Fel sorts lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koljo
    • April 2003
    • 32

    Fel sorts lysrör?

    Jag kompletterade min akvariebelysning med ytterligare ett lysrör idag och tror att jag fick fel sort. Jag är ute efter att växterna ska få bra belysning och röret har mycket av det röda och det blåa ljuset, men inte mycket av det gröna. Lysröret är Sylvania Aquastar, 30 W och 10000 Kelvin. På förpackningen står att det framhäver fiskarnas färger och att det även är bra för växter. I akvarieaffären sa de att de använder sådana lysrör till sina växter, men jag funderar på att byta till ett bättre. I övrigt har jag ett växtlysrör och ett med mycket av det blåa ljuset. Någon som har något tips?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag kompletterade min akvariebelysning med ytterligare ett lysrör idag och tror att jag fick fel sort. Jag är ute efter att växterna ska få bra belysning och röret har mycket av det röda och det blåa ljuset, men inte mycket av det gröna. Lysröret är Sylvania Aquastar, 30 W och 10000 Kelvin.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Som du har sett ger det vitt ljus med blå ton - dvs extra mycket av ljuset avges i den blåa änden av spektrum. Det är inte i sig onaturligt - när jag tittar ut genom mitt norrfönster denna mulna dag, är färgtemperaturen utomhus förmodligen minst 10000K. Det är också ungefär den färgtemperatur man har en solig dag, på 2-3 meters djup, i klart vatten.

    Anledningen till att ha rör med extra hög halt blått ljus är försöka gynna växterna på trådalgernas bekostnad. Tanken är att trådalger växer grunt och därför är extra pilska på rött ljus, medan högre växter ofta växer lite djupare och har effektivare fotosyntes med fler pigment, och därför trivs bra med blåare ljus.

    Det är tanken. Hur mycket det egentligen ligger i det resonemanget kan man ju undra över.

    I slutänden är det i alla händelser så att dina växter klarar sig bra med det rör du har. Vill du så kan du komplettera genom att t.ex. sätta i ett fullspektrum/dagsljusrör som Philips TLD 965 - det har nästan rent vitt ljus (dvs även rejält med grönt; fast växter använder helst inte grönt ljus, det är därför de ser gröna ut - de reflekterar grönt).

    Eller ett gro lux. Grolux rör är designade för att passa (land) växters önskemål, och ger massor av ljus i den röda delen av spektrum, en hel del i blått och lila, men mycket litet i grönt. Totalt sett är ljuset från grolux rör lila eller skärt, och kan knappast beskyllas för att se naturligt ut, men gula och röda färger lyfts fram mycket starkt.

    Jag har svårt att föreställa mig hur ett akvarium med ett aquastar och ett grolux kan tänkas se ut. Det kan funka, eller det kan se ut som om akvariet vore en relik från hippie-eran. Jag vet inte.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • masse_86
      • January 2003
      • 301

      #3
      Jag har precis den kombinationen.
      Jag tycker väl att det är lite för "färgat" ljus hade gärna haft lite vitare.

      If you want to change the world, look within!!!
      //Masse
      Det mesta går att fixa själv!!!
      //Masse

      Kommentar

      Arbetssätt...