Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Då borde det inte vara någon näringsbrist hos växterna hmm.. Svårt fall. Toffsalger brukar vi med CO2 få bukt med genom att öka CO2:n och ni som inte kör CO2 kan det vara värt att skaffa EasyCarbo - eller sluta helt med vattenbyten. Ganska drastisk åtgärd i ditt fall när ändå akvariet på din översiktsbild ser väldigt friskt ut.

    Men vill du göra något drastiskt skulle jag nog rekommendera att sluta med vattenbyten, dra ner till en normaldos PMDD i veckan och börja låta dina ytväxter täcka ytan tills att de flesta alger ser ut att ge upp.

    Vill man köra växtakvarium så finns det två effektiva sätt:
    1) Med CO2 och stora veckovattenbyten och rikligt med PMDD.
    2) Utan CO2 och utan vattenbyten och PMDD enbart om växterna ser ut att behöva det. CO2-nivåerna blir stabilt låga och växterna anpassar sig för det samtidigt som toffsalgerna aldrig får någon CO2-skjuts av vattenbytet som dom verkar triggas av.

    En medelväg är att göra normala vattenbyten med EasyCarbo. EasyCarbo har två stora fördelar: Växterna gillar det och toffsalger mår mycket dåligt av det.

    Det känns dock lite trist att behöva vända uppochner på hela din skötselregim som verkar ha funkat väldigt bra hittills... Det är dock svårt att köra icke CO2-växtburkar med stora vattenbyten just pga toffsalgerna verkar gilla det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mella
      • September 2007
      • 154

      #47
      Ursprungligen postat av defdac
      Staghornalgerna i mossan skulle jag rulla upp på en uppruggad grillpinne. Jag gör såhär i ena änden med en kniv, och då blir den en veritabel trådalgsmagnet:
      http://www.flickr.com/photos/defdac/...7606578296156/
      just så,väl beprövat
      Senast redigerad av Mella; 20 October 2010, 19:50.
      Sagt är sagt,.....

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #48
        Ja det känns svårt. Det var 3-4 veckor efter medicinering som algerna brakade loss, vet inte om det beror på den obalans som skapades då eller inte.

        Jag plockade bort all andmat på inrådan från dig då den skulle ta all co2 men det finns kanske nån bättre ytväxt som dessutom inte skuggar så mycket? Guramisarna saknar sina ytväxter att stå under märker jag.

        Har funderat på easy carbo tidigare men avstod då jag läste att mossor inte gillar det, har för mig att bl a räkor var känsliga mot det och så var det något mer. Vet med mig att jag kommer få svårt att hålla det där med att skvätta i lite varje dag dessutom.

        Lägger in massa blajbilder jag tog nu i all hast ifall man kan få sig nån uppfattning om ev brister hos växter etc. Lägger även in en ny helbild då jag rensade karet (framför allt tofsalger och svärdplantor) för två veckor sen så det ser inte fullt så grönt och mycket ut länge som på tidigare helhetsbilden. Det är svårt att se man alla blad på alla växter har nu kransar av staghorn.

        Kan trots allt inte tänka mig att gå low tec när jag har så mycket fisk och räkor att karet är på gränsen till överbelastat. Om jag nu är beredd att vänta ut skiten är frågan hur jag ska göra det på bästa sätt.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av vickson; 20 October 2010, 19:55.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Hejsan vickson,
          Först och främst grattis till ett snyggt akvarium!
          Tänk om alla hade lika mycket fina växter som du har.


          defdac:
          Du är en pärla på att förklara detta! Snyggt jobbat.


          Vickson, Jag skulle ta algerna med ro. Det kommer att stabilisera sig, jag lovar om du bara inte pillar och ändrar hela tiden. Med PMDD gäller samma som för löpning, gå ut hårt och sedan öka!
          Varför? Jo det finns en stark relation till närings upptag och mängden biomassa (växter). Det är en stor skillnad på ett akvarium som ditt och ett med en valisneria i ena hörnet. Faktum är att växter förbrukar massor med näring när dom växer och detta stagnerar av när dom blir äldre. Eftersom du tycks plocka bort äldre blad, etc. så har du bara växter under uppväxt stadiet. Om du sedan låter akvariet växa igen mer och mer går det åt mer näring. När du sedan gallrar kommer de kvarvarande växterna att föröka sig snabbare och behöver med andra ord den näring som de bortgallrade skulle ha tagit upp. Denna gallring håller även N:P balansen i schack
          Vad jag spontant tror är att du har C (kol) brist (som defdac nämner) detta gör att alger kan komma eftersom du rubbar C:N:P ratio kommer det alger och kanske lite cyano eftersom dom gillar en ratio med mindre kol i en vad växter gör. Kort sagt kolet blir den limiterade faktorn snabbare hos växter en hos alger och cyanobakterier.
          Vart kommer då kolet i från? Jo från fiskarna och framförallt filtret, lättare sagt bakterierna i detta samt från bakterier i sanden.
          Om du har medicinerat kan kanske en stor mängd bakterier dött i både filter och sand och du har fått en minskad CO2 produktion.
          Jag tror därför att du skall göra som defdac säger. Minska vattenbyten eller helt sluta under en tid. Fortsätta med PMDD som förut. Eventuellt hjälpa till med lite easycarbo (jag är generellt motståndare till den soppan) om du nu inte vill ha en mäskdunk under akvariet. Ta det sedan lugnt och låt både alger och växter vara. Ta bara bort döda och döende blad om ens det. Kort sagt låt burken skita ned sig lite.
          Växterna kommer snart att sätta i gång att växa och algerna försvinna.
          Om jag skulle mickla något så vore det att öka mängden KNO3 något på grund av låg bakterieaktivitet då dessa förutom att dom producerar CO2 också omvandlar Ammonium ->Nitrit->Nitrat vilket växterna normalt suger i sig.
          Som defdac också säger producerar fiskarna Ammonium. Det tycks som om alger och cyanobakterier tar till sig detta lättare en växterna men har vissa problem med NO3.


