Co2 mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Jag har iofs stoppat in en slang längst upp upp i klockan som spolar vatten ner i genom gasen
    Då är det definitivt ingen klocka utan en reaktor.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #32
      Jo, men även innan jag anslöt slangen fick jag klart mätbara resultat. Jag protesterar inte mot att trappa är mer effektivt men jag blev faktiskt förvånad över att jag fick så bra resultat som jag fick i en klocka. Då iofs med klockans nedre kant alldeles vid insugsgallret på innerfiltret.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Man kan med fördel göra samma sak med en trappa (sätta en pump i närheten), och dessutom luta trappan för att få bubblan att gå saktare/snabbare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Justja, stor varningstriangel utfärdas såklart om du ska lösa upp mäskgas så effektivt som med ett ytterfilter. Då måste du plötsligt bry dig väldigt mycket om hur stor bubbeltakt din mäsk producerar annars kommer det sannolikt sluta i fiskslakt.
          defdac - Tror du, som har erfarenhet av co2-dosering, att vi får så ren och så mycket co2 ur vår mäskdunkar så att vi måste oroa oss för överdosering dagtid om vi har hyfsat mycket växter om vi löser via ytterfiltret? Om man hittar ett sätt att stänga nattetid dvs.
          Beror naturligtvis på fiskarnas ph-känslighet men generellt sett? (utan att lova något natuligtvis.)
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ja det blir absolut tillräckligt potent med mäsk-gas. Tror du kan hitta flera missöden om du söker här på forumet.

            Det är inte pH:t som dödar, det är bara ett tecken på hur mycket CO2 som är löst i vattnet och det är den som dödar.

            Som du säger kan man köra reaktorn som man föder med mäskgas med en pump som man kan sätta den timer. Funkar dock inte om pumpen även har ett filter som dör under natten och kan skjutsa ut stora mängder ammonium när filtret sätts igång igen på morgonen (ammoniak och/eller nitrit-förgiftning).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Nej främst för att få jämnare jäsning och gasflöde. Man startar dom alltså lite ur fas.


              Nej eftersom gasen inte löses upp utan går rakt upp till vattenytan och försvinner.


              Nej.
              En liten rättelse ang användandet av den stora diffusorn, har som sagt haft min 1250 med diffusorn i änden och min vintunna som producent av CO2 kopplad direkt på diffusorn och det är möjligt att jag hade ett 70% svinn eller mer men dubblorna nådde botten och steg saktare och saktare upp mot ytan, ett problem däremot kan bli att venturieffekten kan bli högre än jästakten.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #37
                Mäsk eller kolsyretub?

                Ursprungligen postat av defdac
                Japp, se till att mest ha keramik/biobollar i filtret istället för skumplast.
                Har suttit och läst lite på diverse trådar nu här verkar det vara en del händiga co2 systems användare. Tänkte kolla vad som är bäst att använda sig av för ett plantrikt akvarium som självklart vill gro ännu bättre Ska man använda sig av en kolsyre tub eller en enkel mäsk anordning? Någon som har en skiss på en Mäsk anläggning? Hittade en för längesedan här där de hade en Pet flaska med mäsk och sedan en slang från den flaskan ned under vatten i en ennan pet. och vidare från den till ett innerfilter vars impeller fick krossa bubblorna. Men nu stod det ju en hel del om att det inte var det effektivaste sättet att lösa upp CO2:n som bildas av mäsken. Vad mer kan man göra på för sätt som kan fungera lite bättre? Kan man leda inte "Gasen" i inloppet på ytterfiltret och låta den göra jobbet? Har ett Stort fluval FX ytterfilter med "Makaroner" något som ser ut som vitt grus och lite "ullfilter". Och hur gör man för att reglera hur mycke mäsk gaser som produceras?

