Alger på bakgrund halva karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Alger på bakgrund halva karet?

    Nu har vi fått väldigt mycket små svarta pälsalger, någon typ av kiselalger och en del cyano på ena sidan av karet. Det som vi tycker är lite märkligt är att det bara är på ena halvan, det är på den sidan som utblåset från pumpen är.
    Någon som har någon idé på vad jag kan hitta på för att bli av med detta?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Nu har vi fått väldigt mycket små svarta pälsalger, någon typ av kiselalger och en del cyano på ena sidan av karet. Det som vi tycker är lite märkligt är att det bara är på ena halvan, det är på den sidan som utblåset från pumpen är.
    Någon som har någon idé på vad jag kan hitta på för att bli av med detta?
    Hur länge har akvariet/filtret varit igång?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Karet har varit igång ca 1,5 år nu och filtret är "rengjort" för ca 6-7 månader sen.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Börja göda med PMDD om du inte gör det. Gör du redan detta så kan du dubbla dosen KNO3 som är nitrat.
        Det finns även andra grejer att göra för att bli av med cyano, men det enklaste först.

        Toffsalger trivs ofta där det är strömt och kommer ofta vid co2-instabilitet, har du på någon form av luft till utblåset så skippa detta.
        Prova att punktbekämpa algerna med Easy carbo, annars är väteperoxid en annan liten luring. Men där får du läsa på först då det är lite mer kräm i denna.

        Kiselalger är jag tveksam till, men dessa brukar försvinna av sig själv eller med hjälp av Ancistrus.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Vissa alger trivs i vatten med bra cirkulation bla tofs och kiselalger. Dom brukar trivas i slangar från ytterfilter bla.
          Kan du rikta om utblåset lite? Cyanobakterier, eller som jag föredrar blågröna alger som det hette förr. Det finns massor av olika sorter av dessa, hur ser de ut? Samma sak gäller här vissa arter gillar strömt vatten andra inte.


          Alger är en naturlig part av ett ekosystem och faktiskt ofta ett sundhetstäcken i ett akvarium men ibland kan det bli för mycket av det goda. Då är det viktigt att inte anklaga algerna, de är bara ett symtom på något underliggande problem. Så din fråga bör vara:
          Vad har jag nu ställt till med? Vad har jag ändrat? Vad har ändrats?
          Inte hur blir jag av med dom.


          Ta nu inte detta på fel sätt! Jag gillar inte att komma med pekpinnar men jag jobbar med de här sakerna och möts av samma frågor dagligen. Hur stoppar man algblomning, hur får man bort vass och vattenpest ur en sjö osv.


          Det är inte algerna som skall bort utan det som förorsakar dom.
          Senast redigerad av bossep; 08 November 2010, 23:53. Anledning: fixade till kiselalger i stället för toffsar
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Börja göda med PMDD om du inte gör det. Gör du redan detta så kan du dubbla dosen KNO3 som är nitrat.
            Det finns även andra grejer att göra för att bli av med cyano, men det enklaste först.

            Toffsalger trivs ofta där det är strömt och kommer ofta vid co2-instabilitet, har du på någon form av luft till utblåset så skippa detta.
            Prova att punktbekämpa algerna med Easy carbo, annars är väteperoxid en annan liten luring. Men där får du läsa på först då det är lite mer kräm i denna.

            Kiselalger är jag tveksam till, men dessa brukar försvinna av sig själv eller med hjälp av Ancistrus.
            Håler i stort sätt med om man vill ha bort dom. Men de är snart tillbaks! PMDD funkar mycket, MYCKET bra om man har nog med växter i akvariet som kan absorbera ett eventuellt ammonium överskott.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Har man cyano är det nästan garanterat en låg nitratnivå i karet, som du höjer med ökad dos KNO3!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Har man cyano är det nästan garanterat en låg nitratnivå i karet, som du höjer med ökad dos KNO3!
                Helt rätt om du har nog med växter i karet som kan dra i sig både NO3 och NH4/NH3. Cyano kan leva på extremt låga Kväve nivåer vilket inte växterna klarar. Om du har en bra Nitrifiering i filtret gör det också nytta då dessa bakterier gör om NH4 till NO3. Det är duktigt mer komplicerat en så egentligen, men jag tror det fungerar som förklaring.
                Att man plötsligt får ökad tillväxt av cyanobakterier i ett väl inkört akvarium beror ofta på att balansen rubbats i filtret eller att växterna slutat växa av en eller annan anledning. PMDD är ett bra sätt att råda bot mot det senare.
                Något man också tycks glömma är att man ofta tar kål på bakterierna i filtret om man medicinerar.
                Att man helt plötsligt får en alg tillväxt ”fläckvis” beror ofta på att man ändrat vattenflödet i akvariet exempelvis ändrat riktning på utblåset eller flyttat en rot/sten/växt.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det beror på vilken medicin du använder, bakteriedödande medicin gör det definitivt.

