Ständigt återkommande alger...vilka o varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Ständigt återkommande alger...vilka o varför?

    Någon som kan hjälpa mig med svar på varför dessa alger STÄNDIGT återkommer oavsett om jag gör större eller mindre vattenbyten, oftare eller mer sällan, samt matar växtgerna med PMDD enligt doseringsanvisningarna. Jag har provat att dra ner på matningen för fiskarna oxo, o numer får de två JD´sen fem eller sex ciklidpellets totalt, och de nio små Tetrorna får en liten mängd flingfoder som de äter upp.

    Jag bifogar bilder - strax, eftersom jag måste iväg just nu - på de här jäkliga algerna som alltid kommer tillbaka efter bara någon vecka och aldrig tycks få pisk av gödning eller mekanisk borttagning (har även plockat ur växter o rengjort dem för hand vid vattenbyte)
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Bilder två på eländet : (



    Kommentar

    • Lasse h
      • November 2010
      • 3

      #3
      Varför har du i pmdd gödnings medel om du tar ut växterna. Då ger du mer gödning åt algerna. Du har ju snabbväxande växter så skit pmdd. Mer växter av snabb växande sorter och tänk på att inte ha tänt akvariet för länge.Kolla in ph så att det inte är för högt. Lycka jag till hatar alger. Brukar minsak belysningen och använder inte gödning.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse h
        Varför har du i pmdd gödnings medel om du tar ut växterna. Då ger du mer gödning åt algerna. Du har ju snabbväxande växter så skit pmdd. Mer växter av snabb växande sorter och tänk på att inte ha tänt akvariet för länge.Kolla in ph så att det inte är för högt. Lycka jag till hatar alger. Brukar minsak belysningen och använder inte gödning.
        - Alltså jag tar inte ut växterna förutom någon enstaka gång för rengöring då algpåväxten varit alldeles för massiv, och då bara några minuter givetvis.
        PMDD är väl - förutom kraftfoder för växterna - även alghämmande, vad jag förstått?

        Akvariet är tänt ca 7 timmar per dygn.

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          Nej, pmdd är inte alghämmande i sigsjälv, utan med rätt balans låter de växterna ta mer näring (se det som att äta pizza när man super ).

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            #6
            Haha, det var en bra beskrivning!

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #7
              Är osäker på om det är staghorn eller trådalger av bilderna, skulle behöva bättre skärpa på algerna (någon annan med större erfarenhet av dessa två kan nog hjälpa dig bättre). Staghorn kan man få bort med easy carbo (kolkälla för växterna), det kan fungera mot trådalger också. Siamesiska algätare äter staghorn och till en viss del trådalger om det är dessa (ingen garanti).
              Trådalger triggas av att du har för mycket järn (från pmdd), det är väldigt svårt att dosera rätt mängd. Staghorn tror jag triggas av ammoniakspikar, fosfor eller svängig C02 nivåer. Staghorn växer mest nära ytan. Du får leta upp vilken av algerna det är men generellt sett hjälper Easy carbo om du inte har provat det och fortsätta med mekanisk rengöring.
              Att byta olika mycket vatten kan förvärra det hela eftersom näringsvärdena inte balanseras efter ett tag. EI-metoden fungerar väl (50% vattenbyte) men är lite jobbig att följa, speciellt i stora akvarium.
              Senast redigerad av MVN; 19 November 2010, 07:48.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Är osäker på om det är staghorn eller trådalger av bilderna
                Staghorn är stor som mossa. På bilderna ser man en kort grön trådalg, sannolikt Oedogonium - täckta med kiselalger.

                Staghorn kan man få bort med easy carbo (kolkälla för växterna), det kan fungera mot trådalger också.
                Nej, både Staghorn och trådalger är mer lika större växter (mossor) och kan alltså gynnas av Easy Carbo. Däremot är korta svarta toffsalger väldigt känsliga för EasyCarbo av någon okänd anledning.

                Trådalger triggas av att du har för mycket järn (från pmdd), det är väldigt svårt att dosera rätt mängd.
                Nej, alger triggas alltid av skiftningar i ammonium/syre-mängd. Däremot verkar det som trådalger oftare triggas om järnhalten är hög.

                Staghorn tror jag triggas av ammoniakspikar, fosfor eller svängig C02 nivåer.
                Nej, hade det varit ammoniak hade fiskarna dött med en gång. Fosfor triggar inte alger - däremot kan svängiga CO2-nivåer trigga toffsalger (som perfetto inte har problem med).

                Anledningen att perfettos växter blir algbeklädda är för att dom inte trivs av någon okänd anledning. Med PMDD-dosering så är det förmodligen inte brist på de vanliga näringsämnena så de enda två kvarvarande anledningarna är brist på CO2 eller ljus.

