Bruna växter =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    Bruna växter =/

    Hej!

    Jag har varit borta i en vecka och givetvis så strulade sig akvariet då jag var borta. Min kompis som övervakade det sa att tydligen hade det blivit nåt vajsing med timern för lyset var aldrig på enligt honom, så han körde manuellt då han var här och kikade till det.
    Sen så hade innerfiltret slammat igen och det låg en hinna över ytan =/

    Sen förstår jag inte varför mina Hygrophila corymbosa "Stricta" inte rört på sig. Det står att de ska vara snabbväxande men mina har växt högst nån cm på flera månader =/ (längst till höger på bilderna)

    Mina Valisneria spiralis verkar dock ha fått in turbofart och tar snart över hela akvariet. (mitten på bilderna)

    Echinodorus Quadricostatus "magdalensis" som jag har i akvariet verkar inte heller ha nån vidare fart )= (nedanför roten till höger)

    Hygrophila polysperma ' Rosanervig' (till vänster om valisneria)verkar inte heller ta sig, utan blir lite brun. Längst ut så är de lite rosa, vilket tydligen ska indikera att de har näring?

    Tidig bild.
    http://www.fiend.nu/spool/akvariet_ny1.jpg
    http://www.fiend.nu/spool/akvariet_ny3.jpg

    Bilder tagna idag:
    http://www.fiend.nu/spool/akvariet_ny4.jpg
    http://www.fiend.nu/spool/akvariet_ny5.jpg

    De bruna växterna jag syftar på är de som är längst till vänster i akvariet (kommer inte på vad de heter?) och syns bäst på 5an. Där bakom gömmer sig mina Nycklar också =/
    Är detta nåt att oroa sig för, eller kommer de att bli gröna igen?
    Hjälper det att tillföra TMG?

    Tack på förhand.

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Längst ut så är de lite rosa, vilket tydligen ska indikera att de har näring?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Nej det indikerar kvävebrist. Rosanervig får jag bara röd vid ytan eller när jag tar det för försiktigt med kaliumnitratet (KNO3).

    Brunhet/överdriven rödfärgning är indikation på kvävebrist. Detta sker ofta vid ytan eftersom den starka ljusintensiteten driver växtens metabolism mycket snabbare där (Limnophila sessiliflora är ett bra exempel). KNO3 kan råda bot på växternas stillastående, men i gengäld tappar dom lite rödhet och blir grönare.

    Jag är inte säker, men om Vallisnerian kommer upp till ytan med sina tjocka blad så gissar jag att den kan extrahera kväve (och CO2) direkt ur luften? *vild chansning*

    Kväve och CO2-brist råder du inte bot på med TMG. Då krävs KNO3 och CO2-anläggning.

    _@_, www.akvarie.net _@_,
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • fiend
      • October 2002
      • 1162

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Nej det indikerar kvävebrist. Rosanervig får jag bara röd vid ytan eller när jag tar det för försiktigt med kaliumnitratet (KNO3).
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Aha, jag har hört att man ska kika på den och se ifall den är rosa/röd så ska det vara bra med näring, men tydligen har jag fått det helt uppåt väggarna där då =)
      Tack!

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Brunhet/överdriven rödfärgning är indikation på kvävebrist. Detta sker ofta vid ytan eftersom den starka ljusintensiteten driver växtens metabolism mycket snabbare där (Limnophila sessiliflora är ett bra exempel). KNO3 kan råda bot på växternas stillastående, men i gengäld tappar dom lite rödhet och blir grönare.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Och detta kan inte avhjälpas med TMG alltså? KNO3-anläggning. Känns bökigt börja pillra med sånt då man har ett litet 160 liters akvarium hmm.

      Så, hur får man sina växter grönare och finare, utan att bygga värsta anläggningen ?
      Några enkla tips?
      Eller är det mer eller mindre omöjligt att ha fina växter utan diverse anläggningar som står och puttrar och mikrometermäta alla tillsatser man ska tillföra vattnet hit å dit för att ge dem den näring de behöver?

