Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    EC är ganska elakt mot vissa växter, går säkert att överdosera.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #17
      hur mkt EC använder du och vilka växter har du? Jag har kört EC med allt från anubias till hornsärv och aldrig sett dem bli bruna faktiskt
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #18
        Måste fråga, hur gamla är lysrören?

        Kommentar

        • Nallemannen 3
          • October 2008
          • 154

          #19
          när växterna bubblar är det syre då eller tillsätter du CO2

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #20
            Ursprungligen postat av Lizzy_123
            Kan någon hjälpa mig? Jag har problem i mitt kar med att det har blivit som en brunaktig beläggning på många utav växterna.
            Jag till sätter pmDD vid varje vattenbyte( 1ggr i veckan ca 30%)+ Easy carbo varje dag. Har gjort det i ca 3v. Har väldigt många växter och inte så mycket fisk. Växterna vill inte trivas i mitt kar. Den enda som växer och frodas är Hornsärv, som jag får klippa varje vecka ca 1dm.
            Hej!

            Känns som jag hade samma problem som dig förut...och fick alger..började med Happy life gödning 1 ggn i veckan, och även happy carbo (kol) varje dag...gick bra till en början och dom växte bra, men sen la växterna av igen..och fick aölger---förmodligen blev det för mycket...idag tillsätter jag inget medel i akvariet, bara än beredningsmedel vid vattenbyte.

            Jag drog slutsatsen att avföringen får bli min gödning till växterna, och har jag har lyset på "för länge" än vad man ska ha. Men då var jag arbetslös och intresset blev lite fööör mycket "för mycket fritid" och man hade tid att bli nojjig =)...började arbeta.. och gör inte fööör mycket i akvariet... växterna växer bra. Min jättevallisineria växer som bara den. Vet inte vad jag gjort..men växer gör det =)

            PS. Och bra vattenbyten!

            Less is moore...kanske..Det är min erfarenhet...
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • Lizzy_123
              • March 2010
              • 71

              #21
              Jag har nu gjort ett ordentligt vattenbyte och ansat bort de bruna och tråkiga bladen + tillsatt pmdd. Det ser betydligt friskare ut och började att bubbla väldigt mycket nästan med en gång. Men det beror nog på att växterna har varit ovanför ytan? Nu hoppas jag att det skall ta fart och växa och bli fint. Fiskarna verkar tycka att det blev bra. Min Eldstjärt är mer ute nu. Den verkar inte tycka om när det blir för tätt med växter. Försökte att ta en bild men får vänta till i kväll pga. det reflekterar bara från fönstren.

              Kommentar

              • Lizzy_123
                • March 2010
                • 71

                #22
                Ursprungligen postat av Grottbert
                Måste fråga, hur gamla är lysrören?
                Jag köpte dem i december, när jag köpte akvariumet.

                Kommentar

                • Lizzy_123
                  • March 2010
                  • 71

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nallemannen 3
                  när växterna bubblar är det syre då eller tillsätter du CO2
                  Det måste vara syre. jag tillsätter inget co2

                  Kommentar

                  • Lizzy_123
                    • March 2010
                    • 71

                    #24
                    Hjälp!

                    Det har avstannat igen!?Hornsärven växer men bubblar inte! allt annatstår helt stilla.
                    Har läst någonstans att man inte ska ha en luftpump till växtakvarium?!
                    Rätt eller fel?
                    Ska jag ta bort innerfiltret?
                    Jag har även ett ytterfilter som jag ska byta filtermaterial i snart. ska även flytta utblåset så att det ska ligga längs hela baksidan vid ytan och få ytrörelsen.
                    Har dragit ner matningen ytterligare så att de får mat varannan till vartredje dag nu.
                    Har ett KH på 3. Kan det vara det som bråkar med mig?
                    Ska jag höja det? Och vad ska jag höja det med?
                    Snälla hjälp mig!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Jag tror det råder lite begreppsförvirring här. Du verkar sköta akvariet som ett sällskapsakvarium där det stående rådet brukar var att mata så lite som möjligt och göra stora vattenbyten för att hålla nere näringsnivåer.