                Växten på bilden är duktig på att använda bikarbonat istället för CO2, förutsatt att ljusmängden är bra. Jag gissar att om du lägger dom som flytväxter ett tag så kommer dom bli algfria och växa mycket bättre.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Växten på bilden är duktig på att använda bikarbonat istället för CO2, förutsatt att ljusmängden är bra. Jag gissar att om du lägger dom som flytväxter ett tag så kommer dom bli algfria och växa mycket bättre.
                  - Tackar o niger vackert för utförligt svar - men - att låta dem temporärt bli flytväxter är väl just en temporärlösning? Jag menar, jag har ju tagit ur växterna och rengjort dem, och efter bara några dagar är algskiten på väg tillbaka igen.

                  Jag har klätt ljusrampens insida med högreflekterande tejp för att öka ljusreflektionen ner i karet. Det var visserligen ett år sedan nu, men ändå. En "normal" ramps insida är väl rimligen vit eller aluminium, och vitt reflekterar ju också ljus, så om ljusmängden reflekteras "fel" o studsar på ett sätt som gynnar algtillväxt, borde det väl ske även utan extra reflektion? Vinklarna är ju desamma som på målad yta då tejpen är just tejpad där.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    om det är ljuset....kanske öka mängden ljustimmar.....?



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      så om ljusmängden reflekteras "fel" o studsar på ett sätt som gynnar algtillväxt
                      Det är omöjligt. Antinge har du tillräckligt med ljus så att växterna är glada och blir algfria eller så har du bara så lite ljus att algerna klarar att överleva. Jag gissar på det senare alternativet och då kan det vara idé att just lägga växterna på ytan tills du kommit på ett sätt att öka ljusmängden tillräckligt mycket nere i akvariet.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Det är omöjligt. Antinge har du tillräckligt med ljus så att växterna är glada och blir algfria eller så har du bara så lite ljus att algerna klarar att överleva. Jag gissar på det senare alternativet och då kan det vara idé att just lägga växterna på ytan tills du kommit på ett sätt att öka ljusmängden tillräckligt mycket nere i akvariet.
                        - Tja..för lite ljus, jag vet inte. Jag har två fullängdsrör av märkesmodeller varav ett är anpassat främst för växtligheten ("Floraglo") och det andra lite blåare i tonen och för att framhäva fiskarnas färger ("Aquaglo").

                        Jag ska definitivt prova rådet med flytväxter, men ska tillägga också att det är endast växterna på bilderna som är angripna, och samtliga växter växer glatt och friskt...om det nu ger någon ledtråd till problemet?
                        Senast redigerad av perfetto; 19 November 2010, 19:05.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          men ska tillägga också att det är endast växterna på bilderna som är angripna,
                          Okej, det var en intressant ledtråd. Vattenpest är ju normalt sett väldigt enkla eftersom det är en av de bästa växterna på att snappa bikarbonat om koldioxiden tryter. Har du tagit upp dom ovanför vattenytan och planterat om dom kan dom eventuellt vara lite CO2-förvirrade. Dom slänger bort sin bikarbonatsanpassning och tror att det är fritt fram att köra med koldioxid istället. Isåfall kommer dom återhämta sig vad det lider (om några veckor).

                          Men det är svårt att gissa sig till exakt vad det beror på. Jag har ju själv växter jag blir konfunderad över ibland, senast min Ludwigia arcuata som blåvägrade i min nya "perfekta" setup där jag försökte göra allt rätt från början.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Eftersom jag lever med liknande rackare kanske jag kan ge några ledtrådar.

                            Håller med defdac att det ser ut som Oedogonium eller Spirogyra spelar nog ingen roll vilket, jag ser ofta en mix av de båda.

                            Jag håller med defdac låt vattenpesten ligga och flyta ett tag! Låt den sedan växa upp så den når ytan.

                            Båda dessa ser ut att trivas bäst på ungefär 1 ½ - 2 meters djup i en klar tropisk sjö. Och jag tror det kan vara liknande din ljusmängd och spektrum. Ovanför detta skikt växer de inte. Det tycks också vara några av de få alger som växer på Vattenpest, Hornsäv och cabomba. Titta på bilden för typiskt växt sätt.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Spirogyra 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,2 KB
ID: 2129019
                            Dessa två alger fungerar ofta som substrat för andra alger och cyanobakterier. Jag hittar ofta exempelvis Lyngbya på dessa under vissa årstider.

                            Näring: Jag har noterat att dessa alger växer duktigt i vattnet där man har gödslat marken ovanför med exempelvis Urea. Så de gillar Ammonium.
                            Sist jag försökte odla dessa så tvär dog de av vanlig NPK gödning! Det kan faktiskt vara så att en ökad dos med PMDD KAN ha en negativ effekt på dessa!

                            Eftersom jag vet att dom är ljuskänsliga och trivs under ett visst djup så misstänker jag att dom gillar ljus i det blå spektrumet. Kanske du skulle testa med lite andra lysrör?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              (AquaGlo och FloraGlo har båda, likt de flesta högkelvin-trifosfor-rör, en rejäl dos blått.)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...