Ständigt återkommande alger...vilka o varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    (AquaGlo och FloraGlo har båda, likt de flesta högkelvin-trifosfor-rör, en rejäl dos blått.)
    Ingen expert på rör (såna som lyser) men jag skulle nog testa med något annat! Kanske ett vanligt tråkigt vitt?
    Har du någon bra ide?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Växter är relativt okinkiga med typen av ljus sålänge dom ger tillräckligt PAR och båda dessa rören tror jag även ligger ganska högt rankade PUR-effektivitetsmässigt jämfört med andra. Möjligtvis att FloraGlo:t skulle kunna bytas ut mot ett PowerGlo/Aquastar.

      Tror mer på att som du säger att det blivit lite för mycket urea/ammonium som vanligt när alger tittar fram. Tråkigt tips dock eftersom symptomen (alger) ofta tittar fram när urea/NH4-halterna redan börjat försvinna så man jagar spöken. Därav tipset med att lägga dom vid ytan ett tag så dom får ta sig ordentligt och bli rejält alghämmande..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Växter är relativt okinkiga med typen av ljus sålänge dom ger tillräckligt PAR och båda dessa rören tror jag även ligger ganska högt rankade PUR-effektivitetsmässigt jämfört med andra. Möjligtvis att FloraGlo:t skulle kunna bytas ut mot ett PowerGlo/Aquastar..
        Ingen aning om dessa tingestar!

        Tror mer på att som du säger att det blivit lite för mycket urea/ammonium som vanligt när alger tittar fram. Tråkigt tips dock eftersom symptomen (alger) ofta tittar fram när urea/NH4-halterna redan börjat försvinna så man jagar spöken. Därav tipset med att lägga dom vid ytan ett tag så dom får ta sig ordentligt och bli rejält alghämmande.
        Du har helt rätt. Mer ljus på dom. Det ser ut i naturen som på bilden. Jag trode att det var pga att dom inte hann ifatt vattenpesten men det går som en linje i vattnet och dom växer inte över det.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #19
          Ska göra ett 30-40% vattenbyte här efter kaffet, och i samma veva lösgöra samtliga vattenpest för lite ytsurfning så får vi se hur det visar sig närmsta dagarna.

          Jag är fortfarande förundrad över att ex. Vallisnera inte fått någon algpåväxt överhuvudtaget.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Jag är fortfarande förundrad över att ex. Vallisnera inte fått någon algpåväxt överhuvudtaget.
            Har den blad som når ytan? Isåfall har du svaret där.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Har den blad som når ytan? Isåfall har du svaret där.
              - Nej, ingen av de två Vallisnera-växterna jag har når ytan ännu.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Vallisneria sprider sig med utlöpare dvs det blir ofta en ganska stor planta där alla sidoskott hjälper till att fånga upp ljus och skicka energi till resten av plantan. Till skillnad från ensamma vattenpeststänglar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Det skall bli super intressant att höra hur ytsurfingen fungerar!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    perfetto,
                    Tror du att du kan ta några fler bilder bland annat en helhetsbild av akvariet?
                    Jag tror att det kan hjälpa både dig och andra om man ser utvecklingen, bra som dålig! Så liknande bilder var vecka borde vara kanon.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #25




                      Här är tre bilder som visar lite på miljön och växtligheten so far.
                      Första bilden - en växt som visserligen "fångat" upp algtrådar, men som inte verkar angripen i sig. Har växt duktigt sedan jag köpte den.
                      Andra bilden - visar en helbild med lite grumligt vatten, eftersom jag nyligen ryckt upp en bunt växter som nu alltså flyter.
                      Tredje bilden - visar en växt som också fått lite algpåväxt...inte riktigt samma som de övriga, ser det ut som.

                      Vid det här vattenbytet som gjordes ikväll, tillsattes ingen PMDD och jag matade enbart med lite flingor.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        http://bildplats.se/image/view/1843



                        Här är tre bilder som visar lite på miljön och växtligheten so far.
                        Första bilden - en växt som visserligen "fångat" upp algtrådar, men som inte verkar angripen i sig. Har växt duktigt sedan jag köpte den.
                        Andra bilden - visar en helbild med lite grumligt vatten, eftersom jag nyligen ryckt upp en bunt växter som nu alltså flyter.
                        Tredje bilden - visar en växt som också fått lite algpåväxt...inte riktigt samma som de övriga, ser det ut som.

