Flyt växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #16
    måste flika in här lite känner jag... det är en viss skillnad på flytväxter och flytväxter.. vissa menar YTväxter alltså sådana som flyter på ytan, dessa är den vanliga andmaten, en som kallas för jätte andmat (giantduckweed) latin: Limnobium laevigatum. Och en som heter musselblomma, Pistia stratiotes.

    Sen finns det flyväxter och dessa är: Hornsäv, Vattenpest, vatten spikblad.
    Dessa växter kan växa planterade i botten men dom växer lika bra fritt flytande i vattnet
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • linastorm
      • January 2010
      • 146

      #17
      Ursprungligen postat av karrokaja
      måste flika in här lite känner jag... det är en viss skillnad på flytväxter och flytväxter.. vissa menar YTväxter alltså sådana som flyter på ytan, dessa är den vanliga andmaten, en som kallas för jätte andmat (giantduckweed) latin: Limnobium laevigatum. Och en som heter musselblomma, Pistia stratiotes.

      Sen finns det flyväxter och dessa är: Hornsäv, Vattenpest, vatten spikblad.
      Dessa växter kan växa planterade i botten men dom växer lika bra fritt flytande i vattnet
      Jag är ute efter båda sorterna så mig spelar det ingen stor roll med denna lilla skillnad
      170l - 64l - 40l - 16l
      Bloggen

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Ursprungligen postat av karrokaja
        dessa är den vanliga andmaten, en som kallas för jätte andmat (giantduckweed) latin: Limnobium laevigatum. Och en som heter musselblomma, Pistia stratiotes.
        Rättning i leden, handelsnamnet på limnobium laevigatum är 'amazonas frogbite' eller 'grodblad' och ingenting annat, spirodela polyrhiza däremot är känd under namnet 'greater' eller 'giant duckweed' vilket på svenska blir 'stor andmat', pistia stratiotes, som är den amazonaslevande manatens (trichechus inunguis) huvudföda, heter på engelska 'water cabbage' eftersom den i ekvatorialt klimat blir ungefär lika stor som ett normalstort kålhuvud!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          Ursprungligen postat av linastorm
          Jag är ute efter båda sorterna så mig spelar det ingen stor roll med denna lilla skillnad
          Ok.
          Vattenpest och hornsäv är väldigt vanliga i affärer, dom är snabbväxande och har då egenskapen att dom tar upp näring snabbare än alger och konkurerar på så vis ut algerna, vissa av dessa har till och med ett medel som dom utsöndrar och detta medel får alger att kapitulera.

          Men ytväxter är det lite knapert om vilket är synd.

          Musselblomman. Pistia stratiotes te.x (även kallad vatten sallad) Har jag bara sett en enda gång... Då köpte jag den också, men jag fick varningen att inte ha täckglas eftersom att dessa inte tål kondensvattnet som droppar ner.
          (Vet inte om det stämmer, nån får flika in och rätta) Och dessa växter trivdes bra till en början, men sen dog dom.. tynade långsamt bort.
          Varför vet jag inte.

          Limnobium laevigatum (giant duckweed, jätte andmat, frogbit)
          Har jag i mitt kar nu, Den är otroligt häftig och ger hela karet ett mysigt ljus. Dock! bör man passa sej, den kan växa sej så tät och stor att växterna under inte får det ljuset dom vill ha, jag har min mossa under dessa växter, då mossan har en tendens att gilla lite mörkare vatten
          Denna växten har jag aldrig sett i affär. Och nämner man denna så verkar ingen veta vad det är... så den verkar ganska ovanlig.
          Jag fick den i present

          Andmat (duckweed, lemna minor) är en liten växt, den är ganska gullig och fin, men problemet med denna är att den växer otroligt fort och snart är hela ytan täckt, vilket reducerar ljuset till övriga växter.
          Och så är den väldigt lite (2mm) så har du en gång skaffat dessa är chansen liten att du blir av med den.
          Jag har gett upp för längesen... jag hovar bara ut så mkt att den inte täcker hela ytan..

          www.aquawarehouse.se är en bra sida... där kan du hitta ganska många olika växter som du sedan får hem på posten
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #20
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Rättning i leden, handelsnamnet på limnobium laevigatum är 'amazonas frogbite' eller 'grodblad' och ingenting annat, spirodela polyrhiza däremot är känd under namnet 'greater' eller 'giant duckweed' vilket på svenska blir 'stor andmat', pistia stratiotes, som är den amazonaslevande manatens (trichechus inunguis) huvudföda, heter på engelska 'water cabbage' eftersom den i ekvatorialt klimat blir ungefär lika stor som ett normalstort kålhuvud!
            ohh... lite saker jag fått om bakfoten
            Tack för det...
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #21
              Ursprungligen postat av gaffel
              rättning i leden, handelsnamnet på limnobium laevigatum är 'amazonas frogbite' eller 'grodblad' och ingenting annat, spirodela polyrhiza däremot är känd under namnet 'greater' eller 'giant duckweed' vilket på svenska blir 'stor andmat', pistia stratiotes, som är den amazonaslevande manatens (trichechus inunguis) huvudföda, heter på engelska 'water cabbage' eftersom den i ekvatorialt klimat blir ungefär lika stor som ett normalstort kålhuvud!
              +1
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #22
                Kolla på Tradera,där köpte jag mina musselblommor,det finns en hel del växtarter på Tradera.
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • linastorm
                  • January 2010
                  • 146

                  #23
                  Access Google Sites with a personal Google account or Google Workspace account (for business use).