          Defdac, jag var i Sverige under 2 månader och lekte lite med PMDD i min dotters akvarium. Jag står härmed tillrättavisad! Vilken soppa! Testade även med att ersätta NO2 med Ammonium men vi kan ta detta på pm eller annan tråd då det kanske inte är av så stort allmänt intresse.
          Senast redigerad av bossep; 20 October 2010, 22:07.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #50
            Ursprungligen postat av bossep
            Hejsan vickson,
            Först och främst grattis till ett snyggt akvarium!
            Tänk om alla hade lika mycket fina växter som du har.


            defdac:
            Du är en pärla på att förklara detta! Snyggt jobbat.


            Vickson, Jag skulle ta algerna med ro. Det kommer att stabilisera sig, jag lovar om du bara inte pillar och ändrar hela tiden. Med PMDD gäller samma som för löpning, gå ut hårt och sedan öka!
            Varför? Jo det finns en stark relation till närings upptag och mängden biomassa (växter). Det är en stor skillnad på ett akvarium som ditt och ett med en valisneria i ena hörnet. Faktum är att växter förbrukar massor med näring när dom växer och detta stagnerar av när dom blir äldre. Eftersom du tycks plocka bort äldre blad, etc. så har du bara växter under uppväxt stadiet. Om du sedan låter akvariet växa igen mer och mer går det åt mer näring. När du sedan gallrar kommer de kvarvarande växterna att föröka sig snabbare och behöver med andra ord den näring som de bortgallrade skulle ha tagit upp. Denna gallring håller även N:P balansen i schack
            Vad jag spontant tror är att du har C (kol) brist (som defdac nämner) detta gör att alger kan komma eftersom du rubbar C:N:P ratio kommer det alger och kanske lite cyano eftersom dom gillar en ratio med mindre kol i en vad växter gör. Kort sagt kolet blir den limiterade faktorn snabbare hos växter en hos alger och cyanobakterier.
            Vart kommer då kolet i från? Jo från fiskarna och framförallt filtret, lättare sagt bakterierna i detta samt från bakterier i sanden.
            Om du har medicinerat kan kanske en stor mängd bakterier dött i både filter och sand och du har fått en minskad CO2 produktion.
            Jag tror därför att du skall göra som defdac säger. Minska vattenbyten eller helt sluta under en tid. Fortsätta med PMDD som förut. Eventuellt hjälpa till med lite easycarbo (jag är generellt motståndare till den soppan) om du nu inte vill ha en mäskdunk under akvariet. Ta det sedan lugnt och låt både alger och växter vara. Ta bara bort döda och döende blad om ens det. Kort sagt låt burken skita ned sig lite.
            Växterna kommer snart att sätta i gång att växa och algerna försvinna.
            Om jag skulle mickla något så vore det att öka mängden KNO3 något på grund av låg bakterieaktivitet då dessa förutom att dom producerar CO2 också omvandlar Ammonium ->Nitrit->Nitrat vilket växterna normalt suger i sig.
            Som defdac också säger producerar fiskarna Ammonium. Det tycks som om alger och cyanobakterier tar till sig detta lättare en växterna men har vissa problem med NO3.


            Defdac, jag var i Sverige under 2 månader och lekte lite med PMDD i min dotters akvarium. Jag står härmed tillrättavisad! Vilken soppa! Testade även med att ersätta NO2 med Ammonium men vi kan ta detta på pm eller annan tråd då det kanske inte är av så stort allmänt intresse.
            Hej bossep och tack för svaret. Men jag blir lite perplex - snyggt akvarium med fina växter?!? Du kan väl aldrig mena de sista bilderna jag lagt in? Känns just nu som att allt är brunt, tofsigt, algigt, gult, halvdött, urgallrat och på väg att ge upp.

            Jag plockade bort äldre blad för två veckor sedan annars brukar jag försöka att inte pilla mer än absolut nödvändigt. Det är ju nu med alla alger som jag tagit lite mer, och som jag skriver - skulle jag ta bort alla blad med alger på skulle jag ha ungefär tre blad kvar i hela karet.

            Kom på en sak - för två månader sen köpte jag anentome helenor eftersom jag hade sjukt mycket skräpsnäckor - det var kanelbullar överallt och vi pratar hundratals. Helenorna har nu gjort sitt jobb och det finns inte många skräpsnäckor kvar, kom på idag om de kan ha hållt algbeståndet nere tidigare och det kanske inte exploderade så som jag trodde sista månaden?

            Tyvärr kommer det nog bli ännu mera oordning nu eftersom jag bytte ytterfilter igår (från ett knappt fungerande 2213 till ett stormande 2215). Innerfiltret hade bara varit igång 10 dagar så där har det nog inte hunnit med att bli så mycket bakterier kanske.

            Som jag förstått på både dig och defdac gillar algerna instabilitet - vad händer då om jag slutar byta vatten nu och sen när det lugnat sig så börjar jag igen? Tänker även på invånarna i karet - känsliga otocinclusar och räkor bl a. Tror ni att det kan vända om jag inte gör något alls utan kör mina 33%iga veckovattenbyten, kör 1 dos PMDD 2 ggn/v och låter allt gro igen under en månad utan att plocka alger och algiga blad? Jag fattar fasiken inte hur jag ska få ut alla alger. Det är tofsar överallt och staghorn på alla blad. Vad händer när de dör? Förintar de sig själva eller måste de tas bort manuellt?

            Hmmm... Kom på nu att det ingick en svart kolfilterkudde till 2215 som jag sket i att stoppa i - skulle det vara en god idé att ha i några veckor (eheim rekomenderar 2 v)?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              kom på idag om de kan ha hållt algbeståndet nere tidigare
              Det gör dom garanterat. Dom rensade ett nanoakvarium på trådalgsodling på någon vecka hos mig. Sedan dess sätter jag in Physa i alla akvarier jag startar. Dom verkar aldrig bli übermånga som tex kanelbullesnäckor.

