Co2 mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    jag menar inte den extra tiden som gasen går igenom filtret utan själva vatten strömmen som både drar runt co2:n i akvariet och (kanske?) slår sönder den....
    Ja men den extra tiden är så fruktansvärt liten jäntemot den tid som krävs för att få bra upplösning.

    Det är ungefär som att tejpa fast en liten ficklampa på bilen för att få mer ljus..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Ursprungligen postat av petnym
      Fast hur snyggt är det med akvariet fullt med bubblor?
      Hur snyggt är det med en trappa/reaktor

      Ursprungligen postat av defdac
      Man kan naturligtvis göra fenomenala speciallösningar för att få ett innerfilter att funka bra som CO2-upplösare, men nu snackar vi noobs utan känsla för hur svårt det är att faktiskt lösa upp CO2 effektivt.
      Jo, sant. Jag "högg" lite i självförsvar
      Senast redigerad av heeke; 16 November 2009, 08:45.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Hur snyggt är det med en trappa/reaktor
        Snyggare än en hög döda fiskar och tråkiga växter..

        Trappa är fenomenalt för *nybörjare* som vill lära sig om CO2 och få se den otroliga effekten av CO2. När dom sedan blir bitna så kommer dom hitta bättre lösningar och dessutom kunna utvärdera de nya, snyggare, lösningarna utifrån effektiveten på en CO2-trappa.

        Då kommer dom tex inte välja att använda ett innerfilter eller en syresten för att lösa upp gasen.
        Däremot kansek en snygg keramisk diffusor i glas, ytterfilter eller någon annan välbeprövad reaktorlösning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • chriffan
          • November 2006
          • 85

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Snyggare än en hög döda fiskar och tråkiga växter..

          Trappa är fenomenalt för *nybörjare* som vill lära sig om CO2 och få se den otroliga effekten av CO2. När dom sedan blir bitna så kommer dom hitta bättre lösningar och dessutom kunna utvärdera de nya, snyggare, lösningarna utifrån effektiveten på en CO2-trappa.

          Då kommer dom tex inte välja att använda ett innerfilter eller en syresten för att lösa upp gasen.
          Däremot kansek en snygg keramisk diffusor i glas, ytterfilter eller någon annan välbeprövad reaktorlösning.
          Hur skulle det fungera med ett ytterfilter som reaktor?
          har ett fluval 204 som komplement till 250L, är det bara att leda in gasen till insuget eller hur funkar det?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            är det bara att leda in gasen till insuget
            Japp, se till att mest ha keramik/biobollar i filtret istället för skumplast.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • chriffan
              • November 2006
              • 85

              #21
              keramik makaroner fungerar kanske?
              har grövre först och sedan "slätare,

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Perfekt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Justja, stor varningstriangel utfärdas såklart om du ska lösa upp mäskgas så effektivt som med ett ytterfilter. Då måste du plötsligt bry dig väldigt mycket om hur stor bubbeltakt din mäsk producerar annars kommer det sannolikt sluta i fiskslakt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • eckick1
                    • November 2009
                    • 121

                    #24
                    En liten fråga bara. Vi som har sodastreamers, kan vi inte fylla en PET-flaska med karboniserat vatten och leda gaserna genom den när renaren, för att sedan leda in det i pumpen. Man får väl bya vatten typ varannan dag. Det är väl billigare än mäsk?

                    En fråga till: Släpper mäsk ifrån sig någon äcklig lukt i rummet?
                    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                    Kommentar

                    • chriffan
                      • November 2006
                      • 85

                      #25
                      Får pröva med en trappa först isådanafall =)
                      ursäkta om jag kasnke har dumma frågor men vissa saker är inte alltid självklara för oss "nybörjare"

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        En liten fråga bara. Vi som har sodastreamers, kan vi inte fylla en PET-flaska med karboniserat vatten och leda gaserna genom den när renaren, för att sedan leda in det i pumpen. Man får väl bya vatten typ varannan dag. Det är väl billigare än mäsk?
                        Tja, kanske skulle funka. Svårt att reglera bubbeltakten kanske. Du behöver ingen tvättflaska och mäsk där man leder ner gasen via tvättflaska luktar inte såvitt jag vet. Om du inte öppnar mäskflaskan och stoppar ner näsan förstås..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Jag kör mina två 5l-dunkar utan tvättflaska sedan ett par år tillbaka (färre ställen det kan bli gasläckage på).
                          Jag har lärt mig hur mycket jag kan fylla dom utan risk att det bubblar upp mäsk i karet.
                          För nybörjaren är tvättflaskan en bra säkerhet.
                          Det skulle kunna vara så att jag riskerar att en del jästsporer tar sig in i karet, men det är inget jag märkt någon negativ effekt av.

                          Lukt kan jag inte påstå att jag har, trots avsaknaden av tvättflaska. Kan hända att det är jag som blivit immun, men å andra sidan har ingen annan reagerat på lukt heller.
                          Jag misstänker att den mesta lukten löser sig i karet, s.a.s.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #28
                            Ett alternartiv till trappan är en co2-klocka. Jag har gjort en av en avkapad pet-flaska och gömt bakom pumpen. Det funkar otroligt bra och ger ganska jämn co2-nivå. Den går iofs inte att stänga av på kvällen men det gör å andra sidan inte trappan heller. Den funkar bra i 112-litrarn men dåligt i 480-litrarn. Så det har väl med storleken att göra... Trappan kan man ju förlänga om man har större tank
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Nej en CO2-klocka funkar inte närmelsevis lika bra som en trappa. Faktum är att en CO2-klocka knappt funkar alls om man inte sätter en pump precis under klockan, och då har man bara gjort en otroligt ineffektiv reaktor..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • andersfiskar
                                • March 2007
                                • 384

                                #30
                                Njaa...
                                Jag har iofs stoppat in en slang längst upp upp i klockan som spolar vatten ner i genom gasen och ger en bra cirkulation, men även innan dess så fick jag växtbubbel och såg en väldig skillnad. Jag mätte även ph och såg effekt. Visseligen satte jag klockan bakom innerfiltret så det var redan en effektiv cirkularion mot co2-ytan. Dock är detta i ett 112l. I det större ser jag som sagt endast en marginell effekt trots en pump som spolar i klockan och placering vid insuget till ytterfiltret.
                                Där håller jag på att experimentera med olika andra alternativ nu. Kör också mäsk. Har löst stängningen på natten men törs ändå inte skicka in det i ytterfiltret. Kan det bli fiskslakt dagtid också tror ni?
                                //
                                Mvh
                                Anders

                                Kommentar

                                Arbetssätt...