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #38
                  Om du kör in det i ytterfiltret måste du hitta på ett sätt att stänga av det på natten. Om du tillverkar en petflaskreaktor med ett pumphuvud på kan en timer stänga upplösningen på natten. Om du har kolsyretub kan du justera gasen med en nålventil och stänger av gasen med en magnetventil. Mäsken kan du ju inte bromsa, så där får du antingen stänga av upplösningen eller leda gasen ngn annan stans. Mäskartikeln hittar du här: http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
                  Flasreaktorer finns lite överallt. sök på co2 reactor eller diffusor co2 på youtube så finns massor.
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • Rickard p
                    • November 2009
                    • 115

                    #39
                    Jag kör en gasol ventil styrd med timer men det är svårast efter en ny sats mäsk då bubblar det så och dom första två dagarna får jag dra ner timmarna mycket känns lite osäkert .
                    Man kan även disikera en gammal tvättmaskin eller diskmaskin och ta vatten ventilen som går på 240 volt och en timmer se bara till att isolera elen bra .
                    Löser min gas i fluval 405 som är halva makaroner resten bio bollar funkar bra den rapar till lite ibland .
                    Svårast verkar vara att hitta en bra mäsk sats som blir jämn .
                    Ventilen är stängd när jag kör i gasen i karet och öppen på natten via ett t-kors ,backventilen som sitter mellan akvariet som behöver ca 0,2 kg tryck gör att gasen tar den lättare vägen via ventilen på natten .
                    Senast redigerad av Rickard p; 01 February 2010, 20:39.

                    Kommentar

                    • GustavE
                      • January 2010
                      • 19

                      #40
                      Jag har läst på lite om olika reaktorer och tänkte bygga en själv. Tydligen skall en C02 diffuser med venturi effekt vara den mest effektiva. Man pumpar in c02 i röret som powerheaden sedan slår itu tills det blandar sig med vattnet.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Tom Barrs loopbackreaktor är mest för att skapa CO2-mist. Som en slags dimma av CO2 i akvariet vilket är lite irriterande rent estetiskt. De gånger jag försökt med loopback har det inte funkat bättre än att t ex lösa upp gasen i ytterfiltret vilket jag hittills tycker funkar bäst. Man slipper en massa skrot i akvariet också. Man får inte heller samma pH-nedgång med mist-reaktor vilket gör det svårt att uppskatta hur mycket CO2 man behöver trycka ner i akvariet, och pH-sänkningen är ofta bra för att få mikrogödningen mer effektiv..
                        Senast redigerad av defdac; 02 February 2010, 06:59.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #42
                          Om man kör med mäsk förändras ju flödet under tiden och kan av olika omständigheter få en väldigt hög produktion till en början. Därför kör jag inte i ytterfiltret utan har en hemmabyggd petflaskreaktor som medvetet har lite begränsningar. När/om det tokbubblar i början går småbubblor ut genom fitervadden i botten av flaskan. När det lugnat ned sig till mer "lagom" nivå löser den all gas igen. På så sätt vet jag att även om jag skulle feldosera socker, jäst eller bikarbonat och råkar få en jättefart på mäsken så skadar jag inte fiskarna. Dessutom blir nivån jämnare då den första överproduktionspeeken uteblir. Det är med andra ord ingen katastrof om jag är ngn dag sen med att sätta om den andra dunken. Den enda nackdelen är att jag inte får riktigt så hög nivå som jag skulle kunna men skulle jag vilja ligga på den nivån är det nog trycksatt som gäller. Det växer så det knakar och bubblar fint om växterna i alla fall. Skulle jag fylla flaskan med biobollar i stället för legobitar...(!!!)... skulle jag nog få 100% lösning även i början.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Med mäsk bör man absolut inte köra reaktor om man inte kan stänga av den på natten. En vanlig enkel CO2-trappa isåfall, den tar inte upp så mycket plats men ger en viss lagom upplösning.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • andersfiskar
                              • March 2007
                              • 384

                              #44
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Med mäsk bör man absolut inte köra reaktor om man inte kan stänga av den på natten. En vanlig enkel CO2-trappa isåfall, den tar inte upp så mycket plats men ger en viss lagom upplösning.
                              Det kanske inte framgick men jag stänger naturligtvis reaktorn på natten. Det jag ville åskådliggöra är att det kan vara bra att inte sträva efter att lösa 100% i alla lägen med mäsk genom att det är lätt hänt att mäsken bubblar farligt mycket alldeles i början eller om det av ngn anledning blir varmt i rummet. Om reaktorn släpper ut gas vid topparna får man jämnare co2-nbåvå under cykeln.
                              //
                              Mvh
                              Anders

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Har man sen mäskbehållaren ståendes i akvariebänken så håller sig temperaturen jämn o fin..
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...