Gråa tussar på bladen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #31
    aha, är det på anubis? För så blir det ibland på mina, då är ancistrusarna där och mumsar

    När jag köpte mina lysrör köpte jag till alla karen, de kanske ligger på 130kr st, jag vet inte. Man måste inte köpa allt på en gång Köp när du har råd, än så länge kan du ha de lysrören
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #32
      Nä, det är inte anubis. Det liknar svärdsplantor litegran fast dom är bredare och kortare. Kan ta en bild lite senare. Just nu är det bara mina mollys som äter lite alger och sådant då och då.

      Jo det är sant, lysrören jag köpte nu gick på 250kr för power-glo (tror jag) och 140kr för aqua-glo. Rätt saftigt

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #33
        Ursprungligen postat av Andrém
        Nä, det är inte anubis. Det liknar svärdsplantor litegran fast dom är bredare och kortare. Kan ta en bild lite senare. Just nu är det bara mina mollys som äter lite alger och sådant då och då.

        Jo det är sant, lysrören jag köpte nu gick på 250kr för power-glo (tror jag) och 140kr för aqua-glo. Rätt saftigt
        ooohj! jösses! Det är inte billigt med lysrör, det man kan göra är att man köper en aquarell och kompletterar med typ power -glo =) eller den andra, vilket man tycker är bäst

        växterna är de små korta, är de gröna eller röda?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #34
          Ursprungligen postat av Nubi
          ooohj! jösses! Det är inte billigt med lysrör, det man kan göra är att man köper en aquarell och kompletterar med typ power -glo =) eller den andra, vilket man tycker är bäst

          växterna är de små korta, är de gröna eller röda?
          Eller hur. Synd bara att jag har enbart 2 lysrörs platser men jag funderar på att köpa en ny armatur (heter det så) och skaffa platser för 4 lysrör eller kanske 3.

          Ska ta en bild på växten blir svårt att förklara annars ^^

          Edit: Här är bilden http://img81.imageshack.us/img81/1042/pb040008.jpg svårt att få närmare då jag inte kan gå bakom akvariet (står emot en vägg)
          Senast redigerad av Andrém; 04 November 2009, 13:31.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #35
            alger så blir det ibland, speciellt när jag göder för mkt med pmdd
            Då brukar malarna vara där och mummsa i sig det.
            Det där är en svärdsplanta, om jag inte har helt fel namnet får du leta reda på eller fråga wikoansjo, dvs Ansjo, han kan ALLT!
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #36
              Ursprungligen postat av Nubi
              alger så blir det ibland, speciellt när jag göder för mkt med pmdd
              Då brukar malarna vara där och mummsa i sig det.
              Det där är en svärdsplanta, om jag inte har helt fel namnet får du leta reda på eller fråga wikoansjo, dvs Ansjo, han kan ALLT!
              Hm, säker att det är alger? Dom verkar nämligen "tugga" i sig växten. Har även börjat dyka upp på andra växter och det har även blivit hål i en! :o

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #37
                Vad skumt! och du som inte har malar, annars kan man misstänka malar. Jag har ingen aning. toffsarna, är de borta?
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #38
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Vad skumt! och du som inte har malar, annars kan man misstänka malar. Jag har ingen aning. toffsarna, är de borta?
                  Tofsarna är borta för det mesta, fortfarande lite kvar på vissa växter men inget lika synligt som på dom "gräs" liknande växterna (dom kastade jag fyi).

                  Vad jag vet och har sett så äter inte mollys växterna utan äter alger etc PÅ växterna. Vissa växter har även "bränn" märken på tippen av bladen. Kanske har något med ljus att göra?

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #39
                    bränn märken har med ljuset att göra. Det fick jag höra när mina svärdplantor började att bli bruna, men de där "hålen" det var verkligen underligt.

                    Mollysarna kan ge sig på växterna om det inte finns tillräckligt med mat, och alger är de bra på att äta OM det inte finns annat
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      bränn märken har med ljuset att göra. Det fick jag höra när mina svärdplantor började att bli bruna, men de där "hålen" det var verkligen underligt.

                      Mollysarna kan ge sig på växterna om det inte finns tillräckligt med mat, och alger är de bra på att äta OM det inte finns annat
                      Hur gjorde du så att "bränn" märkena försvann eller slutade dyka upp?

                      Jo, det kan ju vara mollysarna ändå fast jag tror inte det, svårt att läsa av ifall dom är vrålhungriga för dom brukar bara bete sig likadant, dvs efter mat går dom och bökar runt i sanden och letar efter alger på blad etc.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #41
                        Jag klippte bort de delarna och såg om de poppade upp igen.
                        Hur ofta matar du de?
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #42
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Jag klippte bort de delarna och såg om de poppade upp igen.
                          Hur ofta matar du de?
                          Aha, växte dom tillbaka sen då?

                          Sedan torsdags matar jag dom 1 gång per dag (flingor) och ser till att inget ramlar ner till botten.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #43
                            De var inte super snygga men det hjälpte för sen kom det skott och de var jätte fina
                            Dela den matportionen på två och ge dag och kväll så kanske de inte ger sig på växterna, kan alltid vara något.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              De var inte super snygga men det hjälpte för sen kom det skott och de var jätte fina
                              Dela den matportionen på två och ge dag och kväll så kanske de inte ger sig på växterna, kan alltid vara något.
                              Ska fundera på hur jag ska gå tillväga med växterna, blir inget jobb med det ikväll dock.

                              Jo, det vore ju något att göra. Får se hur jag planerar in allt imorgon.

                              Tack Nubi

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                #45
                                Det känns inte som jag kan hjälpa dig så mkt. Men hoppas ialf att du får ordning på det
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...