                  Sedan spelar det ingen roll om du har mycket eller lite växter i ett akvarium utan får du problem med cyano är det oftast för låga nivåer av nitrat, som du botar långsiktigt med KNO3, oavsett växtmassa eller inte.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Sedan spelar det ingen roll om du har mycket eller lite växter i ett akvarium utan får du problem med cyano är det oftast för låga nivåer av nitrat, som du botar långsiktigt med KNO3, oavsett växtmassa eller inte.
                    Hmm, Om det är som du säger har du kommit på något EXTREMT viktigt! Jag skall faktiskt testa. I så fall borde man kunna använda Nitrat som algmedel i sjöar, etc.

                    Använder du bara KNO3, inte PMDD?
                    Senast redigerad av bossep; 09 November 2010, 16:50. Anledning: la till en fråga
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det beror på vilken medicin du använder, bakteriedödande medicin gör det definitivt.
                      Naturligtvis är det så!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Knappast jag som kommit på det...
                        Att du får för låga KNO3-värde i ett kar utan växter beror antingen på stora vattenbyten eller en halv kraschad filtrering.

                        Saxat från inlägg av Defdac:
                        Det är ganska vanligt att man får cyano i akvarier med växter där man börar göra med enbart mikrogödning, t ex Profito.

                        Det som händer är att växterna börjar knapra nitrat och fosfat tills att vattnet är helt rengnuggat från alla makroämnen och då börjar hela ekosystemet bli instabilt. Framförallt får Cyano ett övertag gentemot andra alger eftersom dom klarar mycket lägre näringsnivåer än andra alger och tom kan ta kväve direkt ur luften. Cirkulationen i akvariet drar ner kvävgas från luften.


                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Knappast jag som kommit på det...
                          Att du får för låga KNO3-värde i ett kar utan växter beror antingen på stora vattenbyten eller en halv kraschad filtrering.

                          Saxat från inlägg av Defdac:
                          Det är ganska vanligt att man får cyano i akvarier med växter där man börar göra med enbart mikrogödning, t ex Profito.

                          Det som händer är att växterna börjar knapra nitrat och fosfat tills att vattnet är helt rengnuggat från alla makroämnen och då börjar hela ekosystemet bli instabilt. Framförallt får Cyano ett övertag gentemot andra alger eftersom dom klarar mycket lägre näringsnivåer än andra alger och tom kan ta kväve direkt ur luften. Cirkulationen i akvariet drar ner kvävgas från luften.


                          Detta kanske kan vara en av anledningarna då jag inte har några växter alls och kan ha gjort för stora vattenbyten någon gång. Men det förklarar dock inte varför jag bara har fått det på ena halvan?
                          Karet är ett 720 liters med lite större fisk. Bla en ganska stor Red Tail, 2 Påfåelciklider och 2 Citrinellum. Därav har ni anledningen till att vi inte kan ha några växter.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Knappast jag som kommit på det...
                            Att du får för låga KNO3-värde i ett kar utan växter beror antingen på stora vattenbyten eller en halv kraschad filtrering.

                            Saxat från inlägg av Defdac:
                            Det är ganska vanligt att man får cyano i akvarier med växter där man börar göra med enbart mikrogödning, t ex Profito.

                            Det som händer är att växterna börjar knapra nitrat och fosfat tills att vattnet är helt rengnuggat från alla makroämnen och då börjar hela ekosystemet bli instabilt. Framförallt får Cyano ett övertag gentemot andra alger eftersom dom klarar mycket lägre näringsnivåer än andra alger och tom kan ta kväve direkt ur luften. Cirkulationen i akvariet drar ner kvävgas från luften.
                            Kanske Vi börjar hamna OT för den här tråden?
                            Men jag skulle vilja diskutera detta förutsättningslöst med dig och andra.
                            Skall vi starta en ny tråd, exempelvis, Kväve och Cyanobakterier? Eller kanske bättre hur blir jag av med alger?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Som Bosse skriver kan det kanske ha med flödet från pumpen att göra.
                              Jag har själv fått cyano i min MP-kub nu, men det sitter i princip bara på rötterna som ligger längst upp mot ljuset, i sanden och bland växterna som annars brukar vara ett hett ställe finns ingenting...blir att börja med PMDD.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...