world's largest planted aquarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Värt att tänka på - både för mig och andra som är gamlingar och de som beter sig som sådana
    Vi får nog gå på kurs i kommunikations teknik och lära oss skriva sånt vi inte begriper på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Förslaget var ju som sagt bara ett skämt.
      Nej:
      Gubbkluben: Min tanke var sisåhär. Jag är konfunderad över många saker inom den moderna akvaristiken. Men framför allt över nitrit nojan.
      Jag kan inte förstå hur plötsligt det man för såg som tåliga ”nybörjar” fiskar såsom guppy och gurami helt plötsligt måste behandlas som de känsligaste saltvattensfiskar, varför?
      Dessutom tycks det som om de flesta nya akvarister drabbas av massiv fisk död, varför?
      Gjorde vi inte samma misstag som de när vi började? Övermatning, För mycket fisk under uppstart, etc. Men dog våra guppy och svärdbärare för det? Inte mina i alla fall. Jag säger inte att allt var bättre förr, tvärs om. Kunskapsnivån hos många unga och nya akvarister är betydligt bättre en den vi hade när vi började. Framför kanske inom filter och vattenkemi. Eller kan det vara så att vi hade mer ”fingertopps känsla” Då vi inte hade en massa kemiska preparat och sofistikerade analysmetoder.
      Men jag tror inte det skulle fattas delade meningar bland gubbarna här på zoopet. Vi har säker några käpphästar vi kan slåss över!
      Jag är ledsen, men antingen tycker man att det ligger något i det man säger och står för det eller så skyller man ifrån sig efteråt med att det man säger bara är på skämt. Ja det var skämtsamt sagt, men bossep spinner ju vidare på idén vilket gör att eftersmaken blir en gnutta bitter när man inser att han faktiskt bara skulle vilja diskutera med "sina likar" helt från sina egna premisser - och inte riskera att tappa ansiktet (eller vad det nu handlar om) framför en fjortis med betydligt mer gediget komihåg av skolkemin.

      Jag är oändligt less på den attityden eftersom det visar på total avsaknad av ödmjukhet och luktar elitism.

      Kombinationen av gammalt och nytt däremot är väldigt knorrigt, och i din fusionen kan det hända otroliga saker. Men det funkar inte om vissa inte kan kliva av sina höga hästar och försöker minnas varifrån den där ovärderliga "fingertoppskänslan" faktiskt kommer ifrån..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #33
        just nu känns mitt 112l som en droppe i havet

        Men oj vilket häftigt rum!! Där sitter man nog i timmar. Karet ser ju helt fantastiskt ut

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Nej:



          Jag är ledsen, men antingen tycker man att det ligger något i det man säger och står för det eller så skyller man ifrån sig efteråt med att det man säger bara är på skämt. Ja det var skämtsamt sagt, men bossep spinner ju vidare på idén vilket gör att eftersmaken blir en gnutta bitter när man inser att han faktiskt bara skulle vilja diskutera med "sina likar" helt från sina egna premisser - och inte riskera att tappa ansiktet (eller vad det nu handlar om) framför en fjortis med betydligt mer gediget komihåg av skolkemin.

          Jag är oändligt less på den attityden eftersom det visar på total avsaknad av ödmjukhet och luktar elitism.

          Kombinationen av gammalt och nytt däremot är väldigt knorrigt, och i din fusionen kan det hända otroliga saker. Men det funkar inte om vissa inte kan kliva av sina höga hästar och försöker minnas varifrån den där ovärderliga "fingertoppskänslan" faktiskt kommer ifrån..
          Jag ger mig du vinner! Jag var dödligt seriös över gubbklubben!
          Du har rätt och jag har fel!
          Ber dig så mycket om ursäkt om jag stampat på en öm tå!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #35
            Oj, läste inte hela tråden men visst var det det länken med det häftiga akvariet som det handlade om här? Iaf svarade jag på det.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Linleli,
              du svarade helt rätt! Jag och andra har av någon anledning kidnappat tråden och gjort den till något helt annat.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Defdac,
                Om du har något rent personligt emot mig så kanske vi kan ta det på ett PM?
                Då slipper andra reta sig på ”vår diskussion”. Om du tycker att detta är fegt så kanske vi kan ta det i någon ny eller gammal OT tråd?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #38
                  Ursprungligen postat av Lineli
                  Oj, läste inte hela tråden men visst var det det länken med det häftiga akvariet som det handlade om här? Iaf svarade jag på det.
                  Dessa gubbar och deras OT-prat, speciellt Herr Fohrman som borde föregå med gott exempel och följa reglerna.

