Althernanthera cardinalis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    De äldre delarna kommer inte bli fina bara för att de nya skotten börjat se fina ut. Du måste vänta tills du kan trimma bort de fula delarna.
    Eller har det inte skett någon förbättring menar du nu?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #17
      Den är fin i toppen hela tiden men dom äldre bladen som var fina föra veckan blir gröna och täckta med alger och skruvar sig lite om du tittar på mina bilder så ser man hur den ser ut.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Får den något kalium nu när du slutat med KNO3?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Rickard p
          • November 2009
          • 115

          #19
          Jag dosserar bara dom andra två KH2-PO4 och K2SO4 plus micro och har i lite magnesium också , Fick en lista av vatten verket på analysen tydde det på för lite magnesium som jag mata in i haakas program och blandat i en flaska dosserar hälften av det rekomenderas .
          Lånade ett järn test för 2 månader sedan enligt det så behöver jag mer järn var alldeles för dåligt provade då att göra en starkare stam lösning men micro vätskan körde dubbelt då fick jag utslag på skalan med då blir det väll för mycket av något annat eller kan man göra så ?.
          Har skickat efter järn och fosfat test nu .

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Svårt att säga något alls nu när du börjat justera alla parametrar individuellt. You're on your own =) Bara att justera en parameter i taget tills du tycker att växten hoppar igång. Ännu mer jobb om det är ämnen det blir för mycket av, tex nitrat eller ev. magnesium.

            Men det är garanterat inte mikronäringen eller ljuset med tanke på växterna runtomkring. Det är något makroämne dom trilskas, dvs du behöver bara laborera med MgSO4, K2SO4, KNO3 och KH2PO4.

            Är du *helt* säker på att de där fina nya bladen du har just nu på Althernantheran kommer bli så där skruttiga som de är längre ner? Anledningen att jag frågar är att de äldre bladen ser ut som nitratförgiftning som blivit på *nya* blad som nu är gamla. Det skulle betyda att om du kan bibehålla de nya bladen vid god vigör utan att dom skrumpnar ihop så tror jag inte att dom kommer bli sådär förvridna som bladen längre ner. (Jag är faktiskt ganska säker på det)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Rickard p
              • November 2009
              • 115

              #21
              Mg har jag kört över 6 månader men har nu slutat med det ca en månad efter jag sluta men kno3 jag plocka bort alla fula blad och nu efter en vecka ser man ett av dom finna bladen har skruvat ihop sig ?.

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                #22
                Krulliga blad på Althernantheror kan tyda på för mycket nitrat om du har mjukt vatten har jag fått berättat för mig...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  (Om det är pga nitrathalten så måste det alltså bero på mycket fisk/matning och inte KNO3..)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Rickard p
                    • November 2009
                    • 115

                    #24
                    Har nu mätit lite till No3=5 ,No2 =0 , Po4 =1,2 , Fe 0,05 ,KH 2,5 PH 6,4 GH 4
                    Diskusarna går i ett annat kar nu där av låg nitrat enligt Fosfat testet ligger det alldeles för högt kan det vara det som spökar eller för lite Järn i flaska tre som micro flaskan är i blandat kan man öka dosen micro ämnen så järn halten åker up i dag blandar jag i 25ml gram i 0,5 l pet flaska man kanke kan köra 40ml i en pet .
                    Mitt vatten är mycket mjukt jag ska väll köra Nitrus i stället för micro, kan det göra att dom krullar sig .
                    Dom har blivit finare sista vekan när bara malarna är kvar :
                    Har fått små prikar genomskinliga som som knapnåls huvuden är det snäkor ?.

                    Kommentar

                    • Rickard p
                      • November 2009
                      • 115

                      #25
                      Jag glömde skriva mätvärderna är 24 timmar effter vb och dossering av pmdd

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag tycker värdena ser mycket bra ut. Små knappnålshål kan vara kaliumbrist, men det kan vara svårt att undvika på äldre blad på t ex Hygrophilor. Är inga växter bleka på nya skott borde järn/mikrohalten vara bra.

                        Jag har ungefär samma hårdhet som du och jag tycker ändå att jag ser bättre resultat med Mikro+, men som sagt. Har du inga bleka nya blad så har du ingen mikrobrist.

                        Även om värdena ser bra ut från vattentesten så är det inte säkert att dom visar rätt, men sålänge dom visar låga värden så brukar det åtminstone inte vara för mycket av något.

                        Fortsätter Althernanteran att krulla sig på äldre blad eller har det blivit bättre?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Rickard p
                          • November 2009
                          • 115

                          #27
                          Dom ser mycket bättre ut nu men dom äldre bladen blir lite ljus rosa och får lite svarta alger .
                          Kör haakas recept ska man prova dra ner på fosfaten lite du kör väll 10:1 .
                          Apropå prickarna är det som små ägg som sitter under bladen och är genomskinliga som någon lagt ägg där ?.
                          Funderar på att köpa röd Rotala är den lika kräsen på nitrat ?.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Dom ser mycket bättre ut nu men dom äldre bladen blir lite ljus rosa och får lite svarta alger .
                            Med nitratnivåer runt 5 ppm tror jag att det kommer bli allt finare. Om äldre blad får prickalger osv så är det förmodligen tecken på lite för lite ljus.

                            Kör haakas recept ska man prova dra ner på fosfaten lite du kör väll 10:1 .
                            Japp jag kör 10:1 NO3:PO4.

                            Apropå prickarna är det som små ägg som sitter under bladen och är genomskinliga som någon lagt ägg där ?.
                            Hmm, ja alger brukar sällan/aldrig sätta sig under bladen.

                            Funderar på att köpa röd Rotala är den lika kräsen på nitrat ?.
                            Nope. Ludwigia glandulosa är också lite kinkig med nitrat dock, och den liknar A. reineckii ganska mycket.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Rickard p
                              • November 2009
                              • 115

                              #29
                              Mycket tack för svaren .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...