Hjälp behöves av kunniga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leatherface
    • June 2010
    • 11

    Hjälp behöves av kunniga!

    Hejsan!
    Skulle vilja säga att jag är en novis inom detta med akvarium. Finner det sjukt kul och försöker läsa in mig så mycket som möjligt, överallt! (Lägger tråden här för jag tycker den berör såpass många punkter!)

    Men stött på ett problem.
    Jag har alger och får inte väck dem, fiskarna trivs hur bra som helst!
    Algerna är de vanliga gröna och nåt svart som täcker alla stenar och bakgrund, dock inga tofsar och grusen är inte drabbad, endast stenarna och bakgrunden! Kör vattenbyte på 20% varje söndag, men går bara ett par dagar så känns vattnet "grönaktigt". Kollar igenom filterna 2 ggr per vecka med några dagars mellanrum, dock ej i samband med vattenbytet.

    Värdena:
    PH: ca 6,8
    GH: ca 7-7,5
    KH: ca 3-4
    NO2: så gott som noll.
    NO3: 100-150 mg3/L

    Ljus:
    TL-D 30W/54-765 (grönaktigt ljus).
    TL-D 30W (står ej mer, men blå/lila-aktigt ljus).
    Har tänt 8 timmar per dygn, borde jag höja till 10 timmar? Har testat mig fram genom att sänka 1-2 timmar per månad, var uppe i 14 timmar först. Så hållt på med att kämpa mot algerna i över tre månader nu. Inget solljus når karet!

    Tanken är på 230L. Har främst Malawi men det går även två Guldsömciklider där. De verkar klara sig bra och har lekt(yngel som gömmer sig lite här och där ). De andra fiskarna är pansarål, kaligono, mari gold, scalare och siamesiska algätare... tror praktbotian är uppäten, inte sett han på ett tag.
    (Planer finnes för ett 720L, vet att mina har snart växt ur karet, ska bara få rätt på denna skiten först!)

    Jag matar måttligt och blandad kost!

    Växterna har fått ta enormt mycket stryk upptill, men rötterna sprider sig som pesten under grusen! Växter jag har är:
    -skruvvallisneria
    -Vanlig vattenormbunke (en vid ytan och en liten i grusen)
    Båda ovan ny inköpta!!!
    de andra växterna är: Anubias, Javaormbunke, svärdplanta och Tjockblad.
    Är inte 100% exakt namn, en del är ju väldigt lika på bilderna. (så har man ju slängt lappen med deras namn på )

    Har även börjat använda Aquatic super-gro(innehåller: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium), för att få fart på växterna. Så de slukar Nitratet som är högt!

    Här är karet:
    Nystartat:

    Observera att rose-tetrorna och en av scalarerna inte finns kvar idag.

    Svarta på krukan, observera nederkanten är den färgen krukan ska ha!


    Min pansarål, Siv:


    Mer på det tråkiga, se stenen i bakgrunden som är vit undertill, svart ovanpå. Samt hur växten mår...


    Så som jag försöker få bukt på det idag är att få upp växterna, med gödningsmedel och två nya snabbväxande planter som kan konkurrera ut algerna. Tankegångar går till för mycket fisk för karet, har bra bakteribalans men ingen tar hand om nitratet, därmed kommer algerna...

    Tror jag fått med all info som man kan tänka sig, även bilder. Hoppas någon därute tar tid sig att kolla och svara!
    MvH Leatherface!
    Senast redigerad av Leatherface; 01 June 2010, 19:04.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Udda mix med guldsöm och scalare...
    Nåja, du märker när du behöver juster det.

    Hur länge har du haft karet igång om du har nitrit så verkar det inte inkört eller så har du för litet filter eller så rensar du botten för mycket.

    Jag noterar att du har mest långsamväxande växter. De reagerar inte mycket på extra näring.

    Du skriver inte mycket om vattenbyten. Hur mycket hur ofta?

    Med de fiskar du har måste du mata i en hel del protein misstänker jag.

    Sakerna ovan tror jag är förklaringen. För mycket långsamväxande växter. För mycket fisk => för mycket mat. Eventuellt för få och för små vattenbyten, men det vet jag ej.
    Checking out...

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      *OT* Jag kan inte alls svara på din fråga men jag måste bara säga att din Siv var så fin :-) Jag håller på att starta upp ett Malawi kar och ska fuska lite och ha en eller två öronålar. De är så fina tycker jag (och min son tycker att de är störtcoola... hehe). Och Siv - vilket härligt namn... :-)
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Leatherface
        • June 2010
        • 11

        #4
        Dre: Japp, redan hört med en som kan ta över guldsöm och skalarerna om det skulle behövas. De fick mycket stryk i början, men nu har de tuffat till sig och alla fenor är hela igen.

        Vanlig vattenormbunke ska växa snabbt:
        http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1
        Därför jag köpte den...

        Och jag har nitrat, inte nitrit...