      Mvh Fredrik
      » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
      http://www.fiend.nu
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Aha, jag har hört att man ska kika på den och se ifall den är rosa/röd så ska det vara bra med näring, men tydligen har jag fått det helt uppåt väggarna där då =)
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Nej inte helt uppåt väggarna. Är växterna extremt bleka, på gränsen till vita så är även det tecken på undernäring och då kan t ex järn och kalium få fram bättre/starkare färg hos växter - därav kommer det du lärt dig att god färg = bra med näring. Men när det gäller extremt röda nyanser så kan dom bara uppkomma om du i övrigt har bra gödningsnivåer men ligger lite pågränsen till undernäring på kväve. Inget farligt sålänge växterna mår bra, men det är en väldigt fin balansakt att trigga röda nyanser utan att det slår över och bringar bra grogrund för alger.
        Varje gång jag försökt trigga kvävebegränsning så har det alltid uppkommit mer alger - speciellt Cyanobakterier. Därmed inte alls sagt att det är omöjligt.
        Kolla den här fantastiska burken:
        http://130.94.151.207/jameshoftiezer/20030206_front_01_small.jpg
        En månad senare efter KNO3 och nertrimmning:
        http://130.94.151.207/jameshoftiezer/20030211_front_03_small.jpg

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Och detta kan inte avhjälpas med TMG alltså? KNO3-anläggning. Känns bökigt börja pillra med sånt då man har ett litet 160 liters akvarium hmm.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        KNO3 är bara ett vitt pulver - finns på Hjortgatanszoo. På 160 liter doserar du typ ett kryddmått efter varje 50% vattenbyte.
        Men innan du gör det kan det vara bra att bekräfta att du faktiskt har NO3-brist genom att skaffa ett vattentest för nitrat.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Så, hur får man sina växter grönare och finare, utan att bygga värsta anläggningen ?
        Några enkla tips?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Dina växter tycker jag faktiskt är ganska fina vad gäller färg, och du verkar inte ha några probbs med alger.
        Att boosta tillväxten är dock lurigt utan att tillsätta CO2. Kol är ett av de viktigaste ämnena och utan det så kan det inte bli någon sprutt hur man än vrider och vänder på det.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Eller är det mer eller mindre omöjligt att ha fina växter utan diverse anläggningar som står och puttrar och mikrometermäta alla tillsatser man ska tillföra vattnet hit å dit för att ge dem den näring de behöver?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Nej det behövs inte speciellt mycket om man väljer bra växter, vilket jag tycker du gjort.
        Du har dock hyffsat mycket växter och då blir det snabbt brist på framförallt CO2.

        Det finns ett enkelt sätt: Vänta i några år på att akvariet får en riktigt ordentlig bakteriekultur i bottnen. De aeroba bakterierna som bryter ner skit/mat/humus producerar CO2. Gamla akvaristveteraner skakar bara på huvudet åt CO2-gödning eftersom det oftast är hyffsad tillväxt i deras gamla ingrodda burkar trots att dom inte gör något annat än matar fiskarna. Mina föräldrars akvarium var i ett sådant stadium när jag liten, och jag tror det är minnesbilderna av den burken som fått mig så intresserad av växter. Det var alltid överfullt med växter och dom tyckte det var jobbigt att hålla efter "ogräset". Dom fick t om ofrivillig lek på Scalare och det har jag själv bara lyckats med när pH:t sjunker en bit under 7 - vilket skulle tyda på att något sänkte pH:t och höjde CO2-halten naturligt i den burken.

        Men känslan av hur fort växterna växer är nog extremt relativ.