              Det är tofsar överallt och staghorn på alla blad. Vad händer när de dör? Förintar de sig själva eller måste de tas bort manuellt?
              Det händer samma sak som med gamla växtdelar. Dom blir POC (Particulate Organic Matter) som snäckor finfördelar till DOC (Dissolved Organic Carbon) som blir mat till bakterier i bottnen/filtret.

              vad händer då om jag slutar byta vatten nu och sen när det lugnat sig så börjar jag igen?
              Precis det du tror. Algerna gillar förändringar. Jag tippar på en fin toffsalgsodling.

              Tänker även på invånarna i karet - känsliga otocinclusar och räkor bl a. Tror ni att det kan vända om jag inte gör något alls utan kör mina 33%iga veckovattenbyten, kör 1 dos PMDD 2 ggn/v och låter allt gro igen under en månad utan att plocka alger och algiga blad?
              Ja jag tror det, men jag avråder starkt från att börja med vattenbyten igen.
              När du slutar med vattenbyten kommer växterna bygga enzymer som gör dom mycket effektivare på att klara låg CO2-nivåer. Dom blir bättre på att ta upp kol och eftersom växter består till 50% av kol så innebär det alltså att dom kommer börja växa mycket bättre - och därmed strippa vattnet på allt dom kommer över. Du kommer behöva skita ner vattnet med PMDD för att dom ska överleva, eller övermata fiskarna (det senare rekommenderar jag *inte*).
              Du ser min tankegång här va? Du är orolig för att dina känsliga fiska ska reagera på höga halter av näringsämnen - men du kommer egentligen ha motsatt problem, för låga näringsnivåer.

              Man byter vatten i sällskapsakvarier för att exportera det man stoppar in iform av fiskmat. Ffiskmaten omvandlas av fiskarna till skit som blir mulm och vattenlösliga syror och näringsämnen som nitrat och fosfat. Höga nitrathalter kan skada fiskar.

              Mycket växter vänder uppochner helt på detta. Ditt akvarium kommer sannolikt ha lägre näringsnivåer än ditt kranvatten(!) pga näringsupptaget hos växterna.

              Känns det fortfarande läskigt att sluta med vattenbyten?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #52
                Ursprungligen postat av defdac
                Det gör dom garanterat. Dom rensade ett nanoakvarium på trådalgsodling på någon vecka hos mig. Sedan dess sätter jag in Physa i alla akvarier jag startar. Dom verkar aldrig bli übermånga som tex kanelbullesnäckor.
                Hade några physa också och de tycker jag är jättefina, var tack vare kanelbullarna jag skaffade Helenorna. Fasiken vad less jag blir nu. Vänta tills jag säkert vet att alla kanelbullarna är utrotade kanske och skaffa physa sen, eller skaffa äppelsnäckor eller andra nu som är för stora för att helenorna ska kunna ge sig på dem.


                Ursprungligen postat av defdac
                Det händer samma sak som med gamla växtdelar. Dom blir POC (Particulate Organic Matter) som snäckor finfördelar till DOC (Dissolved Organic Carbon) som blir mat till bakterier i bottnen/filtret.
                Och om man inte har snäckor som käkar upp dem? Sitter de och ruttnar bort? Jag vet ärligt inte hur jag ska ha möjlighet att manuellt plocka bort alla alger.


                Ursprungligen postat av defdac
                Precis det du tror. Algerna gillar förändringar. Jag tippar på en fin toffsalgsodling.
                Ja jag tror det, men jag avråder starkt från att börja med vattenbyten igen.
                När du slutar med vattenbyten kommer växterna bygga enzymer som gör dom mycket effektivare på att klara låg CO2-nivåer. Dom blir bättre på att ta upp kol och eftersom växter består till 50% av kol så innebär det alltså att dom kommer börja växa mycket bättre - och därmed strippa vattnet på allt dom kommer över. Du kommer behöva skita ner vattnet med PMDD för att dom ska överleva, eller övermata fiskarna (det senare rekommenderar jag *inte*).
                Du ser min tankegång här va? Du är orolig för att dina känsliga fiska ska reagera på höga halter av näringsämnen - men du kommer egentligen ha motsatt problem, för låga näringsnivåer.

                Man byter vatten i sällskapsakvarier för att exportera det man stoppar in iform av fiskmat. Ffiskmaten omvandlas av fiskarna till skit som blir mulm och vattenlösliga syror och näringsämnen som nitrat och fosfat. Höga nitrathalter kan skada fiskar.

                Mycket växter vänder uppochner helt på detta. Ditt akvarium kommer sannolikt ha lägre näringsnivåer än ditt kranvatten(!) pga näringsupptaget hos växterna.

                Känns det fortfarande läskigt att sluta med vattenbyten?
                Svar: stort ja. Skitläskigt. Har inpräntat i ryggraden att man måste byta vatten regelbundet. Klarar helt enkelt inte av att sluta med dem, i alla fall inte än förrän jag provat ett tag till med högre näringsämnen och ev algätande snäckor (har iofs amano som väl ska käka tofsalger men mina verkar inte ha greppat det).

                De gröna prickalgerna, trådalgerna och staghorn borde minska med tiden om jag förstått det rätt med hjälp av att växterna fått mer näring och att karet blir stabilt? Då är det alltså tofsdjävlarna kvar som diggar vattenbyten?

                Funderar på att testa easy carbo trots allt. Lägsta dosen högst, vet dock inte om det gör varken till eller från. Men skulle det funka tillsammans med mina vattenbyten? Läste nånstans att någon blivit rekommenderad att man fyller på vatten då belysningen har släckt och att det kan hjälpa mot tofsalgerna, kan det vara ett alternativ?