                      Det är det sämsta du kan göra vad gäller växterna. Sällskapsakvarium = Döda växter.

                      You must unlearn what you have learned [Yoda tm]

                      Det finns två olika sätt att köra akvarier med glada växter och dom körs markant olika. Antingen kör du med CO2-insprutning (benämnes "hightech") eller så gör du det inte ("lowtech").

                      Du kör utan CO2, dvs lowtech.

                      Det sätt som fungerar absolut bäst vad gäller lowtech är att i princip sluta göra vattenbyten och övermata fiskarna. Se däremot till att ha bra cirkulation och hålla filter rena. Måste du rota runt i akvariet så måste du även göra vattenbyte för att förhindra algsporsexplosion och ammoniumspikar. Ammoniumspikar triggar sporerna att blomma.

                      Dvs fyll upp med vatten, växter och fisk. Ställ in belysningstimer och sedan "Look ma, no hands!".

                      Tricket här är att låta bottnen mineralisera fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp och vara ytterst försiktig med PMDD. De flesta som kör lowtech använder bara lite PMDD när dom ser att nya skott blir bleka. Tillväxten är ofta otroligt sakta på alla växter eftersom dom är helt CO2-begränsade.

                      En del bygger en botten som är effektiv på att mineralisera fiskskit genom att använda ganska mycket urluftad jord under gruset. Gärna kryddad med en massa gyttja från ett gammalt inkört filter. Då har man en mineraliserande botten från dag 1. Ett annat sätt är att vänta i något år på att bottnen bildar rätt bakterie/svamp/organismkultur själv.

                      Men i övrigt är det inte mycket man pillar med vad gäller den här typen av akvarium. Hands off.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Jag tror det råder lite begreppsförvirring här. Du verkar sköta akvariet som ett sällskapsakvarium där det stående rådet brukar var att mata så lite som möjligt och göra stora vattenbyten för att hålla nere näringsnivåer.

                        Det är det sämsta du kan göra vad gäller växterna. Sällskapsakvarium = Döda växter.

                        You must unlearn what you have learned [Yoda tm]

                        Det finns två olika sätt att köra akvarier med glada växter och dom körs markant olika. Antingen kör du med CO2-insprutning (benämnes "hightech") eller så gör du det inte ("lowtech").

                        Du kör utan CO2, dvs lowtech.

                        Det sätt som fungerar absolut bäst vad gäller lowtech är att i princip sluta göra vattenbyten och övermata fiskarna. Se däremot till att ha bra cirkulation och hålla filter rena. Måste du rota runt i akvariet så måste du även göra vattenbyte för att förhindra algsporsexplosion och ammoniumspikar. Ammoniumspikar triggar sporerna att blomma.

                        Dvs fyll upp med vatten, växter och fisk. Ställ in belysningstimer och sedan "Look ma, no hands!".

                        Tricket här är att låta bottnen mineralisera fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp och vara ytterst försiktig med PMDD. De flesta som kör lowtech använder bara lite PMDD när dom ser att nya skott blir bleka. Tillväxten är ofta otroligt sakta på alla växter eftersom dom är helt CO2-begränsade.

                        En del bygger en botten som är effektiv på att mineralisera fiskskit genom att använda ganska mycket urluftad jord under gruset. Gärna kryddad med en massa gyttja från ett gammalt inkört filter. Då har man en mineraliserande botten från dag 1. Ett annat sätt är att vänta i något år på att bottnen bildar rätt bakterie/svamp/organismkultur själv.

                        Men i övrigt är det inte mycket man pillar med vad gäller den här typen av akvarium. Hands off.
                        Jag lånar tråden lite.

                        Om jag fattar dig rätt Defac så är det i princip fiskarnas skit som ska gödsla växterna i ett "lowtech" och bara göda när man ser brister.

                        Mitt ena akvarie (375L) är ett sällskaps som har varit igång sedan oktober-09, där går b.l.a. fyra diskusar, därför gör jag täta vattenbyten (var fjärde dag) då jag även slamsuger botten. Jag har mycket växter och det är absolut inte överbefolkat.

                        Problemet är att jag får ingen balans i vattnet, jag får tofsalger och små små öar av cyano plus en del andra alger också (har skrivit om det i en annan tråd) som jag än så länge kan hålla i schack.

