajar, med mitt sparsamma intellekt, att näringsfattigt kranvatten späder ut näringskvantiteten i tanken, men det kolliderar med den allmänna uppfattningen att regelbundna (oftast minst veckovis) vattenbyten är en fungerande metod.
              Ja det är en fungerande metod för dom som alltid vill ha extremt näringsfattigt vatten. Däremot funkar det inte för växter.

              Ja oavsett om man tillför näring eller icke, som jag förstått det.
              Helt felaktigt som du nu börjar märka..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Men du defdac - hur skulle du rekommendera att hanteringen av just min 375:a skulle se ut för att få en balanserad miljö utan för mycket tillsatser i form av gödning med PMDD och CO2?

                Mindre vattenbyten var tionde dag typ och fortsätta dosera PMDD någon månad till?
                Fler fiskindivider är väl inte så lämpligt i ett så tight kar, antar jag? (två JD´s, 9 små röda Tetror, två malar, och tre snäckor)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  hur skulle du rekommendera att hanteringen av just min 375:a skulle se ut för att få en balanserad miljö utan för mycket tillsatser i form av gödning med PMDD och CO2?
                  Två olika vägar:
                  1) Total rivning av allt och skapande av en jordbotten. 3 cm urluftad jord som du häller gammal filtermedia över. Toppa med minst 3 cm grus. Detta är en "Walstad"-botten gjord för att optimalt ta hand om och mineralisera fiskskiten till växtnäring. Den har inga näringsdepåer så man måste kontinuerligt mata sina fiskar rejält. Walstad matade så mycket att det garanterat alltid låg flingor på bottnen efter att fiskarna var nöjda. Hon matar även akvarier utan fisk med flingfoder, just pga mineralisingen som ska ge växterna näring. Inga vattenbyten om du inte tycker att vattnet ser för gult ut. Börjar växterna se bleka ut så ger du en fulldos PMDD.

                  2) Sluta sonika gör vattenbyten och mata firrarna på det sätt som du tycker är optimalt för fiskarna. Stödmata med PMDD om du märker att växterna är bleka. Byt vatten när du tycker vattnet blir för gult.

                  Mindre vattenbyten var tionde dag typ och fortsätta dosera PMDD någon månad till?
                  Ah. En kompromiss mellan "zooaffärsskötseln som garanterat inte funkar för växter" och "halvmessyr som kanske kan få växterna lite piggare". Jag skulle minska vattenbytena till minst tre veckor mellan varje vattenbyte och fortsätta med en PMDD-dosernig varje vecka. När växterna blivit grnöare skulle jag sluta med PMDD:n.

                  Åk bort två-tre veckor på semester med en automatisk fiskmatare på högvarv så ska du få se vad som har hänt med växterna. Dom kommer ha börjat klättra ut ur akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #24
                    Okey, tackar o niger vackert

                    ...MEN...skulle detta resultera i algernas Gehenna? Jag menar, nu när min växtlighet faktiskt växer rejält så växer även algerna rejält.
                    Den där större busken du såg på bild var bara typ 20 cm för några veckor sedan, och även om den är blek i tonen så växer den ohejdat.

                    ...OCH...den där näringsfabriken i form av jordbotten och grusskikt är väl huvudsakligen optimal för växter som tar upp näringen genom rötter? De andra typerna som suger i sig sin näring från omgivande vatten har väl ingen nytta av den direkt?
                    Senast redigerad av perfetto; 15 December 2010, 12:33.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      ...MEN...skulle detta resultera i algernas Gehenna? Jag menar, nu när min växtlighet faktiskt växer rejält så växer även algerna rejält.
                      Den där större busken du såg på bild var bara typ 20 cm för några veckor sedan, och även om den är blek i tonen så växer den ohejdat.
                      Du menar att du hellre kör vidare enligt zooaffärsmodellen och tror att det fixar sig av sig själv än att drastiskt ändra till en skötselmetod som garanterat får dina växter gladare?
                      Dina växter växer inte bra när dom ser ut som sådana blekfisar som du visar. Du kommer stå som en fågelholk första gången du ser hur ogräsen faktiskt kan växa..

                      ..OCH...den där näringsfabriken i form av jordbotten och grusskikt är väl huvudsakligen optimal för växter som tar upp näringen genom rötter? De andra typerna som suger i sig sin näring från omgivande vatten har väl ingen nytta av den direkt?
                      Till viss del sant. Mineraliseringen i bottnen skapar kemikalier som rötterna kan ta upp, men även bladen. Det verkar som att torven i jorden kelaterar dessa kemikalier och gör dom vattenlösliga så dom kan komma upp i vattenkolumnen via diffusion och kanske även konvektion om man har bra cirkulation.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Okey nu har jag fått mycket nyttig info, tackar

                        Vi måste sluta ses på det här sättet. Min kvinna kan börja ana oråd : )

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Lyssna nu på defdac och gör som han säger! Kanske med en liten modifikation.
                          JD bökar rejält i botten så jordbotten passar nog inget vidare ihop med dessa. Men vattnet kan vara gammalt med rejält med mineraler. I den miljö de bor i är vattnet hårt och ofta rejält grumligt. Så lite halvdunkel är helt rätt. Jag skulle nog byta vatten var 3 vecka - 1 gång i månaden och hälla i lite PMDD då. Sedan kanske dutta i lite Micro+ var vecka.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Lyssna nu på defdac och gör som han säger! Kanske med en liten modifikation.
                            JD bökar rejält i botten så jordbotten passar nog inget vidare ihop med dessa. Men vattnet kan vara gammalt med rejält med mineraler. I den miljö de bor i är vattnet hårt och ofta rejält grumligt. Så lite halvdunkel är helt rätt. Jag skulle nog byta vatten var 3 vecka - 1 gång i månaden och hälla i lite PMDD då. Sedan kanske dutta i lite Micro+ var vecka.
                            - Mina Jack´s bökar aldrig annat än när de ska ha småttingar faktiskt. Och ja, jag ska minska vattenbytesfrekvensen precis som ni båda föreslagit. Lite ovant bara, med tanke på hela akvaristikmobben som skanderar o propagerar för täta och stora vattenbyten.

                            För att påminna om huvudtopic i den här tråden så är det algerna jag önskar ont, så jag hoppas detta ska leda till att växterna slår ut algtillväxten. Fiskarna verkar trivas bra annars.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              - Mina Jack´s bökar aldrig annat än när de ska ha småttingar faktiskt. Och ja, jag ska minska vattenbytesfrekvensen precis som ni båda föreslagit. Lite ovant bara, med tanke på hela akvaristikmobben som skanderar o propagerar för täta och stora vattenbyten.

                              För att påminna om huvudtopic i den här tråden så är det algerna jag önskar ont, så jag hoppas detta ska leda till att växterna slår ut algtillväxten. Fiskarna verkar trivas bra annars.
                              Skall knäppa en bild på min burk i kväll. Då kommer du att riktigt idiot förklara mig!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #30
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Skall knäppa en bild på min burk i kväll. Då kommer du att riktigt idiot förklara mig!
                                - Det tror jag väl ändå inte : )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...