                Tack för att ni lägger tid på att förklara. Märker själv att jag är envis vad gäller förändringar men ni ska veta att jag lär mig av det ni skriver och funderar över de förslag ni ger. Är väldigt tacksam!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #53
                  Hej,
                  Nytt filter = nystartat akvarium mer eller mindre. Så du får även mer oordning som du säger.
                  Ännu en orsak att ta det lugnt med vattenbyten!
                  Aktivt kol: Detta är bra för att ta bort eventuella rester av mediciner odyl. Du kan köra det en dag eller 2 men vattnet blir nästan kemiskt rent så du måste tillsätta PMDD rikligt efter att du tar bort det.


                  Alger: Börja se dom som dina vänner! Dom är bra på att ge dig en indikering att allt inte står rätt till så du kan åtgärda problemet. Fixa inte symtomen fixa orsaken! Dessutom hjälper dom växterna att ta hand om exempelvis Ammonium och nitrit vilka båda är skadliga för dina fiskar, mycket mer skadligt en vad Nitrat från PMDD kan bli. Se dina alger som ett substitut för de bakterier du saknar. Dom är bättre en växterna på att hantera Nitrit och Ammonium.


                  Vattenbyten: Styr detta med Nitrit test eller ännu bättre Ammonium test. Byt bara vatten om du börjar få lite höga värden på det.
                  En parentes till detta: Många säger att det är oväsentligt att kontrollera Ammonium eftersom det endast är skadligt för fiskarna om PH är högre en runt 8. Detta är riktigt men Ammonium blir sedan Nitrit vilket är skadligt så om man åtgärdar Ammonium så fixar man också Nitriten. Man motar Olle i dörren.
                  Att man sedan minskar risken för algblomning kanske också är en fördel enligt många.
                  På tal om algblomning. Det finns en risk att du får lite grönvatten! Drabbas då inte av panik och börja med allehanda motdrag som att släcka/minska ljus, etc. Se i stället dessa mikroskopiska alger som dina hjälpredor. Stoppa i stället tillflödet av näring till dom och öka konkurrensen om denna näring.
                  Hur? Minska matningen och i värsta fall fiskbeståndet. Se till att konkurrenterna trivs, dessa är de alger och växter du nu har. Dvs ”mata dina växter” (PMDD)! Se till att dessa får tillräckligt med ljus!


                  Vad jag tycker du skall göra:
                  Skaffa lite snabbväxande flytväxter exempelvis Pistia. Låt dessa täcka 10 – 25% av ytan. Om du har mer kan du få lite syrebrist då dessa förhindrar gasutbytet om dom täcker för mycket och dom förhindrar ljusnedsläppet. Skörda regelbundet! Rotsystemet på pistian befrämjar tillväxten av aeroba bakterier vilka du vill ha eftersom filtret inte innehåller så mycket av dom! Om du har tid så skörda pistian genom att klippa av blad och låt rötterna vara kvar, ta inte bort hela växten om de inte får för stor utbredning.
                  Se till att det finns nog med Nitrat kväve och Fosfat så det räcker till dina andra växter. Mer PMDD alltså. Använd kvävebrist hos dina växter som din mätare för PMDD dosering.


                  Om nu defdac har andra synpunkter en jag så lyssna på honom! Han har mycket mer erfarenhet och kunskap av både akvarieväxter och PMDD en vad jag har. Jag jobbar med övergödda sjöar och vattendrag.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Kansk OT men i alla fall

                    Vattenbyten i akvarier ur ett lite historiskt perspektiv.
                    I tidens begynnelse bytta man vatten regelbundet. Det rekommenderades ett totalt
                    byte en gång i veckan eller oftare. Man höll då mest bara fiskar typ macropod, guldfisk och guppy i små behållare utan växter och matade med brödsmulor.
                    Nästa steg var att introducera växter i dessa behållare kanske bara en bit vattenpest i guldfisk kupan.
                    Man upptäckte då att man inte behövde byta vattnet så ofta.
                    Efter ett tag blev dessa behållare större och fyrkantiga detta sammanföll med att glas blev billigare.
                    Det var dock tjockleken på glaset och därmed priset som bestämde storleken. Ett stort akvarium var då runt 50 l. De flesta under 25.
                    Men även den volymen gjorde att det blev opraktiskt att byta allt vatten! Man började därför introducera mer och mer växter i akvariet. Man upptäckte då att fiskarna överlevde bättre i dessa akvarier en i de som man bytte vatten i konstant. Detta lede till en ny trend som sa att man skulle vara rädd om sitt gamla vatten. Man fyllde bara på det som avdunstade. Många gurus visade upp sina akvarier som varit igång i åratal och hade en i det närmaste pissgul färg. Ju gulare ju bättre! Dessa fungerande akvarier var med dagens mått helt igenväxta med både växter och alger.
                    Efter några år gjorde tekniken framsteg även inom akvariestiken och ljusramper och doppvärmare introducerades. Samtidigt blev glas billigare och man började tillverka större akvarier att stort akvarium var då runt 120 l men det fanns vissa som hade gigantiska på 250 l standard var dock 37 och 54 l.
                    Det var då jag började med akvarier på tidigt 60 tal.
                    Samtidigt eller något tidigare introducerades först lutpumpen med medföljande ”syre sten” och sedan så kallade hörnfilter. Men vattenbyten var fortfarande något man gjorde med gråt i halsen även om man försökte göra det partiellt efter exempelvis medicinering med metylenblått, etc. Lyckligast var man om man bara behövde fylla på.
                    Senare runt 1970 tror jag det var började det slå igenom med partiella vattenbyten. Teorin bakom detta var att det byggdes upp en ansenlig mängd oorganiskt material pga avdunstning. Växter i stor mängd var fortfarande en norm för fina akvarier tillsammans med en algfri FRAMRUTA.
                    Ungefär samtidigt blev det allt vanligare med saltvattensakvarier och därmed en ökad förståelse för vattenkemi vilket i sin tur ledde till mer förståelse för sötvatten. Men allt fler sötvattensakvarier började likna saltvattensburkar och växterna fick ge plats för stenformationer och kanske rötter. Man upptäckte då att fiskarna mådde bättre om man bytte lite av vattnet oftare.
                    Sedan kom revolutionen, Malawi! Växterna åkte ut om inte med akvaristens hjälp så med hjälp av dessa fiskar. Dessa färglada fiskar kunde nu ersätta drömmen om ett revakvarium i vardagsrummet till en bråkdel av priset för ett saltvattensakvarium. Man lärde sig snabbt att vattenbyten var ett måste och filter och powerheads med stor kapacitet var en del av paketet. Lärdomar man tog från saltvattensakvaristiken. Vattenberedningsmedel började dyka upp samt vattentester. Den smarte malawiägaren upptäckte snabbt att Nitrit var en ondska. Man var snabbt på väg mot de gamla guldfisk kuporna och ett vattenbyte i veckan fast fördelat över fler dagar och med en ansenlig mängd Aquasafe för att motverka klorets negativa effekter
                    Det var här jag lämnade akvariehobbyn för att ge mig ut i världen och börja plaska i allehanda biotoper.
                    När jag nu återvänder tycks det som om de flesta har behållit teknik och seder och bruk från Malawi eran men ersatt fisken med platy och kardinaltetror (bildligt talat).
                    Trenden och idealet i dag tycks vara sterila akvarier med kristallklart vatten utan en alg i sikte och med kanske en växt i vart hörn på akvariet. Där man byter 25-50% av vattnet i veckan.


