Fredskalla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av marthiiina
    okej, det är ju iof bara rena gröna växter jag menar. men det kanske du oxå menade.. Så det är akvarieaffärer jag ska vända mig till. det finns inga som du vet som säljer skott lr sticklingar kanske frön billigt?

    1. bli kompis med någon som har ett kar där du kan norpa lite sticklingar ibland.

    2. kolla på www.plantswap.se

    3. på tradera finns det alltid massor med blommor till salu.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av marthiiina
      har ingen bild. men den ser ut som fredskallar. samma typ av blad. blir stor. och får en "vit blomma" dvs ett blad som är vitt
      Fredskallan kan blomma i akvarium. Växten i sig innehåller ju rätt mycket näring och den kan faktiskt hålla sig flera månader i akvarium (och kan då genom att utnyttja näringen i växten också blomma). Dock i och med att den inte tar upp näring ur vattnet så gör den ingen nytta i akvariet (som riktiga akvarieväxter gör) och är i längden dömd till att så småningom ruttna (och därmed även försämra vattenkvalitén).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • sofiemedg
        • March 2010
        • 98

        #18
        om du vill ha en relativt lättskött blomma till hemmet som även går i akvariet så prova ampellilja, dessa blir också dåliga efter ett tag men vid det laget är det bara plocka upp dem och sätta i nya skott. har använt mig av denna växt länge och tycker det funkar bra. dessutom toppen för luften över ytan
        89

        Kommentar

        • marthiiina
          • May 2009
          • 27

          #19
          tack alla för svaren. Ni är hjälpsamma och det uppskattas. anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av marthiiina
            anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.
            Visst kan det kosta en del att köpa akvarieväxter, men om man köper riktiga akvarieväxter (och inte krukväxter) så är det ju ett engångsinköp. Dvs västerna växer och frodas (samtidigt som de gör nytta i akvariet och gör att det håller sig bra längre) och i regel så mycket att man kan sälja överskottet på någon föreningsauktion eller via någon annons.
            Så att det är dyrt håller jag inte alls med om
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Riddaren
              • June 2009
              • 126

              #21
              Ursprungligen postat av marthiiina
              tack alla för svaren. Ni är hjälpsamma och det uppskattas. anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.
              Det finns en del vattenväxter att plocka i vattendrag som funkar i akvarium. Bland annat vallisneria, vattenpest, näckros, andmat osv. I övrigt är det ju precis som Kjell säger, att många växter räcker det att köpa lite av en gång så kommer det att växa fort och fortplanta sig rejält. På så sätt kan du komma billigt undan.
              Clorophytum ampellilja och spatiphyllum fredskalla är inga särskilt bra lösningar och inom blomsterhandeln finns inte direkt någonting som funkar i ditt akvarium, såvidar det inte beställts in för just det ändamålet.
              Det finns ju dammväxter som är lätt att få tag i hos blomstergrossister och många av dessa funkar lika bra i akvarium så om det var din mor som ägde en butik så kan hon säkert få tag i det.
              ______________________________________________
              540 L + 540 L + 47 L
              Entusiastisk amatör

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #22
                Är det inte så också att en blomma som inte mår bra skyndar sig att blomma innan den dör, använder sista reserverna så att säga för att försöka förnya sig...eller har jag fel
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  På plantswap kan du få gratis växter ibland, billigare blir det inte.
                  på tradera kan man hitta riktiga akvarieväxter för några få kronor.
                  En växt som kan gå att hitta i en blomsteraffär är nålgräs, den trivs och växer utmärkt under vatten och bildar en fin gräsmatta om man klipper den

                  Kommentar

                  Arbetssätt...