Växter som ruttnar/vissnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Växter som ruttnar/vissnar

    Satte igång mitt första akvarie i måndags och planterade växter + växtnäring (+ vattenberedning och bakt.kult i filtret). Nu får jag plocka vissna/ruttna blad från tre av växtsorterna varje dag. Är det vanligt att det blir så innan de rotat sig? Bör jag vidta åtgärder?
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Ursprungligen postat av fishfish
    Satte igång mitt första akvarie i måndags och planterade växter + växtnäring (+ vattenberedning och bakt.kult i filtret). Nu får jag plocka vissna/ruttna blad från tre av växtsorterna varje dag. Är det vanligt att det blir så innan de rotat sig? Bör jag vidta åtgärder?
    Tidigare trådar om samma sak http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44103



    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Grothras
      • July 2009
      • 401

      #3
      Det är vanligt i början. Men det är alltid en fördel att kriva vad du har för lysrör, storlek på akvarium och gödning.

      Kommentar

      • fishfish
        • November 2009
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av Grothras
        Det är vanligt i början. Men det är alltid en fördel att kriva vad du har för lysrör, storlek på akvarium och gödning.

        Ok, jag har ett 300 liters Cayman med en Bluwave 09, lysrören är ett växtrör 30w och ett "vanligt" 30w båda 90 cm. Flytande plantenäring från Tropica Aquarium Plants.

        Den ena växten är nog någon Hygrofila. Den andra växten som inte verkar trivas är en dvärgsvärdplanta och en större variant. Den tredje har jag inte lyckats hitta någon bild på trots letande. Den är en ganska bredbladig grön/röd solitärväxt enligt säljaren på Zoogiganten i Lomma där jag handlade. Det verkade som han visste sin sak och sa alla latinska namn (jag skulle haft penna och papper).

        Igår klippte jag bort alla ruttnade delar och tog bort blad. Tänker att jag kanske skulle byta rör och skaffa reflektorer + CO2 ?
        300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
        60 liters guppys och ancistrus.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          låter som om växterna blivit köldskadade.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • fishfish
            • November 2009
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            låter som om växterna blivit köldskadade.

            Kanske... men jag bar dom utomhus i 30 sekunder och sedan in i bilen som snabbt värmdes upp. Kan dom verkligen vara såå känsliga tro?

            Idag har jag i allafall köpt nytt växtrör då jag inte vet hur gammalt det som satt i var. Reflektor påsatt på det och CO2 i vattnet. Nu håller jag tummarna för att det går åt rätt håll!
            300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
            60 liters guppys och ancistrus.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Co2 i vattnet säger du, menar du Easy Carbon? Kan fungera som kolkälla i vissa fall när man har väldigt ont om det faktiskt

              Du har rätt lite ljus över det karet, reflektorer skulle jag säga är ett måste på bägge rören.. När du säger växtrör, menar du Aquarelle eller PowerGlo då?
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • fishfish
                • November 2009
                • 75

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Co2 i vattnet säger du, menar du Easy Carbon? Kan fungera som kolkälla i vissa fall när man har väldigt ont om det faktiskt

                Du har rätt lite ljus över det karet, reflektorer skulle jag säga är ett måste på bägge rören.. När du säger växtrör, menar du Aquarelle eller PowerGlo då?
                Ja, det är Easy Carbo jag köpte. De användes i butikens akvarium så jag hoppas det inte var något dumt köp... Växtröret är ett Aquagro T8 30 W.

                Jag känner mig så vilsen i den här djungeln men jag läser det jag kommer över och försöker lära mig. Det svåra är att det är så många som säger olika saker. Förvirrande minst sagt!
                300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                60 liters guppys och ancistrus.

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Lånar den här tråden lite.
                  Jag min flaska med easy carbo tog slut för en 2 veckor sedan. Har inte orkat köpa mig något nytt. Nu börjar vissa blad från mina svärdsplantor och javaorbunken att vissa och bli bruna för att sedan tyna bort.

                  Kan det bero på att jag slutade med EC ?

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Du menar inte Aqua-Glo? Det finns ett flertal olika rör i den serien, ex.
                    Flora-Glo
                    Aqua-Glo
                    Sun-Glo
                    Power-Glo
                    osv.

                    Det röret du bör skaffa i den serien heter Power-Glo, absolut bästa växtröret i serien, finns egentligen bara ett annat rör som du lätt kan få tag i som slår det och det är Philips Aquarelle men det skall tydligen sluta tillverkas så jag vet inte riktigt om du borde börja med det nu.

                    Sponageduck:
                    Ja, har du inte gjort några andra förändringar så kan det mycket väl bero på det. Easy Carbon är ju en kolkälla, du vänjer växterna vid en viss mängd kol och näringsämnen och de anpassar sitt tillväxtsätt till rådande omständigheter, men förändrar du förutsättningarna så tar de ett bra tag på sig att fatta det och ändra sitt tillväxtsätt
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      Ursprungligen postat av fishfish
                      Kanske... men jag bar dom utomhus i 30 sekunder och sedan in i bilen som snabbt värmdes upp. Kan dom verkligen vara såå känsliga tro?

                      Idag har jag i allafall köpt nytt växtrör då jag inte vet hur gammalt det som satt i var. Reflektor påsatt på det och CO2 i vattnet. Nu håller jag tummarna för att det går åt rätt håll!
                      mja, det kan ju vara så att det kom frostskadat redan till affären. ta för vana att ha med dig en liten kylväska i bilen, den hindrar effektivt att kyla kommer IN i den likväl som på sommaren det motsatta.
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • fishfish
                        • November 2009
                        • 75

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        Du menar inte Aqua-Glo? Det finns ett flertal olika rör i den serien, ex.
                        Flora-Glo
                        Aqua-Glo
                        Sun-Glo
                        Power-Glo
                        osv.

                        Det röret du bör skaffa i den serien heter Power-Glo, absolut bästa växtröret i serien, finns egentligen bara ett annat rör som du lätt kan få tag i som slår det och det är Philips Aquarelle men det skall tydligen sluta tillverkas så jag vet inte riktigt om du borde börja med det nu.

                        Sponageduck:
                        Ja, har du inte gjort några andra förändringar så kan det mycket väl bero på det. Easy Carbon är ju en kolkälla, du vänjer växterna vid en viss mängd kol och näringsämnen och de anpassar sitt tillväxtsätt till rådande omständigheter, men förändrar du förutsättningarna så tar de ett bra tag på sig att fatta det och ändra sitt tillväxtsätt

                        Jag var lite fel ute gällande namnet.... Det heter Grolux T8 30W från Sylvania. Är det ok?
                        300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                        60 liters guppys och ancistrus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...