                    Har vi hamnat tillbaks i 1800 talet men med mer teknologi och större akvarier?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • esoxlucius74
                      • October 2009
                      • 493

                      #55
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Vattenbyten i akvarier ur ett lite historiskt perspektiv.
                      I tidens begynnelse bytta man vatten regelbundet. Det rekommenderades ett totalt
                      byte en gång i veckan eller oftare. Man höll då mest bara fiskar typ macropod, guldfisk och guppy i små behållare utan växter och matade med brödsmulor.
                      Nästa steg var att introducera växter i dessa behållare kanske bara en bit vattenpest i guldfisk kupan.
                      Man upptäckte då att man inte behövde byta vattnet så ofta.
                      Efter ett tag blev dessa behållare större och fyrkantiga detta sammanföll med att glas blev billigare.
                      Det var dock tjockleken på glaset och därmed priset som bestämde storleken. Ett stort akvarium var då runt 50 l. De flesta under 25.
                      Men även den volymen gjorde att det blev opraktiskt att byta allt vatten! Man började därför introducera mer och mer växter i akvariet. Man upptäckte då att fiskarna överlevde bättre i dessa akvarier en i de som man bytte vatten i konstant. Detta lede till en ny trend som sa att man skulle vara rädd om sitt gamla vatten. Man fyllde bara på det som avdunstade. Många gurus visade upp sina akvarier som varit igång i åratal och hade en i det närmaste pissgul färg. Ju gulare ju bättre! Dessa fungerande akvarier var med dagens mått helt igenväxta med både växter och alger.
                      Efter några år gjorde tekniken framsteg även inom akvariestiken och ljusramper och doppvärmare introducerades. Samtidigt blev glas billigare och man började tillverka större akvarier att stort akvarium var då runt 120 l men det fanns vissa som hade gigantiska på 250 l standard var dock 37 och 54 l.
                      Det var då jag började med akvarier på tidigt 60 tal.
                      Samtidigt eller något tidigare introducerades först lutpumpen med medföljande ”syre sten” och sedan så kallade hörnfilter. Men vattenbyten var fortfarande något man gjorde med gråt i halsen även om man försökte göra det partiellt efter exempelvis medicinering med metylenblått, etc. Lyckligast var man om man bara behövde fylla på.
                      Senare runt 1970 tror jag det var började det slå igenom med partiella vattenbyten. Teorin bakom detta var att det byggdes upp en ansenlig mängd oorganiskt material pga avdunstning. Växter i stor mängd var fortfarande en norm för fina akvarier tillsammans med en algfri FRAMRUTA.
                      Ungefär samtidigt blev det allt vanligare med saltvattensakvarier och därmed en ökad förståelse för vattenkemi vilket i sin tur ledde till mer förståelse för sötvatten. Men allt fler sötvattensakvarier började likna saltvattensburkar och växterna fick ge plats för stenformationer och kanske rötter. Man upptäckte då att fiskarna mådde bättre om man bytte lite av vattnet oftare.
                      Sedan kom revolutionen, Malawi! Växterna åkte ut om inte med akvaristens hjälp så med hjälp av dessa fiskar. Dessa färglada fiskar kunde nu ersätta drömmen om ett revakvarium i vardagsrummet till en bråkdel av priset för ett saltvattensakvarium. Man lärde sig snabbt att vattenbyten var ett måste och filter och powerheads med stor kapacitet var en del av paketet. Lärdomar man tog från saltvattensakvaristiken. Vattenberedningsmedel började dyka upp samt vattentester. Den smarte malawiägaren upptäckte snabbt att Nitrit var en ondska. Man var snabbt på väg mot de gamla guldfisk kuporna och ett vattenbyte i veckan fast fördelat över fler dagar och med en ansenlig mängd Aquasafe för att motverka klorets negativa effekter
                      Det var här jag lämnade akvariehobbyn för att ge mig ut i världen och börja plaska i allehanda biotoper.
                      När jag nu återvänder tycks det som om de flesta har behållit teknik och seder och bruk från Malawi eran men ersatt fisken med platy och kardinaltetror (bildligt talat).
                      Trenden och idealet i dag tycks vara sterila akvarier med kristallklart vatten utan en alg i sikte och med kanske en växt i vart hörn på akvariet. Där man byter 25-50% av vattnet i veckan.


                      Har vi hamnat tillbaks i 1800 talet men med mer teknologi och större akvarier?
                      Ett helt underbart inlägg för mig som anser mig vara total nybörjare på detta med akvarium!!
                      Nu har jag liksom fått en snabbrepris på utveklingen!

                      Tackar för detta!!

