Hur få bort alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Imasy
    • October 2010
    • 23

    Hur få bort alger?

    Nu kommer jag med ytterligare en fråga här till er som vet bättre än mig

    Hoppsan hejsan sa det så var sonens akvarium fullt av alger. Varför blir det så, och hur gör jag för att få bort det på smidigast sätt? Och hur förebygger jag det i framtiden?

    Sedan så är det vita gruset alldeles grönt, och enda sättet att få bort algern är väl att ta ur det och skrubba det rent, men det är väl heller inte bra?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det bästa sättet att få bort alger är att få sådan fart på växterna att de tar upp all näring som algerna annars tar. Det tar dock lång tid och är en liten vetenskap alldeles själv.
    Man kan dock få hjälp av algätande räkor, snäckor och fiskar. Amanoräkor, äppelsnäckor, ancistrusmalar, otocinclusmalar och siamesiska algätare är några exempel. Vad man väljer beror på hur stort akvarium man har. En siames skulle vantrivas i under 100 liter, och man behöver minst tre för att skall må bra, t ex.
    Det går dock aldrig att få bort alger helt, framförallt inte i vitt grus. Du lär inte få bort algerna ur det med mindre än att du tar upp allt och lägger det i blekmedel. Bättre att låta det vara och försöka få fart på växterna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      är det som en tjock mörkgrön matta? för då är det cyano o inte alger. cyano är en bakterie. googla på hur bli av med det. kan vara lite krångligt.

      om det är algar så plantera snabbväxande växter såsom hornsäv, vattenpest o polysperma. då konkurerar de ut algerna i kampen om näringen.

      nee det är inte bra att skrubba rent sanden. då kommer du döda alla goa bakterier som bryter ner skadliga ämmen. det är väldigt svårt att hålla vit sand just vit.

      snäckor o malar är bra algätare med.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ah..lite efter jensa där

        Kommentar

        • Imasy
          • October 2010
          • 23

          #5
          Usch, måste man ha sådana där malar? Eller "skitätare" som de kallas för i vår familj? tycker de är lite läskiga faktiskt ;D

          Jadu, om det ÄR alger eller ej vet jag faktiskt inte. Jag förutsatte att det var alger eftersom det är grönt Men insidan av väggarna är täckta av en grön hinna, växterna (plast/konstgjord) ser ut att ha en "luddig" beläggning, påminner lite om möggel.

          De vita stenarna ser mer ut att ha en massa små gröna prickar.

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Kanske ska byta ut plastväxterna till riktiga som kan ta upp näring?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Nope, man behöver inte ha några algätande saker I karet.
              Men det kan hjälpa till lite.

              Svårt att avgöra om det cyano eller alger på beskrivningen.

              Låt oss hoppas att det är alger, cyano är liiiite jobbigare

              Vi börjar med det mest uppenbara:

              SLÄNG BORT DEN KONSTGJORDA BLOMMAN !!!!!!

              Åk till närmaste akvarieaffär och inhandla ett par tre riktigt snabbväxande blommor.
              Ex, Hornsärv, Gälört, Vallisneria, etc etc.

              Sedan drar vi ner på ljuset om det brinner mer än 10 timmar.
              När vi ändå är inne på ljuset så kollar du vilken sorts rör du har.
              Är det vanliga rör, så byt dom mot akvarierör, om du har akvarierör som
              är gamla, säg 2 år iaf (helst bara 1 år) så byt dom.

              Nu går vi vidare till maten. Hur ofta och hur mycket matar du ?
              Ofta kan alger härledas till mat, dvs mat som inte äts upp, försämrar vattnet = alger

              Sist, så hoppas jag att du har järnhård regim på vattenbyten, dvs du byter väl
              10-20-30% av vattnet varje vecka, helst då samma dag i veckan, eller ?
              Om inte så inför vi det. Vid varje vattenbyte så tar du fram en billig algskrapa.
              Ett gammalt kontokort går bra, scotchbrite, OBS inte den gröna, bara den vita.
              Dra över rutorna varje gång du byter vattnet….obs då…innan du byter vattnet.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Imasy
                • October 2010
                • 23

                #8
                Jag hade funderat på att skaffa ett större efter flytten, och då också med riktiga växter. Men jag ska ju inte flytta ännu, och jag vill ju inte att de ska ha det så där under tiden. Det ser ju inget vidare trevligt ut.

                fiskarna bor på sonens rum, då det är hans fiskar. Det kan nog vara mycket möjligt att de får ganska mycket mat utan att jag ser/vet om det.