                        Kan det bero på att jag håller för "rent"?
                        Vid ena VB doserar jag full dos PMDD och vid andra halv dos.


                        Skulle det bli bättre balans tror du om jag skulle byta vatten t.e.x. 10L varannan dag och slamsuga en gång i vecka?
                        Mitt ordspråk stämmer verkligen i mitt fall, fast man vill ju inte att det ska ta hur lång tid som helst.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #27
                          Kanske det är slamsugningen som är problemet här MissB, jag har inte dammsugit bottnen på mitt kar en enda gång sen uppstart, i början såg det inte fint ut men efter 2 månader ungefär så försvann större delen av fiskbajs osv, jag har mycket växter, relativt sett och ser inga brister på dem även med enkeldos pmdd enbart.

                          Sen en fråga till defdac. Jag kör PMDD + EC, räknas detta som ett mellanting då mellan LT och HT? Jag har god tillväxt på alla växter jag har I, inklusive papegojbladen, men hur mkt kraftigare tillväxt tror du det skulle bli med mäsk alt. trycksatt CO2?
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Mitt ena akvarie (375L) är ett sällskaps som har varit igång sedan oktober-09, där går b.l.a. fyra diskusar, därför gör jag täta vattenbyten (var fjärde dag) då jag även slamsuger botten. Jag har mycket växter och det är absolut inte överbefolkat.

                            Problemet är att jag får ingen balans i vattnet, jag får tofsalger och små små öar av cyano plus en del andra alger också (har skrivit om det i en annan tråd) som jag än så länge kan hålla i schack.

                            Kan det bero på att jag håller för "rent"?
                            Ja, och du kan hitta minst en tråd här på Zoopet där någon slutat göra vattenbyten och därmed blivit av med toffsalger.

                            Toffsalger tyder på CO2-variationer (mycket vattenbyten) och Cyano på låga kvävenivåer (för rent vatten pga vattenbyten och hungriga växter).

                            Skulle det bli bättre balans tror du om jag skulle byta vatten t.e.x. 10L varannan dag och slamsuga en gång i vecka?
                            Att hålla näringskänslig fisk och ha väldigt glada växter är en ekvation som inte går ihop om man inte godtar en kompromiss. Du nämner inte att du har problem med växterna t ex så allt du vill, gissar jag, är att få färre toffsalger och mindre cyano.
                            Vad gäller toffsalgerna så måste du i princip sluta blaska helt, vilket jag förutspår att du inte kommer göra pga Discusarna. Cyanon kan du kanske bli av med genom att dosera PMDD.
                            Isåfall återstår bara EasyCarbo som toffsalger inte gillar alls. Växterna käkar mer och du kan skjutsa på med lite mer PMDD istället. Ett slags hybrid-tech.

                            Eller gå hela vägen med CO2-anläggning som håller CO2-nivåerna jämna och fina och du kan köra stora vattenbyten när du vill och samtidigt hålla näringsnivåer stabila med estimative index-dosering av PMDD. Då får du glada fiskar, glada växter och inga toffsar/cyano. Visserligen finns viss risk för ihjälgasning av fiskarna om du strular till CO2-insprutningen.

                            Jag kör PMDD + EC, räknas detta som ett mellanting då mellan LT och HT?
                            Exakt. En slags hybrid.

                            Jag har god tillväxt på alla växter jag har I, inklusive papegojbladen, men hur mkt kraftigare tillväxt tror du det skulle bli med mäsk alt. trycksatt CO2?
                            Om ingen CO2 är tillväxt 1 och CO2 ger dig tillväxt 10 så har du runt tillväxt 5-6 med EasyCarbo.
                            Runt dubbelt så snabbt alltså.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Att hålla Diskus och ha glada växter har jag förstått inte funkar så himla bra, fast såklart vill jag ha bägge delarna,eftersom jag gillar växter också.
                              Vad säger du om min PMDD-dosering?

                              Ska jag vara ärlig så är jag livrädd för det här med CO2-anläggning *skratt*
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Vad säger du om min PMDD-dosering?
                                Funkar säkert fint.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...