                      (Så känns det lite bättre för mig som håller på att brottas med en liten hinna på ytan och alg-fläckiga växter.. fast fiskarna mår väldigt bra!! Å det är kanske huvudsaken?!)
                      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av esoxlucius74
                        (Så känns det lite bättre för mig som håller på att brottas med en liten hinna på ytan och alg-fläckiga växter.. fast fiskarna mår väldigt bra!! Å det är kanske huvudsaken?!)
                        Skratt
                        Jag kanske kunnat förenkla det hela och sagt "bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!" Jag tror faktiskt jag skall ändra min underskrift till det!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #57
                          Tack bossep för dina svar. Kan säga att jag är sjukt nära att ge upp hela akvaristikgrejen just nu. Är sjukskriven och skaffade akvarium för ett intresse som dessutom är lugnande och jag känner mig inte ett dugg lugn. Har varit strul från dag 1 med nya saker efter varandra hela tiden. Och nu detta. Intressant med historien genom tiderna! Mitt första jobb var i en akvarieaffär i slutet på 80-talet och då fick jag lära mig att man böt vatten som oftast varannan vecka men oftast 1 ggn/mån vilket jag tyckte var lagom. Fick en chock när jag drog igång hobbyn igen och det ska bytas varje vecka. Men men.

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Hej,
                          Nytt filter = nystartat akvarium mer eller mindre. Så du får även mer oordning som du säger.
                          Ännu en orsak att ta det lugnt med vattenbyten!
                          Aktivt kol: Detta är bra för att ta bort eventuella rester av mediciner odyl. Du kan köra det en dag eller 2 men vattnet blir nästan kemiskt rent så du måste tillsätta PMDD rikligt efter att du tar bort det.
                          Har redan bytt vatten idag. Hoppas det finns nog mycket goda bakterier i gruset kvar så att det inte brakar ihop helt nu. Och då hoppar jag kolet.


                          Ursprungligen postat av bossep
                          Alger: Börja se dom som dina vänner! Dom är bra på att ge dig en indikering att allt inte står rätt till så du kan åtgärda problemet. Fixa inte symtomen fixa orsaken! Dessutom hjälper dom växterna att ta hand om exempelvis Ammonium och nitrit vilka båda är skadliga för dina fiskar, mycket mer skadligt en vad Nitrat från PMDD kan bli. Se dina alger som ett substitut för de bakterier du saknar. Dom är bättre en växterna på att hantera Nitrit och Ammonium.
                          Vänner är kanske att ta i eftersom de förstör mina växter men jag förstår resonemanget. Tack för förklaringen.


                          Ursprungligen postat av bossep
                          Vattenbyten: Styr detta med Nitrit test eller ännu bättre Ammonium test. Byt bara vatten om du börjar få lite höga värden på det.
                          En parentes till detta: Många säger att det är oväsentligt att kontrollera Ammonium eftersom det endast är skadligt för fiskarna om PH är högre en runt 8. Detta är riktigt men Ammonium blir sedan Nitrit vilket är skadligt så om man åtgärdar Ammonium så fixar man också Nitriten. Man motar Olle i dörren.
                          Att man sedan minskar risken för algblomning kanske också är en fördel enligt många.
                          På tal om algblomning. Det finns en risk att du får lite grönvatten! Drabbas då inte av panik och börja med allehanda motdrag som att släcka/minska ljus, etc. Se i stället dessa mikroskopiska alger som dina hjälpredor. Stoppa i stället tillflödet av näring till dom och öka konkurrensen om denna näring.
                          Hur? Minska matningen och i värsta fall fiskbeståndet. Se till att konkurrenterna trivs, dessa är de alger och växter du nu har. Dvs ”mata dina växter” (PMDD)! Se till att dessa får tillräckligt med ljus!
                          Hur ofta kan dessa vattenbyten handla om? Hur mycket? Vid hur mycket ammonium? Vilket ammoniumtest är bra? Och hur doserar jag pmdd? Jag matar väldigt sparsamt redan och tycker redan att antalet invånare känns lite... (Förlåt att jag bråkar.) Ljus har jag 0,3 w/h + reflektorer - har inte möjlighet att utöka.


                          Ursprungligen postat av bossep
                          Vad jag tycker du skall göra:
                          Skaffa lite snabbväxande flytväxter exempelvis Pistia. Låt dessa täcka 10 – 25% av ytan. Om du har mer kan du få lite syrebrist då dessa förhindrar gasutbytet om dom täcker för mycket och dom förhindrar ljusnedsläppet. Skörda regelbundet! Rotsystemet på pistian befrämjar tillväxten av aeroba bakterier vilka du vill ha eftersom filtret inte innehåller så mycket av dom! Om du har tid så skörda pistian genom att klippa av blad och låt rötterna vara kvar, ta inte bort hela växten om de inte får för stor utbredning.
                          Se till att det finns nog med Nitrat kväve och Fosfat så det räcker till dina andra växter. Mer PMDD alltså. Använd kvävebrist hos dina växter som din mätare för PMDD dosering.

                          Vad är det för skillnad på Pistia och andmat? Tänkte eftersom jag blev rekommenderad att ta bort alla flytväxter på grund av att de skuggar ljuset (har bara 0,3 w/l + reflektorer) och att de drar för mycket näring. Men Pistia kanske är bättre?
                          Jag kör nu dubbeldos PMDD och det känns redan jättemycket med tanke på ringa ljus och inge CO2 - menar du mer än så?


                          Jag är inte riktigt redo att skippa vattenbyten helt om jag ska vara ärlig. Känner mig fortfarande för osäker och har alla varningar om det viktiga med vattenbyten för hårt inpräntat. Kollade också hur det funkar med low-tech men det verkar väldigt avancerat med viss botten och helt andra förutsättningar än de jag har. Har precis investerat i ett nytt filter dessutom. Jag har just nu främst två funderingar - dels att skaffa algätande snäckor sen när kanelbullarna äntligen är väck och att trots allt testa med easy carbo - men då halvdos (om nu vallisnerian och javaormbunken pallar det?). Har även försiktiga funderingar att skippa vattenbytena men känner mig för räddharad och skrämd av alla som skriker "nej nej". Än. Jag ska fortsätta kolla runt och fundera.