                  Jag tror vi skulle behöva ett sådant kar nu så alla kunde sitta och titta åt varsitt håll.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Jag tror vi skulle behöva ett sådant kar nu så alla kunde sitta och titta åt varsitt håll.
                    Bra idé

                    Vad gäller det stora och snygga akvariet så tycker i alla fall jag att det är lite synd att det blandats så friskt i det - men det är kanske bara jag som föredrar biotopakvarier

                    PS - se i fortsättningen till att hålla er till ämnet - övriga inlägg deletas
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 June 2010, 08:50.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                      Vad gäller det stora och snygga akvariet så tycker i alla fall jag att det är lite synd att det blandats så friskt i det - men det är kanske bara jag som föredrar biotopakvarier
                      Jag är ju av samma åsikt, men frågan är om vi nordbor är lite "extrema" i denna åsikt, framförallt gemfört med asiater. Vet inte hur det är nere i Europa?

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      PS - se i fortsättningen till att hålla er till ämnet - övriga inlägg deletas
                      Hmm, jag la ner efter de första växlingarna, brukar inte tillför något.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #41
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Jag är ju av samma åsikt, men frågan är om vi nordbor är lite "extrema" i denna åsikt, framförallt gemfört med asiater. Vet inte hur det är nere i Europa?
                        Det känns som att man i Asien inte alls har samma fokus på det. Stämmer det?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag är ju av samma åsikt, men frågan är om vi nordbor är lite "extrema" i denna åsikt, framförallt gemfört med asiater. Vet inte hur det är nere i Europa?
                          Nja, jag tror man måste skilja mellan den vanlige akvarieägaren och nörden. Nördar som jag (och du då) föredrar helt klart mer biotopliknande akvarier, medan det kanppast är så viktigt för den vanlige akvaristen. Samma inställning gäller nog i alla fall i den norra halvan av Europa
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Kjell, såg du vilken jädra frän tidsangivelse du fick i ditt inlägg?

                            Nu - blir inlägget deliiitat...

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Kulturella inredningar

                              Det är helt klart en kulturell skillnad över värden.
                              I Asien tror jag man är mer experimentella. Kommer inte de flesta avarter och brokigheter därifrån?
                              I USA är nog biotoper endast för riktiga nördar! Resten handlar nog fisk på mallen efter hur färgerna matchar gardinerna.
                              Här i Guatemala där vi har biotoperna i slask diket är det blå och röd sand blandat, samt snygga plastväxter gärna i kombination med en plast dödskalle som skrattar med hjälp av luftbubblor.
                              En liten snurrande undervattens discokula är sista skriket. Sedan har man ett stim neontetror tillsammans med en slöjstjärt och en liten ”brokig oscar” simmandes runt. Troligtvis köper man ny fisk när man handlar mat.
                              Svenskar och tyskar samt i mellan och runtomkring gillar nog mer biotop liknande då man ofta är intresserad av beteende samt vill ha en bit djungel hemma i vårt kalla klimat. Det är exotiskt.
                              Själv gillar jag biotoper av en enda anledning. Jag är lat!
                              Min erfarenhet har lärt mig att om man håller växter och fisk från samma ställe så blir det ofta lättskött.



                              Oups, sa jag för mycket nu?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #45
                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Kjell, såg du vilken jädra frän tidsangivelse du fick i ditt inlägg?

                                Nu - blir inlägget deliiitat...
                                Det är värt att vara kvar!

                                bosse: Precis hur jag uppfattat läget men jag saknar ju fältstudier.

                                Byter man vatten och städar i ett sådant kar eller litar man på balans? Jag tar nog jobb annars.
                                Senast redigerad av VisualDarkness; 22 June 2010, 22:25.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...