                För att ge er fantaster lite mer hybis använder vi en vanlig glödlampa. Akvariet är tänt nattetid, då sonen använder det som nattlampa. Jag försöker ha det släkt under dagtid, men han är där och tänder åt dem emellanåt endå.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Imasy
                  Jag hade funderat på att skaffa ett större efter flytten, och då också med riktiga växter. Men jag ska ju inte flytta ännu, och jag vill ju inte att de ska ha det så där under tiden. Det ser ju inget vidare trevligt ut.

                  fiskarna bor på sonens rum, då det är hans fiskar. Det kan nog vara mycket möjligt att de får ganska mycket mat utan att jag ser/vet om det.

                  För att ge er fantaster lite mer hybis använder vi en vanlig glödlampa. Akvariet är tänt nattetid, då sonen använder det som nattlampa. Jag försöker ha det släkt under dagtid, men han är där och tänder åt dem emellanåt endå.

                  MAJOR NO NO NO !!!!!!

                  Ledsen, men jag tror vi har hittat roten till det onda.

                  Dvs belysningen, eventuellt maten, men framför allt belysningen.

                  Börja med att rycka ut den vanliga glödlampan, och släng dit en lågenergilampa.
                  Den är inte 100%-gt bra för akvarie, men 1000 ggr bättre än glödlampan.

                  Vidare, det är ingen bra idé att det är tänt på natten.

                  Algerna får då ljus 24 timmar om dygnet, och det gillar dom.

                  Så, det får inte vara ljus ner i karet mer än 10-14 timmar / dygn.
                  Även om lampan är släckt på dagen, så kommer det ner ljus i karet.

                  Sedan är det direkt tortyr för fiskarna att det är ljust hela tiden.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    instämmer ( som oftast ) med kensa här. kunde inte sagt det bättre själv.

                    Kommentar

                    • Imasy
                      • October 2010
                      • 23

                      #11
                      Hmm, men finns det verkligen SÅ små energilampor? Akvariets placering ger inte direkt mycket av dagsljuset, så det står inte i stekande sol direkt, men det kanske kvittar?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Imasy
                        Hmm, men finns det verkligen SÅ små energilampor? Akvariets placering ger inte direkt mycket av dagsljuset, så det står inte i stekande sol direkt, men det kanske kvittar?

                        jodå, det finns....


                        för algerna och för att fiskarna skall vara vakna, räcker med det ljus som finns i rummet om det finns ett
                        fönster någonstans i rummer......

                        dvs fiskarna är vakna hela dygnet.....

                        och algerna växer hela dygnet.....

                        skulle du ha en set up där en katt var vaken 24 timmar om dygnet,,,,,hur tror du den skulle må efter en vecka ?


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det första du ska göra är att låsa in fiskmaten så sonen inte kommer åt den. Sedan matar ni tillsammans några flingor varannan dag. Ju mer mat och fisk, desto mer alger.

                          Ett hett tips är att skaffa flytväxter som täcker hela ytan, typ salvinia, andmat eller vattenhyacint.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Det första du ska göra är att låsa in fiskmaten så sonen inte kommer åt den. Sedan matar ni tillsammans några flingor varannan dag. Ju mer mat och fisk, desto mer alger.

                            Ett hett tips är att skaffa flytväxter som täcker hela ytan, typ salvinia, andmat eller vattenhyacint.


                            flytande hornsärv, vattenpest funkar lika bra.....sist jag kollade på hornbach så kostade vattenpesten 3 kr för en
                            20 cm lång stängel.....



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              lytande hornsärv, vattenpest funkar lika bra
                              Nej det gör det inte eftersom undervattensväxter har svårare än flytväxter att skaffa CO2...
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...