                          Jag är inte ute efter ett kliniskt rent akvarium, lite alger har jag inget emot men som det ser ut nu är inget roligt alls. Jag vill ha ett kar där växter och fiskar trivs, där alger inte gör det och där det är så lite krångel som möjligt. Typ så.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #58
                            Låt mig skriva lite mer I stället för att citera dig.
                            Akvarier är lugnande och det är en underbar hobby. Men ibland kan man drivas till desperation!
                            I ditt fall kanske du vill lite för mycket för fort. Att få ett balanserat akvarium tar lång tid och ett visst tålamod för att sedan rubbas av någon anledning. I ditt fall så tror jag att medicineringen ställde till det och du har jagat spöken sedan dess. Inte kul och det kan driva en till vansinne! Vad var det du medicinerade emot och vad använde du?
                            Tester, jag vet faktiskt inte vad som är bäst JBL skulle jag tro men andra vet nog det bättre. Jag letar faktiskt själv efter bra dropptester för fältbruk. Hur som hälst skulle jag strunta i allt vad tester heter om jag vore som du. Jag tror du har byggt upp en hel del fingertoppskänsla, lita på ditt eget omdöme.
                            Titta på dina fiskar och växter, dessa ger dig bättre svar en någon test. Om fiskarna ser ut att trivas och inte ändrar beteende så är det nog OK med dom. Kolla växterna, om dom inte visar brist på något så kommer dom igång. Om dom däremot visar på någon brist får du öka gödningen. Om fiskarna inte visar några tecken på stress så är mängden gödning OK. I ditt akvarium borde det inte vara några problem med dubbel dos PMDD.
                            Vattenbyten, var kärring mot strömmen och dra ned på det ett tag! Det funkade förr och funkar nu med så mycket växter som du har! Jag håller med defdac att ditt akvarievatten mycket väl kan vara näringsfattigare en ditt kranvatten. Varför skall du då byta det?
                            Pistia och andmat. Kanske defdac och jag har delade meningar angående flytväxter men jag tänker så här. Andmat (Lemna) är svårhanterliga Pistia eller som den kallas musselblomma är betydligt enklare att hantera. Båda ger samma resultat det vill säga stryper ljus och syre men tar upp en otrolig mängd näring.
                            Detta betyder i sin tur att du inte behöver oroa dig för höga kväve halter. Pistian kommer att konkurrera med dina andra växter om näring men framför allt med algerna om ammonium kväve och du kommer att se en relativt snabb tillbakagång på dessa. När sedan algerna gått tillbaks kan du decimera Pistia beståndet eller öka mängden PMDD. Då tar dina andra växter fart. Hänger du med?
                            Om jag vore som du skulle jag:
                            Inte byta vatten på en månad
                            Fortsätta med dubbel dos PMDD
                            Inte röra filtret
                            Mata som vanligt
                            Införskaffa lite Pistia vilken jag skulle hålla efter lite då och då
                            Tejpa fast en bild på akvariet som det ser ut nu på akvariet och se hur det förändras
                            Njut av ett fint akvarium som störs till en del av vissa alger. Alternativt ta semester från akvariebestyr ett tag och låt skiten bara stå där ett tag.
                            Eftersom defdac inte gör reklam för sin blog så gör jag det. Där finns bland annat följande:
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #59
                              Jadu Bosse, inte minns jag att det var så här jobbigt när jag hade kar i en femårsperiod för 20 år sedan.
                              Jag har haft blandade sjukdomssymptom i karet - fiskarna kliar sig, siktar då mot gälarna. Inte alla, inte ofta, inte många gånger men de får ryck ibland. De tre fjärilar jag försökt mig på fick även sår. Tre kuhliiålar har dött utan några direkta symptom och två rubingurami har gått hädan - utöver några sporadiska klianden började de lägga sig mer och mer på botten, sluta äta efter några dagar och sedan dö. De 8 otocinclusar och 10 kardinaler jag haft sedan nästan i början (tidigare än de som dött) kan klia sig nån gång men inget annat har hänt, har även tre mosaik som jag haft några månader (som kliat sig) och 8 amanoräkor sedan en månad som inte visat på något hittills. Så jag jagade förklaringar och körde ektozon ett bra tag mot ev parasiter och sen två omgångar eSHa 2000 för att "täcka in allt". Men det gjorde inget bättre.

                              Jag har inte bråttom utan låter dem allt ta tid på sig men det var så trist nu när jag började få ordning på växterna och svärdplantorna äntligen började växa sig lite höga och ge hopp om att någon gång täcka innefilter och annat - så kom algerna. Jag skulle kunna tänka mig att byta mindre vatten/mer sällan men har svårt med tanken att sluta helt. Har läst för mycket åthutningar om det. Skulle man kunna tänka sig 25 % varannan vecka i stället för 33% varje? Skulle det göra nån skillnad eller måste jag helt sluta med vb för att det ska få någon effekt? Att inte byta vatten nu dessutom när jag bytt ytterfilter - hur skulle det bli med nitrit etc? Ska jag hälla i dubbel dos PMDD/v även om jag inte gör vattenbyten? Om jag drar ner på vattenbyten - är det fortfarande aktuellt med easy carbo?

                              Förlåt en dum fråga men varför ska jag öka näringsdosen (PMDD) och sedan tillsätta växter (Pistian) för att den ska ta upp en otrolig mängd näring? Räcker det inte med att öka näringen mindre då?

                              Jag tar bilder regelbundet och följer utvecklingen. Bara på kul lägger jag med en bild på starten i början av juni och nu (men jag gillar färgerna mer i starten...). Edit: när jag ser bilderna förstår jag att det går åt liiite mer näring nu men ändå har jag hållt mig till samma dos från start - där trillar poletten ner gällande det lite grand.

