Vad är detta för päls?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vad är detta för päls?!?

    Vad det nu må vara för algtyp så börjar den klä in hela akvarieinredningen i en tät päls. Den började lätt på bakgrunden och har nu spridit sig till rötter, stenar, och växter också!

    Köpte två Siameser för några månader sedan, men de verkar inte bry sig om den nämnvärt.

    Finns det ingen fisk eller snäcka som äter den här skiten innan den tar över fullständigt?

    Så här ser det ut: http://www.bilddump.se/bilder/201005....112.66.37.jpg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som toffsalger, som tyvärr dina siameser inte är så förtjusta i.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Är det inte så att siameserna bara käkar de spröda, nya tofsalgerna - alltså de späda skotten...?
      De är inte intresserade av "äldre" utvuxna toffsalger - och ju äldre, större och fetare siameserna blir desto mindre alger käkar dom....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, precis så är det. En sådan "fullfuxen" matta kan vara trixigt att bli av med, men gör en sökning på väteperoxid så hittar du lite.
        Läste även för ett tag sedan att Tigerbarber skulle vara duktiga på att käka/ta bort dessa alger, sedan om det var vid ett enstaka tillfälle samt sant eller inte, vete tusan....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Någon mer som kan bidra med kunskap kring detta?

          Något djur som äter den här typen av alg, eller är det bara kemikalier som gäller?

          (detta började i liten skala för flera månader sedan då jag utökade belysningen från endast ett rör till två, så jag antar att algexplosionen kommer sig av mer belysning. Rören är igång max 7 timmar per dygn och jag matar inte för mycket)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag skall inte lägga mig i den här tråden - då jag inte har kunskap tillräckligt för att kunna hjälpa dig. Men, jag kikade runt på nätet lite och hittade denna sida; http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html
            - orkade inte läsa genom hela men killen tar upp lite om tofsalger och vad man kan göra åt det. Hoppas infon är "rätt och riktig" där, och hoppas du kan få fler svar här i tråden direkt om hur man kan få bukt med det...

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Thanx MaxB , kan man av bilden konstatera att det är just tofsalger jag råkat ut för?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                Thanx MaxB , kan man av bilden konstatera att det är just tofsalger jag råkat ut för?
                Lite knepigt att se på bilden - men jag tycker det ser ut som tofsalger - iallafall till stor del. Du verkar ha lite annat grått "ludd" där också - men om algerna sitter (stenhårt fast på underlaget) samlade som, just tofsar - eller små penslar, så är det nog så...

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Det är inte så att du har javamossa i karet??
                  För javamossan "sänder ut" som moln /bollar som ser ut som tofsalger när den sprider sig det var lite svårt och se på bilden vad det var.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Nej, jag har inte javamossa i baljan. Jag är ganska säker på tofs- eller penselalger nu när jag kikat på bilder.

                    Några FUNGERANDE metodtips att bli av med sådan skit utan att ta kål på övriga levande invånare inklusive nyttobakterier?

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      zebrasnäckor rensade mitt 43l kar på ett par dagar.
                      Hade visserligen inga massor , utan mest på rötterna.
                      Men en ensam snäcka rensade 2 rötter a 20cm på 3 dagar.
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Var det alltså tofsalger i ditt fall då, Milton?

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Problemet med zebrasnäckor är att dom lägger en j*vla massa ägg som inte kläcks och som sitter lika hårt som penselalger på underlaget.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Så Zebrasnäckornas ägg är ett bekymmer alltså? Kan man inte se till att få två hanar eller honor då, eller är de tvekönade?

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Det vet jag inte, men du kan ju prova med bara en snäcka.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...