        Sitter man förväntansfulld vid sitt akvarium och väntar tålmodig varje dag på sina slöa växter så tycker man förmodligen alltid att det växer för sakta. Bryr man sig inte så mycket och bara har burken ståendes i ett hörn och gör sporadiska vattenbyten någon gång i månaden så kan nog en del tycka att det växer snabbt. Mina yngelburkar är lite så. Dom står i garderoben och dom får lite mat då och då och dom är totalt igengrodda av Javaormbunke och Javamossa med ett par slöa ekonomisparlampor utan bottensubstrat (förrutom några cm skit/humus som jag aldrig orkar suga bort). Det är ju de facto så att det inte alls växer så fort i dom, men eftersom jag tittar till dom så sällan så blir jag faschinerad varje gång över växtmängden. Varannan månad får jag slita ur några nävar.
        Mitt högljus akvarium turboladdat med CO2 och PMDD får jag dock slita ut växter och trimma ner rejält minst en gång i veckan - nästan varje dag är jag och trimmar för att uppnå Shun.

        _@_, www.akvarie.net _@_,
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • fiend
          • October 2002
          • 1162

          #5
          Alltså, jag måste bara få stå och gapa över din kunskaper i detta område. Det märks att du inte började forska inom detta område igår direkt

          Så växten som jag har, som blir rosa i topparna, är alltså en växt som lätt blir röd (starkare färg) om det uppstår brist på ett visst ämne så kan tex järn och kalium frambringa den starka färgen?

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          http://130.94.151.207/jameshoftiezer/20030206_front_01_small.jpg
          En månad senare efter KNO3 och nertrimmning:
          http://130.94.151.207/jameshoftiezer/20030211_front_03_small.jpg
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Verkligen skillnad!
          Där ser man verkligen skillnad på färgerna. Tycker personligen det lite rödare akvariet var vackrare innan de tillsatte KNO3 mm

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          KNO3 är bara ett vitt pulver - finns på Hjortgatanszoo. På 160 liter doserar du typ ett kryddmått efter varje 50% vattenbyte.
          Men innan du gör det kan det vara bra att bekräfta att du faktiskt har NO3-brist genom att skaffa ett vattentest för nitrat.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Köpa ännu mer tester. Finns det inget enkelt sätt att stoppa ned en pinne och få digitalt på en "termometer" alla värden (PH, KNO3, nitrit osv osv) direkt digitalt att avläsa? =/
          Tar ju fem dygn för mig att förstå mig på alla tester, vätskor, stickor och saker
          Såg en tråd där det diskuterades digitala PH-mätare och Kjell var lite skeptisk till dem?

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Dina växter tycker jag faktiskt är ganska fina vad gäller färg, och du verkar inte ha några probbs med alger.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Jag hade enorma problem med mina alger innan jag fick de siamesiska algätarna i karet =/

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Att boosta tillväxten är dock lurigt utan att tillsätta CO2. Kol är ett av de viktigaste ämnena och utan det så kan det inte bli någon sprutt hur man än vrider och vänder på det.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Okej. Jag behöver ingen räserfart på växterna, så på så vis tror jag att jag "klarar" mig utan CO2-anläggning. Jag är nöjd så länge växterna mår bra och växter så gott det går

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Nej det behövs inte speciellt mycket om man väljer bra växter, vilket jag tycker du gjort.
          Du har dock hyffsat mycket växter och då blir det snabbt brist på framförallt CO2.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Tack Fick råd om valet av växter.
          Bristen på CO2 kommer vara en flaskhals alltså, men med tillskott av övriga ämnen som behövs så kan de växa på okej ändå?


          Tack för all hjälp och råd!