        Jo jag skrev: "Kör vattenbyte på 20% varje söndag, men går bara ett par dagar så känns vattnet "grönaktigt". Kollar igenom filterna 2 ggr per vecka med några dagars mellanrum, dock ej i samband med vattenbytet."
        Nästan överst i mitt första-inlägg.

        Har en sådan här tank:
        Ferplast pet supplies. Discover Ferplast, you'll find a wide range of products and accessories for your pets: cats, dogs, birds, and much more!

        Med en Bluwave 07 pump, 900l/h, som ingick.

        Ja de får ciklidmat på burk, samt varannan dag får de räkor eller mygglarver. Allt äts upp direkt... Botten har jag inte behövt städa, ser så fin ut så... Tagit botten en gång ordentligt, då fick jag upp en hel del finkornigt material.

        Haft igång karet sedan början av året. Tog två månader, sedan börja detta komma. Dock har det varken ökat eller minskat sista tiden...

        MvH Leatherface
        Senast redigerad av Leatherface; 01 June 2010, 20:50.

        Kommentar

        • Leatherface
          • June 2010
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Torreador
          *OT* Jag kan inte alls svara på din fråga men jag måste bara säga att din Siv var så fin :-) Jag håller på att starta upp ett Malawi kar och ska fuska lite och ha en eller två öronålar. De är så fina tycker jag (och min son tycker att de är störtcoola... hehe). Och Siv - vilket härligt namn... :-)
          Tackar!
          Ja hon frodas och mår bra, älskar räkor!

          Ja namnet kommer från Joddla med Siv som gjort låten ålarnas skräck!

          Haha

          MvH Leatherface!

          Kommentar

          • Hörnsten
            • January 2010
            • 123

            #6
            Du får övergödning i akvariet pga för mycket mat / för hög fisklast och har inte tillräckligt mycket snabbväxande växter som kan ta upp näringen.

            Åtgärder som hjälper är färre fiskar, mer snabbväxande växter (se till att ha ljus och mikronäringsämnen så växterna trivs, gärna också Easy Carbo / CO2). En annan åtgärd är att öka på vattenbytena och minska näringsämnena på det sättet.

            Kommentar

            • Leatherface
              • June 2010
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av Hörnsten
              Du får övergödning i akvariet pga för mycket mat / för hög fisklast och har inte tillräckligt mycket snabbväxande växter som kan ta upp näringen.

              Åtgärder som hjälper är färre fiskar, mer snabbväxande växter (se till att ha ljus och mikronäringsämnen så växterna trivs, gärna också Easy Carbo / CO2). En annan åtgärd är att öka på vattenbytena och minska näringsämnena på det sättet.
              Mmm, kanske dags att lämna bort SA-fiskarna då.
              Och fortsätta med min andra plan med snabbväxande växter.

              Köper Easy Carbo imorgon. Kan jag ändå använda min Aquatic super-gro(innehåller: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium)!?

              Får kolla upp det där med CO2...!
              Så ska vi nog få rätt på det!

              MvH Leatherface!
              Senast redigerad av Leatherface; 01 June 2010, 21:40.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det svarta är sannolikt av Siameser nedbetade toffsalger. "Svarta prickalger" kan man höra det benämnas ibland. Sitter som berget.

                Övergödning i ett inkört akvarium är sällan något problem. Det som triggar algerna är ammonium som fiskar och ruttnande mat utsöndrar. Har man stor fisklast och ett halvdött filter kan det bli problem, men i det här fallet handlar det snarare om motsatsen. För lite näring och instabila CO2-nivåer pga vattenbyten.

                Det skulle även kunna vara kiselalger som är ett direkt tecken på att man har kört väldigt låga näringsnivåer länge. Dom är bra på att överleva länge utan fosfat. Bättre än andra alger och växter. Kiselalger brukar även bli som ett dis, speciellt på morgonen när belysningen tänds då den är i svävläge. Allteftersom dagen går brukar dom klumpa ihop sig och sätta sig på växter, ibland kan det bildas långa slemmiga trådar och slemmiga ansamlingar på ytan om det är en intensiv blomning.

                Om nitrathalten stämmer, vilket jag tvivlar på, kan det också vara ett tecken på att växterna är begränsade av något och inte käkar någon nitrat. Börjar man med en helhetsgödning, t ex PMDD, som innehåller allt inklusive fosfat så brukar balansen allteftersom gå över till jämna nivåer som växterna gillar och individuellt höga nivåer av vissa ämnen kan börja gå ner pga att växterna börjar käka igen när näringsbegränsningen är upphävd.

                Många algodlingar beror alltså mer på näringsbegränsning, men framförallt på instabila nivåer av ammonium eller syre/CO2.

                Toffsalger hatar Easy Carbo, men kiselalger reagerar inte på det. Kiselalger är däremot väldigt känsla mot mörkläggning om man gör det ordentligt i 3 dagar.

                När du väl rätat upp näringsnivåerna efter några vattenbyten följt av PMDD så kan du "nuka" kiselalgerna med en mörkläggning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Leatherface
                  • June 2010
                  • 11

                  #9
                  Defdac: Så då räcker det inte med Easy Carbo, Aquatic super-gro(innehåller: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium), färre fiskar, mer växter och eventuell mörkläggning!?

