Algmatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita V-ås
    • March 2009
    • 34

    Algmatta

    Hej!

    Jag har ett 300-liters kar med scalarer och lite annan fisk, det har varit igång nåt år nu. Gör vattenbyte och fixar lite med växterna varannan vecka ungefär, det brukar räcka gott! Håller sig fräscht och vi har t o m fått koi-scalareyngel, som överlevt i karet. Visserligen med hjälp av fisk-bb. Men ändå? 6 överlevande av ca 150 kläckta måste väl vara bra ändå!

    Hur som helst, efter förra vattenbytet utbröt mitt första algangrepp??? Det är som en grön matta som växer överallt i gruset, med trådar. Man ser att fiskarna är där och äter och då får de upp som trådar som gruset liksom hänger i. Vad ska jag göra?

    Jag misstänker övermatning (har en liten dotter hehe) samt kanske för många ljustimmar´som orsak. Har haft ´släckt ett par dagar nu, men utan resultat!

    Ledsen om svaret finns i någon annan tråd, men jag hittade inget som passade in!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle hjälpa ganska mycket om du kunde ta ett par kort och länka hit.
    Vad har du för växter och använder du gödning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lenita V-ås
      • March 2009
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skulle hjälpa ganska mycket om du kunde ta ett par kort och länka hit.
      Vad har du för växter och använder du gödning?

      Oki, ska fota eländet Jag har två sorters växter, vet inte riktigt vad de heter, men jag fotar även dem, så får vi se. Har aldrig någonsin använt något som helst ämne. Första gången någonsin jag drabbats av alger. Min pappa har lärt upp mig utan minsta medel. Därmed inte sagt att det är det bästa sättet..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kan vara så. Jag hade heller inte mycket till gödning för 20 år sedan men det går framåt inom det mesta, även akvaristiken...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lenita V-ås
          • March 2009
          • 34

          #5
          Eländet kan skådas via 15 bilder på min blogg:

          Kommentar

          • gustinger
            • October 2009
            • 215

            #6
            aj då, det där såg inge bra ut, tyvär är jag rätt okunnig (ännu) men jag hoppas för allt i världen att du får ordning på det
            56l Agassazii Fire Red
            80l Nigerian Yellow
            112l Transvestitus
            240l Vejita II + scalar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nu är jag ingen algexpert, men jag ser ett par saker jag själv skulle göra om det var mitt kar.
              Kolla vad det är för rör som sitter i rampen och ev. byta ut dessa, även en kik på hur lång tid det är tänt.
              Skaffa mer växter och en hel del snabbväxare för att få fart på växterna.
              Sedan skulle jag även beställa PMDD som gödning, och börja med att dosera efter den rekomenderade doseringen.
              Ett vattenbyte och försöka få upp så mycket alger som möjligt, det kan då även följa med en del sand, men det får bli väl med det.
              Det är vad jag skulle gjort, du kommer förhoppningsvis få fler bra förslag på vad du kan göra.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Lenita V-ås
                • March 2009
                • 34

                #8
                Men, om det blir lite kvar, t ex på växternas blad och sådär, kommer man ändå få bort det då?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Med tiden får du det, när de äldre bladen rensas bort.
                  Sedan finns det även ett par fler grejer dman kan testa, algätande fiskar brukar vara väldigt effektiva såsom Siamesisk algätare, Otocinclus men inte minst Black molly.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...