                        Vid det här vattenbytet som gjordes ikväll, tillsattes ingen PMDD och jag matade enbart med lite flingor.
                        Ser mycket snyggt ut men för lite växter enligt mig. Men det är en smak sak.
                        En bild säger mer en tusen ord säger man och det stämmer bra i det här fallet!
                        Lå nu vattenpesten ligga sådär till slingorna är betydligt längre en avståndet från botten till ytan.
                        Sedan skulle jag plantera den nära utblåset från filtret.
                        Växten framför filterintaget ser ut som en javaormbunke. I så fall kommer nog den och du att trivas bättre om du sätter den på en av rötterna med fiskelina. Sedan planterar du något annat buskigt framför intaget.
                        PMDD: Jag tror det är fel att skippa det eller vänta till dagen efter vattenbyte med det! Var konsekvent med gödningen. Men se alltid till att det finns nog med det. Annars kommer du att få andra alger och cyanobakterier.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #27
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Ser mycket snyggt ut men för lite växter enligt mig. Men det är en smak sak.
                          En bild säger mer en tusen ord säger man och det stämmer bra i det här fallet!
                          Lå nu vattenpesten ligga sådär till slingorna är betydligt längre en avståndet från botten till ytan.
                          Sedan skulle jag plantera den nära utblåset från filtret.
                          Växten framför filterintaget ser ut som en javaormbunke. I så fall kommer nog den och du att trivas bättre om du sätter den på en av rötterna med fiskelina. Sedan planterar du något annat buskigt framför intaget.
                          PMDD: Jag tror det är fel att skippa det eller vänta till dagen efter vattenbyte med det! Var konsekvent med gödningen. Men se alltid till att det finns nog med det. Annars kommer du att få andra alger och cyanobakterier.
                          - Ja att Javan står framför insuget beror på att den skulle skymma det. En rent kosmetisk detalj alltså. Det är lite fattigt på växter, även om det faktiskt ligger en hel del o surfar just nu då. Tänkte jag skulle plantera skott för att täta med buskage vad det lider.

                          Apropå Javan....fäster den alltså med sina rötter i de rötter jag har om den fästs på dem?
                          Senast redigerad av perfetto; 20 November 2010, 20:09.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            - Ja att Javan står framför insuget beror på att den skulle skymma det. En rent kosmetisk detalj alltså. Det är lite fattigt på växter, även om det faktiskt ligger en hel del o surfar just nu då. Tänkte jag skulle plantera skott för att täta med buskage vad det lider.
                            Jag brukar förorda att man dunkar i de växter man vill ha vid uppstart så slipper man problem.
                            Ofta går en del av de nya ned och då kommer de nya skotten väl till pass.
                            För hade man en regel som sa 10 växter per fisk. Kanske inte en så dum ide! Det är naturligtvis en kostnadsfråga men varför inte lägga pengar på växter i stället för en massa annat som man säkert inte behöver? Inte sagt att du gjort det!


                            Apropå Javan....fäster den alltså med sina rötter i de rötter jag har om den fästs på dem?
                            Ja absolut men det kan ta ett litet tag.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #29
                              Nu har jag fäst ormbunken mot en av rötterna, ganska nära utblåset (fast det är riktat snett uppåt, så det blir inte vindrufs direkt även om vattencirkulationen är stor där då).

                              Såhär ser det ut precis nygjort....och med nygrumlat vatten : )

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #30
                                Ursprungligen postat av perfetto
                                Nu har jag fäst ormbunken mot en av rötterna, ganska nära utblåset (fast det är riktat snett uppåt, så det blir inte vindrufs direkt även om vattencirkulationen är stor där då).

                                Såhär ser det ut precis nygjort....och med nygrumlat vatten : )

                                http://bildplats.se/image/view/1848
                                Mycket bättre! Kanske det kunde gå att sätta vallisnerian (?) som står bakom stenen framför insuget?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...