                              Är för trött för att kunna tänka klart märker jag, jag återkommer imorrn när hjärncellerna förhoppningsvis är på plats igen.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av vickson; 21 October 2010, 23:37.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av vickson
                                Jadu Bosse, inte minns jag att det var så här jobbigt när jag hade kar i en femårsperiod för 20 år sedan.
                                Jag har haft blandade sjukdomssymptom i karet - fiskarna kliar sig, siktar då mot gälarna. Inte alla, inte ofta, inte många gånger men de får ryck ibland. De tre fjärilar jag försökt mig på fick även sår. Tre kuhliiålar har dött utan några direkta symptom och två rubingurami har gått hädan - utöver några sporadiska klianden började de lägga sig mer och mer på botten, sluta äta efter några dagar och sedan dö. De 8 otocinclusar och 10 kardinaler jag haft sedan nästan i början (tidigare än de som dött) kan klia sig nån gång men inget annat har hänt, har även tre mosaik som jag haft några månader (som kliat sig) och 8 amanoräkor sedan en månad som inte visat på något hittills. Så jag jagade förklaringar och körde ektozon ett bra tag mot ev parasiter och sen två omgångar eSHa 2000 för att "täcka in allt". Men det gjorde inget bättre.
                                Håller med det var enklare förr, troligtvis för att man viste mindre eller att man ställde mindre krav.
                                Kanske har det lite med kamrattryck att göra också? För pulade man själv eller i bästa fall inom akvarieföreningen nu har man en stor kamrat grupp på Internet på både gott och ont.
                                Det här med fiskdöd förundrar mig och jag har inget bra förslag på det! Detta är något jag skulle vilja studera närmare. Min dotterson och dotter hade problem med fisk från vissa leverantörer i början men efter att dom bytt ”fiskleverantör” så är burken starkt överbefolkad! Jag vill inte skriva vad jag tror…
                                Ektozon är enligt mig och många andra ”snakeoil” vanligt jodfritt salt fungerar lika bra. Jag använder det bla i min tilapia odling.
                                eSHa 2000 har jag ingen erfarenhet av men eftersom dina fiskar dog I alla fall kanske det hamnar I samma kategori?


                                Ursprungligen postat av vickson
                                Jag har inte bråttom utan låter dem allt ta tid på sig men det var så trist nu när jag började få ordning på växterna och svärdplantorna äntligen började växa sig lite höga och ge hopp om att någon gång täcka innefilter och annat - så kom algerna. Jag skulle kunna tänka mig att byta mindre vatten/mer sällan men har svårt med tanken att sluta helt. Har läst för mycket åthutningar om det. Skulle man kunna tänka sig 25 % varannan vecka i stället för 33% varje? Skulle det göra nån skillnad eller måste jag helt sluta med vb för att det ska få någon effekt? Att inte byta vatten nu dessutom när jag bytt ytterfilter - hur skulle det bli med nitrit etc? Ska jag hälla i dubbel dos PMDD/v även om jag inte gör vattenbyten? Om jag drar ner på vattenbyten - är det fortfarande aktuellt med easy carbo?
                                Vattenbyten: Vill svara med en motfråga. Varför byter man vatten i ett akvarium?

                                Fillter och vattenbyten. Det du vinner med att byta vatten är att risken för en Nitrit spik inträffar. Detta inträffar när bakterier inte omvandlar nitrit till nitrat. Det finurliga i detta är att nitrit kommer att andra bakterier omvandlat ammonium till just det nitrit. Dessa förökar sig snabbare en de andra så nitratmakarna hinner inte med. Nu är du emellertid så lyckligt lottad så du har en massa alger och växter som drar i sig Ammonium så det bör inte bli någon nitritspik i ditt fall, speciellt om du har lite Pistia snurrande på ytan. Detta med kväve cykeln och dess funktion är fortfarande relativt kontroversiellt och jag kan nog bli motsagd av många (som kanske har rätt) mina råd är baserade på icke vetenskapliga grunder, dessa är baserade på praktiskt arbete.
                                Jag är ingen vän av easy carbo men jag TROR du måste ha någon kol källa. Jag skulle nog satsa på någon form av CO2 lösning, men det vill du ju inte så..



                                Ursprungligen postat av vickson
                                Förlåt en dum fråga men varför ska jag öka näringsdosen (PMDD) och sedan tillsätta växter (Pistian) för att den ska ta upp en otrolig mängd näring? Räcker det inte med att öka näringen mindre då?
                                Eftersom du är trött och irriterad på alger så fungerar det snabbare med en snabbväxande växt såsom Pistia vilken också är bra på att ta åt sig kväve i Ammonium form. Törs jag säga att Pistia står närmare en alg en vad en svärdsplanta gör? Mer opurtunist med andra ord. Vad jag försöker säga är att Pistian snor näringen från algerna men du måste tillsätta mer näring för att Pistian skall växa och för att det skall bli något över till de andra växterna. Glöm inte att PMDD innehåller en massa mer en Kväve, Pistian soppar i sig mycket av det också!


                                Ursprungligen postat av vickson
                                Jag tar bilder regelbundet och följer utvecklingen. Bara på kul lägger jag med en bild på starten i början av juni och nu (men jag gillar färgerna mer i starten...). Edit: när jag ser bilderna förstår jag att det går åt liiite mer näring nu men ändå har jag hållt mig till samma dos från start - där trillar poletten ner gällande det lite grand.
                                Gapskrattar! Där ser du! Bra med före och efterbilder!

                                Ursprungligen postat av vickson
                                Är för trött för att kunna tänka klart märker jag, jag återkommer imorrn när hjärncellerna förhoppningsvis är på plats igen.
                                Och det tror du hjälper? Inte hos mig i alla fall. Ju mer man tror sig begripa ju mer begriper man att man inte förstår! Kul va?

                                PS (Till mig själv) Om defdac och andra experter följer det här säger dom nog. KISS ”Keep It Simple Stupid”. Döna på med PMDD och CO2 byt sedan x % vatten var vecka utifall det finns lite kväve och fosfor kvar så är det riskfritt. Ligger något i det!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...