                  Om nu Easycarbo och Super-gro fungerar ihop, så det inte blir kaka på kaka med ämnena i de båda burkarna... Vilket jag inte vet för jag hittar ingen innehållsförteckning av Easycarbo på nätet.

                  Börjar få ihop många bra tips!

                  MvH Leatherface!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    SuperGro innehåller ammonium, så den triggar sannolikt algerna. Byt ut den mot PMDD och fortsätt med EasyCarbo. Efter ett par vecka med PMDD och EasyCarbo så kan du försöka dig på en rejäl mörkläggning så borde dom få sig en rejäl snyting.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Leatherface
                      • June 2010
                      • 11

                      #11
                      Mmm... Får vi se om man kan göra lite hemmameck då!
                      Ska man bara se vad man kan få tag på det, (KNO3,KH2PO4,NutriSI). Tips!?

                      Samt köpa Easycarbo imorgon...

                      Man kanske skulle göra en bildtråd och uppdatera varje vecka om förändringar och grejer. Antar att fler än jag har/har haft liknande/samma problem...

                      MvH Leatherface!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Jag hänvisar till min tråd där det nämns en del om alger för tillfället:


                        Och ett par kloka citat från Herr bossep:
                        " Jo du har gjort alldeles rätt i mångt och mycket enligt mig. Växter till på gränsen av för mycket och lugnt med fisk. Lite skit i hörnen viket bara är bra och ingen direkt panik över alger.
                        Dessutom förstår du att ett akvarium är ett mini ekosystem och behandlar det som ett sådant. Det finns många akvarister som hållit på i 10tals år som fortfarande tror att ett akvarium är en glasbehållare som man har fisk i. Sedan byter dom vatten och slår i kemikalier mot allt och tror fisken skall trivas i denna kemikalie soppa. Dom ser vatten som inte är sjukligt kristallklart som något fasansfullt, etc. etc."

                        "Såg du min kommentar om hornsäv, cabomba, etc och alger?
                        Jag forskar i detta för att använda dessa som algmedel. Fungerar fantastiskt i det vilda!
                        Jag har ett litet experiment på gång utanför huset. Jag tog så kallar ”elefantsnor” en blandning av diverse tråd alger och cyanobakteier typ lyngbya och stoppade detta i två stora flaskor. En med en bit vattenpest och en utan.
                        Den utan blev en violett /brun stinkande sörja men den med vattenpest är helt klar med lite sediment och inte en alg. Det skall bli intressant och se vattenvärdena i respektive burk!"
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ang kemikaliesoppa: Det finns två markant olika sätt att köra akvarier med glada växter som ger samma slutresultat med på helt olika sätt och med markant olika tillväxthastighet.

                          Det första "naturliga" sättet är att sluta göra vattenbyten och förlita sig på att bottnen har tillräckligt med levande organismer för att kunna bryta ner fiskskit till ... kemikalier som växterna kan ta upp ...

                          Eller så slår man i rena näringsämnen som växterna kan ta upp direkt och kombinerar med stora vattenbyten så att näringsnivåerna alltid hålls jämna och fina. Kombinerat med CO2 och bra med ljus har man då runt 10 ggr snabbare tillväxt än i det naturliga växtakvariet.

                          Gillar man långsam tillväxt pga begränsat med tid för skötsel och att bara kunna köra lite enklare växter så ska man naturligtvis skippa kemikalierna (eller det gör man ju inte - bakterierna tillverkar kemikalierna åt dig från organiskt nedbrytbart material).

                          Men det finns även dom som gillar oerhört snabb tillväxt, speciellt vi som aquascape:ar och tävlar och vill testa på en massa olika designer under kort tidsperiod.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Med "kemikaliesoppa" tror jag han menade att man inte alls tänker på ekosystemet och bara försöker pressa symptomen med Nitrivec, AmmoLock, medicin och liknande. Även ett High-Tech kar har tänket med ekosystem om än ett otroligt kontrollerat sådant. Det är ju betydligt enklare att på en så liten yta sköta näringsdelen av ett ekosystem genom att simulera hela processen själv. Oavsett hur man välger att göra så är det ju fortfarande balansen som är i fokus, mer eller mindre självgående är alternativen bara.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Leatherface
                              • June 2010
                              • 11

                              #15
                              Närmaste djuraffär hade aldrig hört talas om varken EasyCarbo eller PMDD. Så blir väl att beställa online (Beställt!), samt börja ringa dem som sagt att de kan ta emot mina SA-fiskar.

                              Har själv velat köra på ett "naturligt sätt", men har fått alldeles åt skogen fel tips av folk i min närhet som anser sig kunna sådant här. Man får ju dåligt samvete över detta. Men ska nog få rätt på det!

                              MvH Leatherface!
                              Senast redigerad av Leatherface; 02 June 2010, 16:29.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...