PMDD CO2 Belysning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    PMDD CO2 Belysning...

    Hej,

    Jag ær nybliven/blivande SA-akvarist. Har tidigare haft afrikaner av alla de sorter så det hær med væxter ær en ny bit før mig.

    Jag læser mycket i forumet att ni har PMDD och CO2-system till era kar, jag undrar om jag behøver ha det också eller om jag klarar mig utan.

    Jag har ett 720L som jag tænkt ha dværgciklider och mycket væxter i (vilka vet jag inte i nulæget). Jag kommer ha en ramp øver med 4 x 58w med reflektorer och aquarellerør vilket ger 193w/m2 bottenyta eller 0,32w/L, det skall væl vara tillræckligt?

    Frågorna som jag hoppas få hjælp med hær av er som har kunskap ær;

    - Ska jag gøda med PMDD, vad hænder om jag inte gør det, dør væxterna eller væxer de bara långsammare?

    - Ska jag ha CO2? Før visst kan man væl gøda utan att tillsætta CO2? Vad får jag før resultat av att køra med CO2 alt inte?

    - Blir væxterna mer eller mindre ljuskrævande om man tillsætter CO2?

    - Finns det några alternativ till PMDD eller ær det det bæsta?

    - Hur påverkas pH av att tillsætta PMDD?

    Vore jættetacksam om jag kunde få lite hjælp på traven hær. Jag kænner mig som en riktig nybørjare igen...
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    - Ska jag gøda med PMDD, vad hænder om jag inte gør det, dør væxterna eller væxer de bara långsammare?
    Med så pass mycket ljus kommer växterna främst vara kolbegränsade, men när dom anpassat sig för att använda bikarbonat så kommer du sannolikt få de vanliga näringsbristerna. Först kalium- och kvävebrister och senare mikrobrister. Det beror dock en hel del på hur du hade tänkt köra ditt växtakvarium.
    Om du ska köra "lowtech" eller "Walstad"-varianten utan vattenbyten så kan det räcka med att enbart övermata fiskarna rejält, men det är naturligtvis lite läskigt med tanke på algrisken..

    - Ska jag ha CO2? Før visst kan man væl gøda utan att tillsætta CO2? Vad får jag før resultat av att køra med CO2 alt inte?
    Du får ca 10 ggr snabbare tillväxt om du lyckas hålla 30 ppm CO2 under dagen. Dvs växterna behöver 10 ggr mer näring, vilket gör att PMDD är ett krav. Vill/orkar du inte riva ur hinkvis med växter varje vecka så ska du titta på "lowtech"/"Walstad"-växtakvarium istället.

    - Blir væxterna mer eller mindre ljuskrævande om man tillsætter CO2?
    Mindre ljuskrävande. Men med den ljusnivå du kommer köra så är det inte ljusmängden som kommer bromsa, utan garanterat CO2-tillgång.
    Man brukar vilja använda ljusmängden som bromspedal i växtakvarier, aldrig CO2/näring. Så ska du inte köra CO2 kan det behövas dra ner på ljuset en del, lite beroende på hur gröna fingrar du har.

    - Finns det några alternativ till PMDD eller ær det det bæsta?
    Inte som jag ser det. Tropca, Seachem och Kent gör sina varianter med kväve och fosfor, men dom har valt att tillsätta kvävet i ammoniumform som dels ger nitrit vilket är skadligt för fiskar och dels ökar algrisken enormt.
    Med PMDD kommer kvävet i nitratform som inte triggar alger, till skillnad från ammonium.

    - Hur påverkas pH av att tillsætta PMDD?
    Inte alls i de koncentrationer som rekommenderas.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Tack för bra och uttömmande svar defdac.

      Jag kommer inte att köra lowtech utan ska göra vattenbyten varje vecka. För att se om jag förstått det hela rätt sammanfattar jag (mest för min egen skull) vad du just skrev.

      Jag vill ha välmående växter och göra vattenbyten veckovis, därför ska jag tillsätta PMDD för att få fina växter med god tillväxt. Ev ska jag inte köra alla fyra rör om jag väljer bort CO2. Jag är heller inte intresserad av att gallra i akvariumet allt för ofta för jag försöker vara i karet så lite som möjligt för att inte stressa fiskarna, därför väljer jag nog bort CO2.

      Konklusionen blir att jag gör vattenbyten varje vecka, tillsätter PMDD och struntar i CO2. Det bör ge mig ett lagom grönskande kar med välmående dvärgciklider förhoppningsvis...
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Då har du valt den typen av växtakvarier som är svårast att köra: Veckovattenbyten + PMDD + bra med ljus.

        Anledningen att dessa är svåra är att växterna får betydligt svårare att ställa in sig för bikarbonatsupptag eftersom vattenbytena hela tiden ger dom en liten retlig dos CO2 som gör att dom hellre väntar till nästa veckovattenbyte än slänger energi på att bilda enzymsystem för bikarbonatsupptag/användning.

        Exotiska lösningar på detta problem skulle t e x kunna vara mörkervattenbyte, dagliga små vattenbyten eller dra ut tidsperioden mellan vattenbyten åtminstone till 2-4 veckor.

        Men det effektivaste är att sluta med vattenbyten helt. När växterna ställt om sig kommer du sannolikt ändå behöva stoppa ner mer näring än vad fiskarna orkar producera mha PMDD. Gärna kombinerat med en torvbotten indränkt med filtergyttja. Lera förbjuden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ulfand
          • May 2008
          • 111

          #5
          Ok, ja men det vill jag ju inte...

          Jag har ett väl inkört akvarium som varit igång i två år lite drygt. Jag har blå filtermatta bakom hela BTN-bakgrunden samt två moduler fulla med mera filtermatta, mao stora biologiska filter.

          Det jag ändå undrar över är, hur blir vattenkvaliten om jag inte byter mer än 1ggr/mån? Hålls den ändå stabil pga växternas näringsupptag eller hur fungerar det? För mitt primära fokus är ju ändå firrarna.
          ___________________________________
          720L blivande SA

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det jag ändå undrar över är, hur blir vattenkvaliten om jag inte byter mer än 1ggr/mån?
            När växterna tar fart så måste du stoppa ner mer näring än vad fiskarna orkar producera för att inte få näringsbrister, så kvaliteten skulle jag vilja säga är bättre än i kranvattnet (om du med bra kvalitet menar sjukt låga näringsnivåer).

            Det är ju dock förmodligen en inkörningsperiod här där växterna står och tvekar en stund och det är då näringsnivåerna kan gå upp en liten bit över vad du kanske känner är tryggt. Vet du vilka näringsnivåer vi pratar om för att dina fiskar ska må bra?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Jag har alla varianter igång

              1. Med bra ljus PMDD och CO2

              2. Hyfsat ljus med PMDD men utan CO2

              3. Taskit ljus där jag enbart ger micro gödning.

              Helt klart är att det växer "bra" i alla varianter, men med olika urval av växter och med olika hastighet.

              Du får studera dem på plats i nästa vecka och skaffa dig en egen uppfattning om vad som kan passa dig.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • ulfand
                • May 2008
                • 111

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Jag har alla varianter igång. Du får studera dem på plats i nästa vecka och skaffa dig en egen uppfattning om vad som kan passa dig.
                Tack för det c90, det vore ju kanon! Allt klarnar säkert lite då.
                ___________________________________
                720L blivande SA

                Kommentar

                Arbetssätt...