                  ÄNTLIGEN hittade några bra flytväxter här,
                  men har ni någon annan sida eller om ni har något själv att skänka eller sälja så skrik till

                  (skriver den här lite för mig själv,så att jag hittar dit igen)
                  170l - 64l - 40l - 16l
                  Bloggen

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #24
                    Jag köpte mussleblomma i den lokala akvariebutiken nere i gottsunda centrum här i uppsala. Enda som jag vet har den här tiden på året.

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      Ursprungligen postat av linastorm
                      https://sites.google.com/site/flytvaxter/home

                      ÄNTLIGEN hittade några bra flytväxter här,
                      men har ni någon annan sida eller om ni har något själv att skänka eller sälja så skrik till

                      (skriver den här lite för mig själv,så att jag hittar dit igen)

                      plantswap.se är en sida där galna växtakvarister byter, säljer, skänker växter till varran
                      Där kan man hitta mkt skoj och ovanliga saker
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Rättning i leden, handelsnamnet på limnobium laevigatum är 'amazonas frogbite' eller 'grodblad' och ingenting annat, spirodela polyrhiza däremot är känd under namnet 'greater' eller 'giant duckweed' vilket på svenska blir 'stor andmat', pistia stratiotes, som är den amazonaslevande manatens (trichechus inunguis) huvudföda, heter på engelska 'water cabbage' eftersom den i ekvatorialt klimat blir ungefär lika stor som ett normalstort kålhuvud!
                        ska man vara väldigt petig är det såhär;

                        Limnobium spongia ssp. laevigatum
                        (synonym Limnobium laevigatum) - Sydgrodört

                        Spirodela polyrrhiza - Stor andmat

                        Pistia stratiotes - Musselblomma

                        Kommentar

                        • Riddaren
                          • June 2009
                          • 126

                          #27
                          Jag testade på en sort vars blad såg ut som eklöv. Det var en ytväxt som tydligen egentligen hörde hemma i dammar men som jag köpte i en vanlig djuraffär ovetande om detta och det funkade hur bra som helst.
                          Dessvärre vet jag inte vad den heter. Den växte på väldigt bra iaf och var trevlig.
                          Mina musselblommor fortplantar sig enormt fort. En stor kan bli 6-7 stycken på en vecka.
                          ______________________________________________
                          540 L + 540 L + 47 L
                          Entusiastisk amatör

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #28
                            Enl aquatic plantcentrals artbeskrivning samt beteckningen ssp.(subspicies) är 'limnobium spongia ssp. laevigatum'en underart och inte samma växt som 'L.laevigatum', sen ser jag att jag stavat fel, det ska precis som du skrivit vara två r i 'Spirodela polyrrhiza'

                            Nu gör jag en liten rättelse här på morgonkvisten eftersom jag av helt okänd anledning (det dracks thé här hemma igår och ingenting annat.) rättade mig själv fel, det ska alltså vara tre (3) stycken r i'Spirodela polyrrhiza' och inte två som jag så felaktigt hävdade.
                            Senast redigerad av Gaffel; 14 March 2010, 08:43.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Mathce
                              • April 2009
                              • 239

                              #29
                              Tradera !!!!
                              Köpt mycket flytväxter där, även andra växter också...
                              Billigt dessutom.

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #30
                                Ursprungligen postat av Gaffel
                                Enl aquatic plantcentrals artbeskrivning samt beteckningen ssp.(subspicies) är 'limnobium spongia ssp. laevigatum'en underart och inte samma växt som 'L.laevigatum', sen ser jag att jag stavat fel, det ska precis som du skrivit vara två r i 'Spirodela polyrrhiza'

                                Nu gör jag en liten rättelse här på morgonkvisten eftersom jag av helt okänd anledning (det dracks thé här hemma igår och ingenting annat.) rättade mig själv fel, det ska alltså vara tre (3) stycken r i'Spirodela polyrrhiza' och inte två som jag så felaktigt hävdade.
                                annars kan man använda sig av skud, bara att söka de olika namnen och så får man rätt namn plus ev synonym och rätt svensknamn.

                                Gröna tummar & hemtrevliga hem: Växter & kultur i & utanför huset Det är ingen hemlighet att växter gör människor glada. De lyser upp ett rum, de förbättrar luftkvaliteten och de kan till och med användas som dekorationer. En kruka med grön murgröna eller en blommande jasminväxt är det perfekta sättet att lysa upp vilket … Gröna tummar & hemtrevliga hem Läs mer »

                                Kommentar

                                Arbetssätt...