          Mvh Fredrik - som lär sig nåt nytt varje dag!
          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
          http://www.fiend.nu
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Så växten som jag har, som blir rosa i topparna, är alltså en växt som lätt blir röd (starkare färg) om det uppstår brist på ett visst ämne [SNIP]
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Ja kvävebrist i kombination av god tillgång på alla övriga ämnen ger ofta röd/brun färg hos akvatiska växter.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            ... så kan tex järn och kalium frambringa den starka färgen?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Om det finns dålig tillgång överlag på näringsämnen, speciellt järn, kalium, magnesium så blir växten ofta extremt blek - på gränsen till vit. Lite vattengödning i detta stadium kommer få fram stark färg hos växten igen.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Där ser man verkligen skillnad på färgerna. Tycker personligen det lite rödare akvariet var vackrare innan de tillsatte KNO3 mm
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Jag gillar också den första bilden mest. Jag glömde berätta att på den andra bilden så har han doserat KNO3 och inte trimmat på ett tag så en massa växter lagt sig på ytan och skymmer ljuset - båda är anledningarna till den svagare färgen hos de röda växterna på den andra bilden.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Köpa ännu mer tester. Finns det inget enkelt sätt att stoppa ned en pinne och få digitalt på en "termometer" alla värden (PH, KNO3, nitrit osv osv) direkt digitalt att avläsa? =/
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            En växtnörds våta dröm. 8-). Det finns svindyra colorimetrar:
            http://www.automatedaquariums.com/lm_1911.htm
            Men om jag inte missförstått dess funktion så fungerar den i princip på samma sätt som ett digitalt öga för vanliga test - man slipper jämföra färgskalor.
            Borde gå att fuska fram med en flatbedsscanner. Tanken har slagit mig, men jag har inte orkat. Då skulle man ju iofs kunna föra journal med färg istället för ppm *kliar i fingrarna*.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Såg en tråd där det diskuterades digitala PH-mätare och Kjell var lite skeptisk till dem?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Nej han är bara skeptisk till prylar som inte skapar klirr i kassan hos zooaffärer *skämt med glimten i ögat*. Han förklarade det i termer av att Biltemas (yeyowhatever) pH-mätare inte har dubbla kalibreringspunkter. Det brukar dom betydligt dyrare akvaristiska pH-mätarna ha.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Jag hade enorma problem med mina alger innan jag fick de siamesiska algätarna i karet =/
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Kul att du fick bukt på det =)

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Okej. Jag behöver ingen räserfart på växterna, så på så vis tror jag att jag "klarar" mig utan CO2-anläggning. Jag är nöjd så länge växterna mår bra och växter så gott det går
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Låter vettigt. Din burk är irriterande algfri 8-) så racerfart på växterna är med andra ord inget självändamål (tränga undan alger) i ditt fall.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Bristen på CO2 kommer vara en flaskhals alltså, men med tillskott av övriga ämnen som behövs så kan de växa på okej ändå?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Ja pyttelite CO2 kommer från cirkulationen från pumpen/bottnen och vissa växter kan även utnyttja, nu ska vi se om jag säger rätt, bikarbonat (HCO3). Växter föredrar dock CO2 då det tar mycket mer energi att extrahera C från HCO3, vilket genererar slöare tillväxt. Speciellt Vallisneria brukar väl vara poppis i Malawi/Tangayika-burkar med högt pH (låg/ingen CO2-halt) har jag för mig.


            _@_, www.akvarie.net _@_,
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • fiend
              • October 2002
              • 1162

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Om det finns dålig tillgång överlag på näringsämnen, speciellt järn, kalium, magnesium så blir växten ofta extremt blek - på gränsen till vit. Lite vattengödning i detta stadium kommer få fram stark färg hos växten igen.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Detta verkar jag tydligen inte ha. Enda problemet som jag ser det är att en del växter blir lite bruna på en del ställen av bladen, samt att mina "finbladiga växter" är 60% bruna =/

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              En växtnörds våta dröm. 8-). Det finns svindyra colorimetrar:
              http://www.automatedaquariums.com/lm_1911.htm
              Men om jag inte missförstått dess funktion så fungerar den i princip på samma sätt som ett digitalt öga för vanliga test - man slipper jämföra färgskalor.
              Borde gå att fuska fram med en flatbedsscanner. Tanken har slagit mig, men jag har inte orkat. Då skulle man ju iofs kunna föra journal med färg istället för ppm *kliar i fingrarna*.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Yaiks! 6.500 kr är ju ett par slantar minsann. Men om man är en riktig diehard-akvarist så kanske det är motiverat ?
              Men inte för nån som mig som har ett litet akvarie såhär i början på hobbyn.
              Problemet med en scanner är att få bra scanningar varje gång?


              Kan inte annat än tacka för alla råd och tips. Du är en klippa på detta område! =)

              Mvh Fredrik
              » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
              http://www.fiend.nu
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              Arbetssätt...